Bränslefilter / Bränslepump

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Bränslefilter / Bränslepump

Inlägg av Dr_pepper »

Hej!

Jag undrar vart man hittar bränslefiltret till bränslefördelaren, eller vad man kallar den.

Sedan har jag problem med bränlepumpen som är igång konstant så fort tändningen är på. Har jag broblem med tryck i systemet eller börjar pumpen ge sig? Den låter ganska högt.

Läste även om backventilen här i forumet, är det den andra burken som är bredvid pumpen? Kan det vara den som gör att pumpen går hela tiden?

Tackar på förhand!

Fredrik
GT coupé -85
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

hmm det var en klurig jävel du va då... jag vet inte vilket filter du pratar om och det här med bränsle pumpen kom ej ihåg om den var jord styrt lr om det går på plus... men det låter som ett jord fel.. det är bara å sköa kablar å mäta och vart dom går till... ursäkta för mitt ovetande
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Filtret jag snackar om är antagligen det huvudsakliga filtret, som sitter någonstans efter pumpen och före fördelare och spridare. Partikelfilter är det väl egentligen...
Först har man väl ett litet vanligt mellan tanken o pumpen för att ta bort de grövsta sedan partikelfiltret för lite finare smuts. Det ser ut som en lite burk iaf.

Fredrik
GT coupé -85
malmstrom1
GT-intresserad

Inlägg av malmstrom1 »

är med intresserad av vad det är för fel på bränslepumpen.. min låter emd duktigt mcyekt så fort tändningen är på.. överöstar steron iblan alltså...
Användarvisningsbild
Nord

Re: Bränslefilter / Bränslepump

Inlägg av Nord »

Kan ju vara så att bränslepumpsrelät har hängt sig.
malmstrom1
GT-intresserad

Inlägg av malmstrom1 »

okey då får man at och kolla det då.. se om man får tyst på den...
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Min bränslepump är tjuvkopplad av någon anledning och går igång så fort tändningen är på. Kolla gärna tråden Tjuvkopplad bränslepump på Elektroniksnack.

Sedan att den låter högt är antagligen att den är gammal, har själv inte fått något riktigt svar på det. Jag har dock kört med bilen 1 år nu och pumpen har låtit ganska mycket under hela den tiden.. så det är väl ingen fara i varje fall.

Fredrik
GT coupé -85
Nenne
GT-diggare

Inlägg av Nenne »

Backventilen sitter monterad i bränslepumpen. Dvs på utgående sidan mot motorn. Ser ut som en nippel typ. Kostar inte hela skjortan, och är relativt enkel att byta. Dock krävs att du monterar ner hela pumpen från karossen...
Med sedvanliga strulet tar det ca 2 timmar....

/Nenne
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Är det den som gör att det låter så mycket?

Fredrik
GT coupé -85
Nenne
GT-diggare

Inlägg av Nenne »

Nope.....det är plastdetalrena INNE i pumpen som låter när de börjar bli gamla. Eller när det är dax att tanka..... *yea*
Skriv svar