Vad tankar ni?
Vad tankar ni?
Vilken oktan tankar ni i era GT:s? SJälv har jag alltid tankat 95, men läste idag i instruktionsboken att man ska tanka 98.
Sedan undrar jag om det ska vara blyad bensin i bilen. Fick med en flaska blyersättning av förra ägaren. Den flaskan är slut nu så ska man köpa en ny eller går det lika bra att köra oblyat?
Sedan undrar jag om det ska vara blyad bensin i bilen. Fick med en flaska blyersättning av förra ägaren. Den flaskan är slut nu så ska man köpa en ny eller går det lika bra att köra oblyat?
-
- GT-tok
-
- GT-tok
- black_driver
- GT-diggare
- Kontakt:
-
- GT-tok
Jag har kört med 95 under tiden jag haft min GT. I början såg jag att det stod "minst 98 oktan" på en lapp inanför tanklocket, jag hittade dessutom blyersättning i bagaget! Varför blyersättning?
Iallafall så rådfrågade jag folk och de tyckte inte jag skulle köra med blyersättning och att 98 var onödigt.
Får motorn en chock om man slänger i 98 oktan nästa gång?
Fredrik
GT coupé -85
Iallafall så rådfrågade jag folk och de tyckte inte jag skulle köra med blyersättning och att 98 var onödigt.
Får motorn en chock om man slänger i 98 oktan nästa gång?
Fredrik
GT coupé -85
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Etanol
Om man justerar om k-jet bränslehuvudet med en lagom motvikt och ställer på tändningen så kan man köra med 100% e85 i en GT. Motorkaraktären blir lite annorlunda och man får byta soppafilter någon extra gång i början efterssom etanolen har lite andra egenskaper och gärna löser upp gammalt slem i tanken. Polarn gjorde det i sin GT och den gick fint, svårare att starta när det är lite kallt bara. Och på vintern kan man nog glömma det om man inte använder startgas. Drar iof lite mer sprit än bensin men här i Södertälje kan man tanka e85 för 6.80:- litern i Pershagen, ibland är det kul att värna om miljön... 
/Christian
Min GT får förmodligen samma behandling när den är klar - håller på med mellanslipning av första vändan grund på karossen och andra vändan på nya glasfiberhuven och fronten. Eventuellt skulle jag kunna skriva en FAQ om e85 konvertering, när det nu blir dags för det...

/Christian
Min GT får förmodligen samma behandling när den är klar - håller på med mellanslipning av första vändan grund på karossen och andra vändan på nya glasfiberhuven och fronten. Eventuellt skulle jag kunna skriva en FAQ om e85 konvertering, när det nu blir dags för det...
-
- GT-tok
jävlar va fränt.. men folk ahr sagt att det ger lite bättre efekt me e85.... ä de nå saning i dem orden.... jag kan bara ha drömmit i mitt sinne att det är lite bättre pucha i bilen????... vet du hur på ett unge för hur mna ska ställa mät huve och tänningen... skulle gärna villja veta för har varit bra sugenb på att göra om till e85 för det är ju fasligt mycket billigare.... här i köping kostar den 7.33 kr/l
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Den till synes ändlösa disskusionen om effekt och förbrukning hos olika bränslen som pågår på olika internetforum tänker jag inte ge mig in på...
...Men efterssom e85 har ett lägre energinnehåll så ökar förbrukningen vid samma effektuttag (~30 %). Dessutom har den ett högre oktantal (mindre tendens att självantända vid kompression). Vilket oktantal e85 egentligen har är oklart men minst 98 iaf och förmodligen närmare 104 som jag sett nämnt någonstans på nätet under en liknande diskussion. Men det kan naturligtvis variera med kvaliten på bensinen i blandningen, så för vildare applikationer är det fortfarande bra med knacksensorer...
Vad ger då detta? Man kan alltså teoretiskt iaf få ut en högre effekt ur sin GT genom att ställa tändningen aggressivare. Men man får inte glömma att ge den mer sås, annars kommer effekten garanterat att sjunka...
/Christian

...Men efterssom e85 har ett lägre energinnehåll så ökar förbrukningen vid samma effektuttag (~30 %). Dessutom har den ett högre oktantal (mindre tendens att självantända vid kompression). Vilket oktantal e85 egentligen har är oklart men minst 98 iaf och förmodligen närmare 104 som jag sett nämnt någonstans på nätet under en liknande diskussion. Men det kan naturligtvis variera med kvaliten på bensinen i blandningen, så för vildare applikationer är det fortfarande bra med knacksensorer...

Vad ger då detta? Man kan alltså teoretiskt iaf få ut en högre effekt ur sin GT genom att ställa tändningen aggressivare. Men man får inte glömma att ge den mer sås, annars kommer effekten garanterat att sjunka...
/Christian