Motorn dör på låga varv sen funkar den igen
Motorn dör på låga varv sen funkar den igen
Hej
Följande hände med min 86-Gt imorse:
Bilen har stått ca en vecka, startar direkt, beter sig som vanligt.
Åker från Lambohov (Linköping) till Mjärdevi för att hämta paket, ca 2km, stannar hämtar paket, bilen startar utan problem.
Stannar vid korsningen ut från Mjärdevi, bilen är som vanlig.
Åker till universitetet för att hämta några böcker, kommer tillbaka efter ca. en kvart.
Bilen startar direkt men när jag försöker backa så dör motorn (den är väl så där halvvarm nu, kört i ca. 70 i ca. 20min)
Startar igen, bilen går igång men motorn dör om jag försöka gasa.
Har backat ur halvvägs och flyttar den så jag kan köra iväg.
Efter ca. 5 försök där bilen startar men sedan dör när jag har lagt in ettan och försöka gasa kommer jag iaf till parkeringens utfart.
Där stannar jag och när jag vill köra så dör den igen, efter några försök går den igång, på tomgång gasar jag allt vad jag kan och kan köra iväg.
Nu beter den sig som vanligt igen, gasar för fullt och den får soppa och allt verkar som vanligt.
Kör till nästa parkeringen där jag kör sakta för att testa om Gtn beter sig som vanligt, verkar inte något fel...
Stänger av motorn och tittar under huvan, oljan verkar vara ok, syns inga lösa kablar.
Försöker starta den igen men de vill inte gå igång - samma problem: den startar men sedan verkar den inte få soppa, försöker man gasa så dör den.
Den går igång efter så där 5 försök och jag bestämmer mig för att åka hem (skulle egentligen tvätta den och handla i Tornby, men inte så kul att stå där en fredag kl. 11 och bilen kanske lägger av vid första korsningen).
Jag kör hem, bilen verkar fungerar som vanligt men jag gasar rejält hela tiden, använder nästan bara motorbroms, när den väl är igång så verkar allt fungera som vanligt.
Kommer hem och låter den gå på tomgang ca. en minut, verkar inte vara något fel, dör inte av sig själv.
Det liknar ju ganska mycket problemet som har beskrivits av andra: När den är någorlunda varm har den svårt att starta, verkar inte få tillräckligt med soppa.
Efter läsandet av några trådar så kan det vara en massa:
bränslefilter (dock bytt för ca ett halvt år sedan)
bränslepumpsrelä (verkar mest troligt just nu)
vakuumklockan
tomgångsmotorn skitig
tändkablar
Någon som vet vad man ska kolla först?
Jobbar idag så hinner inte kolla förran imorrn (eller söndag), ska ta ut den imorgon och köra en sväng ganska tidigt när det inte är så mycket folk på vägarna för att se hur den beter sig då.
Är tacksam för all hjälp.
Följande hände med min 86-Gt imorse:
Bilen har stått ca en vecka, startar direkt, beter sig som vanligt.
Åker från Lambohov (Linköping) till Mjärdevi för att hämta paket, ca 2km, stannar hämtar paket, bilen startar utan problem.
Stannar vid korsningen ut från Mjärdevi, bilen är som vanlig.
Åker till universitetet för att hämta några böcker, kommer tillbaka efter ca. en kvart.
Bilen startar direkt men när jag försöker backa så dör motorn (den är väl så där halvvarm nu, kört i ca. 70 i ca. 20min)
Startar igen, bilen går igång men motorn dör om jag försöka gasa.
Har backat ur halvvägs och flyttar den så jag kan köra iväg.
Efter ca. 5 försök där bilen startar men sedan dör när jag har lagt in ettan och försöka gasa kommer jag iaf till parkeringens utfart.
Där stannar jag och när jag vill köra så dör den igen, efter några försök går den igång, på tomgång gasar jag allt vad jag kan och kan köra iväg.
Nu beter den sig som vanligt igen, gasar för fullt och den får soppa och allt verkar som vanligt.
Kör till nästa parkeringen där jag kör sakta för att testa om Gtn beter sig som vanligt, verkar inte något fel...
Stänger av motorn och tittar under huvan, oljan verkar vara ok, syns inga lösa kablar.
Försöker starta den igen men de vill inte gå igång - samma problem: den startar men sedan verkar den inte få soppa, försöker man gasa så dör den.
Den går igång efter så där 5 försök och jag bestämmer mig för att åka hem (skulle egentligen tvätta den och handla i Tornby, men inte så kul att stå där en fredag kl. 11 och bilen kanske lägger av vid första korsningen).
Jag kör hem, bilen verkar fungerar som vanligt men jag gasar rejält hela tiden, använder nästan bara motorbroms, när den väl är igång så verkar allt fungera som vanligt.
Kommer hem och låter den gå på tomgang ca. en minut, verkar inte vara något fel, dör inte av sig själv.
Det liknar ju ganska mycket problemet som har beskrivits av andra: När den är någorlunda varm har den svårt att starta, verkar inte få tillräckligt med soppa.
Efter läsandet av några trådar så kan det vara en massa:
bränslefilter (dock bytt för ca ett halvt år sedan)
bränslepumpsrelä (verkar mest troligt just nu)
vakuumklockan
tomgångsmotorn skitig
tändkablar
Någon som vet vad man ska kolla först?
Jobbar idag så hinner inte kolla förran imorrn (eller söndag), ska ta ut den imorgon och köra en sväng ganska tidigt när det inte är så mycket folk på vägarna för att se hur den beter sig då.
Är tacksam för all hjälp.
Precis så där betér sig min GT.
Prova ställ upp bränsletrycket.
När jag besiktigar min GT så får jag ta med mig en inesxnyckel till tryck regulatorn och ställa ner bränsle trycket för att dom ska godkänna den.
Men när motorn är iden inställningen så går den som en råtta när den är kall.
Startar man den kall och rör gaspedalen så kvävs motorn och det kommer små smällar ut gummibälgen.
Och när man ska starta den när motorn är varm så får man nöta en stund på startmotorn och lirka lite med gasen.
Så vill man ju inte ha det. Därför ställer jag upp bränsletrycket tills den går bra.
På V.A.G säger dom att man ska ställa bränsletrycket då motorn är av.
Men jag brukar ställa när motorn är på. Då hör man med hörseln när bilen går som bäst.
Om min motor är trimmad vet jag dock inte. Toppen är lyftad någon gång men vad som är gjort har jag ingen aning om.
Dock sitter det ett extratorrör på den. men det ska inte ha någon betydelse på motorns gång.
Ett annat tips är att låna en stroboskop lampa och kolla tändningen.
Sen det vanliga: Se över: Fördelaren, rotorn, tändkablar,tändstift, luftfilter, bänslefilter. Men det är ju sånt man ändå kollar då man byter oljan osv.
Så jag antar att det är i bra skick.
När jag besiktigar min GT så får jag ta med mig en inesxnyckel till tryck regulatorn och ställa ner bränsle trycket för att dom ska godkänna den.
Men när motorn är iden inställningen så går den som en råtta när den är kall.
Startar man den kall och rör gaspedalen så kvävs motorn och det kommer små smällar ut gummibälgen.
Och när man ska starta den när motorn är varm så får man nöta en stund på startmotorn och lirka lite med gasen.
Så vill man ju inte ha det. Därför ställer jag upp bränsletrycket tills den går bra.
På V.A.G säger dom att man ska ställa bränsletrycket då motorn är av.
Men jag brukar ställa när motorn är på. Då hör man med hörseln när bilen går som bäst.

Om min motor är trimmad vet jag dock inte. Toppen är lyftad någon gång men vad som är gjort har jag ingen aning om.
Dock sitter det ett extratorrör på den. men det ska inte ha någon betydelse på motorns gång.
Ett annat tips är att låna en stroboskop lampa och kolla tändningen.
Sen det vanliga: Se över: Fördelaren, rotorn, tändkablar,tändstift, luftfilter, bänslefilter. Men det är ju sånt man ändå kollar då man byter oljan osv.
Så jag antar att det är i bra skick.
Jag tror inte att tändningen har ställt om sig eller att bränsletrycket har sjunkit. Då skulle inte bilen gå bra ibland. Jag gissar på något annat fel som t.ex. ispropp. Var det en kall dag?
Gör inte generalfel 1.0 som många gör inklusive jag. Om bilen inte går så drar man ibland slutsatsen att det kan vara tändningen. Lossar fördelaren och vrider om en galning och den funkar inte ändå. Nu har man två fel. Det första och felinställd tändning.
Hör av dig om det inte ordnar sig så kan vi slå våra kloka huvuden ihop och felsöka lite! Bor i Ledberg utanför malmslätt.
Gör inte generalfel 1.0 som många gör inklusive jag. Om bilen inte går så drar man ibland slutsatsen att det kan vara tändningen. Lossar fördelaren och vrider om en galning och den funkar inte ändå. Nu har man två fel. Det första och felinställd tändning.
Hör av dig om det inte ordnar sig så kan vi slå våra kloka huvuden ihop och felsöka lite! Bor i Ledberg utanför malmslätt.
Hej!
Tack för alla snabba svar, var borta nu 3 veckor.
Förra vecka funkade GTn som vanligt, startade utan problem och gick igång utan problem när motorn är varm.
Under helgen har den dock börjat krångla igen: Tar en jävla tid att få igång den, verkar som om motorn inte får soppa - när jag startar händer ingenting först - sen går den igång lite men dör igen - efter ca. 5 till 10 (!) min startar den - sen varvar jag den rejält så grannarna blir glada...
när den är varmkörd så är det inga problem att få igång den igen.
Just nu var det ju inte speciellt kallt ute så ispropp kan det inte vara (har dock hällt i Ki-akut bränsletillsats ändå.
Har också köpt rödsprit och ki-bensintillsats, hur mycket ska man hälla i?
Har fram tills nu bara tankat 95 oktan - kan det vara en anledning att den inte går igång? Tror inte det men...
Har också köpt följande saker hos mekonomen:
bränselpumpsrelä
luft-.olje-,bensinfilter
nya tändstift
Får väl testa med det först då, hinner dock inte förran på fredag tror jag, så det får bli cykeln till jobbet...
Tack för alla snabba svar, var borta nu 3 veckor.
Förra vecka funkade GTn som vanligt, startade utan problem och gick igång utan problem när motorn är varm.
Under helgen har den dock börjat krångla igen: Tar en jävla tid att få igång den, verkar som om motorn inte får soppa - när jag startar händer ingenting först - sen går den igång lite men dör igen - efter ca. 5 till 10 (!) min startar den - sen varvar jag den rejält så grannarna blir glada...
när den är varmkörd så är det inga problem att få igång den igen.
Just nu var det ju inte speciellt kallt ute så ispropp kan det inte vara (har dock hällt i Ki-akut bränsletillsats ändå.
Har också köpt rödsprit och ki-bensintillsats, hur mycket ska man hälla i?
Har fram tills nu bara tankat 95 oktan - kan det vara en anledning att den inte går igång? Tror inte det men...
Har också köpt följande saker hos mekonomen:
bränselpumpsrelä
luft-.olje-,bensinfilter
nya tändstift
Får väl testa med det först då, hinner dock inte förran på fredag tror jag, så det får bli cykeln till jobbet...
Ytterligare lite spånande: Kallstartsspridaren sitter uppe på insugsröret. Den pytsar på extra bränsle när bilen är kall. Lossa den när bilen är kall, håll den i en glasburk och testa om den sprutar bränsle när du försöker starta. Det kan också vara givaren som talar om för den om bilen är kall. Jag vet inte riktigt vilken det är. Någon som har koll?
Kolla in här:tysken skrev:AudiArt skrev:
Vevhus ventilation slangen!! Hade exakt samma problem med syrrans Audi-87 och då bytte jag slangen och vips! Då gick den bra igen
Vilken slang är detta :P??? nån bild?
Någon som har en bild?
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?p=8487#8487