Hög bensinförbrukning
Hög bensinförbrukning
Hej. Har märkt att bilen drar mycket bensin. Har räknat ut att det ligger runt 2L milen och jag kör lungt.
Vad brukar vara felen när bilen drar mycket soppa?
//Dajjmen
Vad brukar vara felen när bilen drar mycket soppa?
//Dajjmen
Bilen går ju som den ska, men den blir väldigt varm. var sitter denna ventill och hur kollar jag den?Edis skrev:Går den jämnt och fint?
Det finns säkert bättre idéer, men den första saken jag hade kollat hade varit kallstartsventilen. Den ska ju pytsa in extra soppa när bilen är kall, den kanske är öppen jämt?
//Dajjmen
Tung högerfot kanske
Säger som edis, går bilen bra? Har du provat någon annan GT och jämfört? Om det stämmer med 2L/milen så borde den inte gå som den ska. Varvar den ut utan protest eller går den bättre på låg - mellanregister?
ps. Du kör väl inte bara i stan med kallstart
Samma förbrukning vid landsväg?

Säger som edis, går bilen bra? Har du provat någon annan GT och jämfört? Om det stämmer med 2L/milen så borde den inte gå som den ska. Varvar den ut utan protest eller går den bättre på låg - mellanregister?
ps. Du kör väl inte bara i stan med kallstart

Den drar ju ganska mycket mer, annars kan är det ju läge att byta luftfilter och alla tänddelar, men det kanske du redan gjort. HAr du andra konstiga värden förutom att oljetempen ligger högt?
Annars verkar kallstarten trolig, men då borde den drunkna av soppa. Kallstartsventilen sitter på insuget presis efter spjällhuset. följ alla bränsleldeningar från LMMen och ut, 5 går till carsin cylinder 2 går till styrtrycksventilen på sidan av motorn 1 går till bensinfiltret och 1 går till kallstartsventilen.
Annars verkar kallstarten trolig, men då borde den drunkna av soppa. Kallstartsventilen sitter på insuget presis efter spjällhuset. följ alla bränsleldeningar från LMMen och ut, 5 går till carsin cylinder 2 går till styrtrycksventilen på sidan av motorn 1 går till bensinfiltret och 1 går till kallstartsventilen.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Får byta luftfilter och tändstift så får vi se. Har hört att det kan vara bensinfiltret med?? kan det stämma?Megiltura skrev:Den drar ju ganska mycket mer, annars kan är det ju läge att byta luftfilter och alla tänddelar, men det kanske du redan gjort. HAr du andra konstiga värden förutom att oljetempen ligger högt?
Annars verkar kallstarten trolig, men då borde den drunkna av soppa. Kallstartsventilen sitter på insuget presis efter spjällhuset. följ alla bränsleldeningar från LMMen och ut, 5 går till carsin cylinder 2 går till styrtrycksventilen på sidan av motorn 1 går till bensinfiltret och 1 går till kallstartsventilen.
Det är ingen av de skruvarna faktiskt.Dajjmen skrev:Vilken av dessa? Hur ska jag göra, skruva 3 varv eller bara ett halvt? Hur märker jag när dne får för lite soppa?AudiArt skrev:Finns en ställskruv på k-jetronicen som du skruvar ner bränslemängden med. Det kanske funkar
Längst upp till vänster på bilden ser du ett svart "rör". I det röret stoppar du ner en relativt långt 3mm insexnyckel och kan på så sätt ställa in CO-halten. Kom ihåg hur mycket du skruvar. Att skruva medsols innebär att du fetar upp blandningen, dvs ökar CO-halten. Att skruva motsols innebär då en sänkning av CO-halten om du inte redan listat ut det

Att skruva ett "hack" (60grader) på insexen innebär en ganska stor förändring av co-halten. Kom ihåg hur den stod ursprungligen och testa att skruva den sakta motsols tills du hör att motorn börjar rycka lite. Då skruvar du upp den igen ett hack (60grader). Då är det oftast ganska okej inställning av CO-halten, men om det skulle vara något annat som strular kan den ju då vara dåligt inställd ändå.
Helst ska du ta bilen till ett ställe med avgasmätare och skruva medan du kollar på denna. Rekommenderat är 1% i CO-halt.
Så igen - kom IHÅG hur skruven stod.
Knepigt problem.
Antingen borde ju motorn går riktigt illa eller så borde det ju stinka bensin rejält.
Att den drar 2l/milen och dessutom går bra låter jättekonstigt.
Ett täppt luftfilter brukar ju öka bränsleförbrukningen men då brukar ju bilen gå ryckigt.
Ta bort oljelocket och lukta om motoroljan stinker bensin.
Om den trycker ner en massa bensin i oljan så kanske det gör att motoroljan blir för varm eftersom oljan blir alltför tunn av bensinen?
Kolla isåfall luftfiltret och slangen till vevhusventilationen. Slangen får inte vara täppt med "gegga" och heller inte vara för mjuk.
Antingen borde ju motorn går riktigt illa eller så borde det ju stinka bensin rejält.
Att den drar 2l/milen och dessutom går bra låter jättekonstigt.
Ett täppt luftfilter brukar ju öka bränsleförbrukningen men då brukar ju bilen gå ryckigt.
Ta bort oljelocket och lukta om motoroljan stinker bensin.
Om den trycker ner en massa bensin i oljan så kanske det gör att motoroljan blir för varm eftersom oljan blir alltför tunn av bensinen?
Kolla isåfall luftfiltret och slangen till vevhusventilationen. Slangen får inte vara täppt med "gegga" och heller inte vara för mjuk.