Tjo!
Köpt en audi coupe gt äntligen nu :P
men bilen går varm, har bytt termostat och fläkttermostat.
även om man låter kylfläkten gå konstant så blir det varmt men utan att koka och övre kylarslangen sväller.
den vitryker lite också, topplockspackning? kan det hänga ihop?
MVH Robban
Går varm
Kolla om du har vatten i motoroljan (grå olja) eller olja i kylarvattnet.
Är det rätt termostat och är den monterad rätt?
Ser kylaren ut att vara tät och se bra ut eller kan det vara så att förra ägaren har använt kylartätning i den så att den inte cirkulerar som den ska?
Locket till expansionskärlet har en speciellt tryckutjämning som kan strula. Det har vid några få tillfällen räckt med att byta locket.
GT-motorn utvecklar ganska mycket värme och kylsystemet tror jag räknas som ett "högtryckssystem".
Är det rätt termostat och är den monterad rätt?
Ser kylaren ut att vara tät och se bra ut eller kan det vara så att förra ägaren har använt kylartätning i den så att den inte cirkulerar som den ska?
Locket till expansionskärlet har en speciellt tryckutjämning som kan strula. Det har vid några få tillfällen räckt med att byta locket.
GT-motorn utvecklar ganska mycket värme och kylsystemet tror jag räknas som ett "högtryckssystem".
vit rök tyder på vatten i avgaserna, kan antingen vara kondens i avgasröret men då försvinner det efter ett tag, annars tyder det mer på att toppackningen är trasig så att det läcker in kylarvatten i cylindrarna.
Det kan också vara en ide att rengöra hela kylsystemet. jag gjorde det på min genom att köra vatten och maskindiskmedel en liten bit så motorn blir varm. sen häller man ut den blandningen och häller på ny fin kylarvätska.
Kan vara ide att byta slangarna också ifall de ser slitna ut.
Det kan också vara en ide att rengöra hela kylsystemet. jag gjorde det på min genom att köra vatten och maskindiskmedel en liten bit så motorn blir varm. sen häller man ut den blandningen och häller på ny fin kylarvätska.
Kan vara ide att byta slangarna också ifall de ser slitna ut.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
- bamsetroll