Byta motor till en 100t

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
stive35
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: sön feb 27, 2005 23:17

Byta motor till en 100t

Inlägg av stive35 »

men vad är de man behöver göra om man ska byta till en 100t motor skulle vilja ha en t motor i stället för den vanliga 136 hästaren!
man får lite skönare ljud i också!
hoppas ni kan hjälpa mig!
MVH//steffe

*Bytte rubrik /Edis*
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

tja du jag är en av de få som kommer att stötta dig i ditt projekt

grejen är att
*allt kommer att passa som handsken
*bilen blir något fruktansvärt tuff
*de är starka grejer och för det mästa håller det bra

men sen har vi ju nackdelarna
*det kan bli dyrt för att vi här i Sverige har lite mysko besiktnings regler
*svårt att hitta en vättig 100 t

men summan är att det är i mina ögon värt det och jag planerar också det men jag behöver pängar. Det är igentlgen bara besiktningen som stökar
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

jag missuppfattade din fråga

det man kommer att behöva är en komplett motor med drivlina, större bromsar, annat elsystem (turbons orginal räcker om du inte ska trimma för mycket) och i vissa fall annat bränsle system.

Öm du hittar en motor med katt (det kvittar om den bara skall finnas där men inte funka) iallafall då slipper du avgasproverna i besiktningen

det är bara ett + om man har större bromsar en vad som behövs och jag vet inte om orginal turbons bromsar räcke men det borde de ju göra.

fråga på bara jag tycker att det här är as roligt:)
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

ja hitt ett par 100t motorer och ett par 200t motorer för 4-5 tusen ej så faligt dyrt tyck ja int. mne om ja skulle göra ett sånt här objekt så skulle ja förska besikta han me motorn
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

själv fallet

vart hittade du motorerna och vart ska man titta.

Jag kan ju få en gt att rulla på gatan med 20v eller 10v t motor utan att krongla med besiktning men då är det ju det att man får ett riktigt helvete om det händer något och du behöver försäkrings pengar
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

hur fan kan man få att dom inte ser turbon då
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

det änklaste är ju att byta motor under besiktning för det funkar ju inte om du klämmer i en 20v men annars så passar ju sugmotorns grenrör rakt på bara att bilen kommer gå kasst.

en sak bara om du har en elstyrd motor så sitter det ju en luft mängds mätare på den och det blir bara onädigt arbete med att fixa slangar och bös till en sådan provesorsik lösning som Besiktning då

byt motor det går snabt och lätt men ha i tanken på att det lätt smäller och då får du inte ett öre från försäkrings bolaget
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

om ni kan ta er till skara så kan jag hjälpa er att montera
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

jag har släkt i skara men det är så långt att åka så jag klarar nog det lika bra hemma i mitt garage
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

Borde vell gå och göra om bilen så pass mycket så den går under ombygt fordon ...ää


En annan fråga ... Vad säger besiktningen m man kommer in med en 20v topp om det orginal ska sitte en 10v ???

en te passar 20v toppen rakt på lr är det andra olje och vatten kanaler på dem ??? ,,,,

Gåre med org mekaniska spridarna i en 20 V topp....


En audi låter mycket skönare med fler ventiler :lol:

MvH / jimmy
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Vad behöver man ändra utanför turbomotorn för att de skall passa i en GT? Batteriet får väl flyttas någon annan stans.. Passar GT:ns drivaxlar in i turbolådan, eller hur de nu sitter..

Tackar på förhand!

Fredrik
GT coupé -85
JeZuZ
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 17, 2005 20:39

BOLT ON??

Inlägg av JeZuZ »

vart som intresserad om det går =) dvs sätta in en audi 100 turbo motor i en gt -84 är det bara ner med motorn dvs passar den rakt på?? inga modifieringar?? nån som vet? för besiktnigen skiter jag i bara byta motor före man bes... . om det går att slänga in motorn utan modifieringar är det nån som har en guide för kabelhärvan man måste in med?

NÅN???
Morke
GT-diggare
Inlägg: 82
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:58
Ort: Borl

Inlägg av Morke »

Ni skulle kunna höra efter på www.nordicaudi.com efter folk som gjort detta tror det finns 2-3 pers som börjat ett sånthr projekt iaf.
Skriv svar