Handbroms

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
buvarp
GT-intresserad

Handbroms

Inlägg av buvarp »

Hallå eller!

Säkert en jättedum fråga, men om handbromsen "hänger sig" (även om man släpper på handbromsen inne i bilen så ligger bromsarna på), vad kan det vara för fel och vad kan man göra åt det?

Jag är inte så jättebra på det här med bilar, men jag försöker i alla fall... Frågar man ingenting så får man ingenting veta!

Det ska tilläggas att handbromsvajern är bytt för bara några månader sedan, och att detta hänt förr, men att det släppte nästan direkt.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

om det är ok på den så är det oftast så att armen kärvar där på nordic audi fins det tips om hur man fixar detta.

det kan även va kolven som kärvar. man kan då spraya lite wd40 o motionera den lite.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Lizzan
GT-intresserad

Inlägg av Lizzan »

Jag har också haft problem med handbromsen, att den fastnar. Det har oftast varit på en sida bara. På båda mina audi så har det varit fjädern på oket som kärvar, där vajern sitter fast. Kolla det!b :lol:
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oken med inbyggd handbroms är ett gissel... Jag har plockat isär några ok och det är en del smådelar och krafs som kan strula...

Läs mina erfarenheter av ok till en Coupé 89:a:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1519
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Här diskuteras samma problem: http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1123

Bruzze
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Inlägg av Gt Mackan »

spruta inte på wd40 innanför gummidammasken det löser upp gummit inne i öket vilket gör att efter ett litet tag hänger sig oket helt, köp omega på spray det löser inte upp gummit
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Ok intressant. Det har man ju gjort ett antal ggr. Hur är 5-56 då?

Bruzze
Jonas
GT-fanatiker

Inlägg av Jonas »

Ett tipps använd en såndär lite spruta och ha i bromsvätska, så lyfter man lite på damasken och sprutar in sen är de bara att pumpa ut den bit sen trycka tillbaka några gånger som vanligt, det funkar ju en stund med wd40/5-56 men de kärvar ihop ganska snart igen. Det kanske funkar bättre med bromsvätska så gjortde de på Dahlboms bil i gävle ifall senast idag 8)
Skriv svar