Lösa spridare?
Lösa spridare?
Har varit ute i garaget hela dagen och skruvat på mitt motorbygge, tagit loss det mästa från motorn. När jag tog loss insuget så kom jag åt spridarna bra och då lossnade en. Tittade på den och kunde inte se något som var brutet, så jag tryckte in den igen, men den satt mycket lösare än de andra. drog och vred på några av de andra utan att de lossnade. Så tittade jag på den lösa igen, det såg ut som om den inte gick riktigt lika långt ner som de andra. så jag tryckte dit den ordentligt och nu sitter den som de andra.
Men ska de verkligen bara sitta så där dittryckta? trodde de skulle vara skruvade. det som lossnar är altså hela spridaren. Tyvärr kan jag inte bifoga några bilder eftersom jag inte har sladden till kameran med mig.
Men ska de verkligen bara sitta så där dittryckta? trodde de skulle vara skruvade. det som lossnar är altså hela spridaren. Tyvärr kan jag inte bifoga några bilder eftersom jag inte har sladden till kameran med mig.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Byt gummina när du har spridarna lösa. Det blir aldrig lika tätt när du haft dom borta och sätter tillbaka. Risken finns att motorn drar tjuvluft. Sen är det lättare att sätta tillbaka spridaren med mjuka och fina gummin. Det sitter ju en "gaffel" som håller varja spridare på plats. Mer än så ska dom inte ha. Den sitter skruvad i ventilkåpan och håller ner spridaren vid bränsleröret. Jag har för mig att det var så när jag bytte gummin på min.
Bruzze
Bruzze
det stämmer, jag hade tagit bort gaffeln när jag tittade under ventilkåpan och inte satt tillbaka den sen så spridarna satt ju utan stöd.
Jag tänkte pilla ut mina spridare i vinter, både i GT:n och på reservmotorn, därefter ska jag försöka mäta kapaciteten och placera de i motorerna så att spridarna ger så lika mängd flöde som möjligt. Fick ett tips av en "trimmare" på Mantorp när vi var där. Han sa även att bara för att man köper nya spridare är det inte säkert att motorn går bättre för det, det kan skilja en massa i flöde mellan spridarna, även om de är nya... De hade kört en hel del race på bana och trimmat Audisugisar, så de hade bra koll på läget. 

Kan jue misstolka detta .. Men vet att gammla saabar med mekanisk insprut sitter skruvadeSwedis skrev:Det är rätt, de sitter bara itryckta och de sitter bra, vet inte om någon annan bilmodell har skruvade, tror dock inte det.. Kolla bara så tätningen är hel och fin, byt den om den e skadad/sprucken/torr....

Men du kanse bara menade mella audi, ,, BTW har jag hört att någon har använt saabspridare i en audi femma .,. Ska visst passa ,, Dock är det bara ett rykte .. vet inte ens om deras spridare är bättre
Audi Gt Coupe 82

Hejsan.
Jag har problem med mina spridare, de sitter löst efter att jag bytte ventilkåps packningen. Själva gummit runt ventilen är torkad och sprucken så jag tänkte byta dessa, men vart kan man få tag på dessa någonstanns?
Är det gummit längst ner man byter eller är det "o-ringen" som också finns på ventilen?
Mvh Jonny
Jag har problem med mina spridare, de sitter löst efter att jag bytte ventilkåps packningen. Själva gummit runt ventilen är torkad och sprucken så jag tänkte byta dessa, men vart kan man få tag på dessa någonstanns?
Är det gummit längst ner man byter eller är det "o-ringen" som också finns på ventilen?
Mvh Jonny
När vi endå är inne på spridare.
Ger det någon betydande skillnad att byta till andra spridare och vilka ska man i så fall sikta på? 200, 200 turbo eller SAAB som någon nämde. Är det någon ide att bara byta spridarna bör maninte byta hela LMM:en om det ska göra nytta?
Ger det någon betydande skillnad att byta till andra spridare och vilka ska man i så fall sikta på? 200, 200 turbo eller SAAB som någon nämde. Är det någon ide att bara byta spridarna bör maninte byta hela LMM:en om det ska göra nytta?