Går varm

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
bamsetroll

Går varm

Inlägg av bamsetroll »

Tjo!

Köpt en audi coupe gt äntligen nu :P
men bilen går varm, har bytt termostat och fläkttermostat.
även om man låter kylfläkten gå konstant så blir det varmt men utan att koka och övre kylarslangen sväller.
den vitryker lite också, topplockspackning? kan det hänga ihop?

MVH Robban
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Kolla om du har vatten i motoroljan (grå olja) eller olja i kylarvattnet.

Är det rätt termostat och är den monterad rätt?

Ser kylaren ut att vara tät och se bra ut eller kan det vara så att förra ägaren har använt kylartätning i den så att den inte cirkulerar som den ska?

Locket till expansionskärlet har en speciellt tryckutjämning som kan strula. Det har vid några få tillfällen räckt med att byta locket.

GT-motorn utvecklar ganska mycket värme och kylsystemet tror jag räknas som ett "högtryckssystem".
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

vit rök tyder på vatten i avgaserna, kan antingen vara kondens i avgasröret men då försvinner det efter ett tag, annars tyder det mer på att toppackningen är trasig så att det läcker in kylarvatten i cylindrarna.

Det kan också vara en ide att rengöra hela kylsystemet. jag gjorde det på min genom att köra vatten och maskindiskmedel en liten bit så motorn blir varm. sen häller man ut den blandningen och häller på ny fin kylarvätska.

Kan vara ide att byta slangarna också ifall de ser slitna ut.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
bamsetroll

Inlägg av bamsetroll »

Tack för svaren!

har byt temostaten (87grader)., går den att vända fel? satt den åt samma håll som den gamla, ska packningen vara innåt eller utåt?

Har beställt ny topplockspackning kommer imorgon, hur byter jag nu denna lättast? tror nästan att jag måste ta bort insuget, men hur?

/Robban
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

tänkte bara fråga hur varm en gt ska vara? vid normal körning? *hehe* *yea*
Albin
GT-fanatiker

Inlägg av Albin »

stork3n skrev:tänkte bara fråga hur varm en gt ska vara? vid normal körning? *hehe* *yea*
Runt 90 är bra tep..
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

Albin skrev:
stork3n skrev:tänkte bara fråga hur varm en gt ska vara? vid normal körning? *hehe* *yea*
Runt 90 är bra tep..
jasså det var tur, jag har jämt trott att min gått varm när den varit 90grader men så är inte fallet :P
Skriv svar