Vad tankar ni?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare

Vad tankar ni?

Inlägg av Krisse »

Vilken oktan tankar ni i era GT:s? SJälv har jag alltid tankat 95, men läste idag i instruktionsboken att man ska tanka 98.
Sedan undrar jag om det ska vara blyad bensin i bilen. Fick med en flaska blyersättning av förra ägaren. Den flaskan är slut nu så ska man köpa en ny eller går det lika bra att köra oblyat?
Jimpa_31
GT-diggare

Inlägg av Jimpa_31 »

de brukar tuffa bra med 95 men jag brukar köra 96 på min... men det har blivit några gånger att man slängt i 95....

Och jag har dock alldrig använt någe bly ersättning : )
Audi Gt Coupe 82
Bild
Morke
GT-diggare

Inlägg av Morke »

98 och blyersättning ända sen jag köpte bilen. Känns bra att inte ge sötnosen nå sämre än det bästa ;)
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Morke skrev:98 och blyersättning ända sen jag köpte bilen. Känns bra att inte ge sötnosen nå sämre än det bästa ;)
Samma här.
Spikey
GT-intresserad

Inlägg av Spikey »

Tankar 98 Går mycket renare och finare än 95 som jag körde första veckan med bilen. Men har inte använt blyersättnig.

E det nått man ska göra?? Har inte läst eller sett nånstans att jag ska i det..

Har en GT -86 som ni ser..

//Alexander
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

åå fan det trodde ja inte att man skulle köra på 98... och soppan är ju så nå fruktas värt dyr här i köping och om mna skulle köra på 98 så skulle jag få betala 11,70 på det billigast stället i staden
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare

Inlägg av Krisse »

Jag har nu också valt att gå över till 98. De ören som skiljer 95 och 98 åt är småpotatis.
11,70 var billigt. När jag tankade idag kostade 98 oktan 11.98:-. På en obemannad pump! Snuskigt dyrt det är att tanka..
GT-tok

det kanse var nått sånt då... kommer inte ihåg... jag åkte å tanka 1,5 mmil bort istället för där var det hela 80 öre billigare
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

visst soppan är dyr men tanka 98 det står i handbokern att man endast får hälla i minst 98 oktan!! har testat riktig race soppa jävlar vilken skillnad!!! så nu kör jag på 98 och en skvätt oktan höjare... oekonomiskt men det bästa ska de va!
GT-tok

hehe ja tästa me att slänga i en skvätt etanol i min slit å släng bil i da... blanda 70 % 95 octan 30 % etanol... får se hur de går men det är många som kör me de.. vissa kör me 50 / 50
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Jag har kört med 95 under tiden jag haft min GT. I början såg jag att det stod "minst 98 oktan" på en lapp inanför tanklocket, jag hittade dessutom blyersättning i bagaget! Varför blyersättning?
Iallafall så rådfrågade jag folk och de tyckte inte jag skulle köra med blyersättning och att 98 var onödigt.

Får motorn en chock om man slänger i 98 oktan nästa gång?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Etanol

Inlägg av Christian_J »

Om man justerar om k-jet bränslehuvudet med en lagom motvikt och ställer på tändningen så kan man köra med 100% e85 i en GT. Motorkaraktären blir lite annorlunda och man får byta soppafilter någon extra gång i början efterssom etanolen har lite andra egenskaper och gärna löser upp gammalt slem i tanken. Polarn gjorde det i sin GT och den gick fint, svårare att starta när det är lite kallt bara. Och på vintern kan man nog glömma det om man inte använder startgas. Drar iof lite mer sprit än bensin men här i Södertälje kan man tanka e85 för 6.80:- litern i Pershagen, ibland är det kul att värna om miljön... *yes*

/Christian

Min GT får förmodligen samma behandling när den är klar - håller på med mellanslipning av första vändan grund på karossen och andra vändan på nya glasfiberhuven och fronten. Eventuellt skulle jag kunna skriva en FAQ om e85 konvertering, när det nu blir dags för det...
GT-tok

jävlar va fränt.. men folk ahr sagt att det ger lite bättre efekt me e85.... ä de nå saning i dem orden.... jag kan bara ha drömmit i mitt sinne att det är lite bättre pucha i bilen????... vet du hur på ett unge för hur mna ska ställa mät huve och tänningen... skulle gärna villja veta för har varit bra sugenb på att göra om till e85 för det är ju fasligt mycket billigare.... här i köping kostar den 7.33 kr/l
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Den till synes ändlösa disskusionen om effekt och förbrukning hos olika bränslen som pågår på olika internetforum tänker jag inte ge mig in på... ::

...Men efterssom e85 har ett lägre energinnehåll så ökar förbrukningen vid samma effektuttag (~30 %). Dessutom har den ett högre oktantal (mindre tendens att självantända vid kompression). Vilket oktantal e85 egentligen har är oklart men minst 98 iaf och förmodligen närmare 104 som jag sett nämnt någonstans på nätet under en liknande diskussion. Men det kan naturligtvis variera med kvaliten på bensinen i blandningen, så för vildare applikationer är det fortfarande bra med knacksensorer... :?

Vad ger då detta? Man kan alltså teoretiskt iaf få ut en högre effekt ur sin GT genom att ställa tändningen aggressivare. Men man får inte glömma att ge den mer sås, annars kommer effekten garanterat att sjunka...

/Christian
Skriv svar