Byte av mellanlyftare till vacuumförstärkaren

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Byte av mellanlyftare till vacuumförstärkaren

Inlägg av Edis »

På min nya 86:a så knackade det rejält vid vacuumförstärkaren med jämna mellanrum och det är liiite pinsamt om man kör så folk hör detta. Speciellt när bilen är så fin i övrigt, så jag beställde stången, eller rättare sagt mellanlyftaren på Audi. Artikelnummer: 075145307 och den kostade knappt 250kr.

Såhär gick det snabba bytet till:

Påsen med den nya lyftaren:
Bild

Här sitter förstärkaren, det gick bara åt en 13-hylsa. Lättmekat, dock lite pilligt på undersidan av förstärkaren.
Bild

Så ser det ut inne i förstärkaren
Bild

Här ser Ni lyftaren. Bara att dra ut den...
Bild

Jämförelse, den översta var rätt sliten...
Bild
In med den nya och sedan var det snabbt gjort att skruva ihop det igen...

Har bara kört bilen på tomgång en stund och det blev nog bra. Hoppas det är tyst även när jag har kört en stund. I värsta fall får man väl plocka bort stången. Jag har hört att man klarar sig utan den, så länge man inte ska köra i alperna och behöver bromsa mycket...
Senast redigerad av 1 Edis, redigerad totalt 0 gånger.
Jimpa_31
GT-diggare

Inlägg av Jimpa_31 »

Hmm... JAg som nyss köpt mig en 83.. Så märkte jag en sak ...

Att det satt en stor klump på den som inte sitter på min 82a : )... Och den stora klumpen kallas Vakium pump ...

Kan vara en fördel att namna att på 81 - 82 på de mindre motorerna (Som jag förstått det) Så sitter det ingen vakium pump .. Utan bara en förstärkare... (En GRå plast sak) Sitter mellan insuget och bromservon om jag ej missminner mig ^^ ...
Audi Gt Coupe 82
Bild
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

jaa det här me vacum pump har jag iinte förståt mej på riktigt... det värkar ju bara krångla..... och jga har en vacum förstärkare på min å han sitter fast skruvad på kylaren bara så du vet..
Jimpa_31
GT-diggare

Inlägg av Jimpa_31 »

heh? ... Det e inte vakumklockan du menar da ... För den sitter ju fast i kylaren :P :..
Audi Gt Coupe 82
Bild
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

det blev lite fel.. mena klocka :)
Skriv svar