ställa in bränsleblandning och tändning

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

ställa in bränsleblandning och tändning

Inlägg av Megiltura »

Eftersom jag ska byta kam i min motor kommer jag även att behöva ställa om bränsle blandningen och tändningen, kommer att köra med orginal delar där så därför behövs mer soppa med en vassare kam.

Men var och hur ställer jag in så det blir bra? vet att man på en förgasar motor kan skruva ner soppan så motorn nästan dör sen skruva upp tills den går fint. fungerar samma metod på k-jetronic och i så fall hur bra inställd blir den egentligen?

Ska beställa kammen snart men vill ha koll på vad det är jag ger mig in på *hehe*
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Man kan ju börja med o lamda mäta o se ;)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

hur lamdamäter man? finns det mätare att köpa för rimliga pengar?

Verkar vara jobbigt att byta kam utan att byta sprut, inte fått många svat på andra forum häller.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Megiltura skrev:hur lamdamäter man? finns det mätare att köpa för rimliga pengar?

Verkar vara jobbigt att byta kam utan att byta sprut, inte fått många svat på andra forum häller.
Man kan köpa en bredbands lamda för ca 3000, alternativet är en vanlig lamda med en smalbands mätare kan kosta ca 1000 smanlagt.

vid normal körning skall man ligga på af värde ca14,4 vid gas pådrar har man optimal effekt vid ca 12.

oftast ligger soppan rätt det som behövs är oftast att justera tändning o det kan man göra med en piggy back man kan även styra en eller två extra spridare beroende på vilken piggy back man väljer.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar