Tomgånen ligger på 3500 varv?
Tomgånen ligger på 3500 varv?
Höj. Monterade på 4st extraljus på gtn helgen å när jag var klar å skulle köra ut ur garaget så låg tomgången på 3500 varv, någon som vet vad det kan vara som har hakat upp sig? Har kollat kallstarventilen och tomgångsmotorn. Kan det vara någon annan ventil? Tack på förhand:P
Om man får ett bekymmer efter att man har mekat med bilen så får man fundera på vad man kan ha varit emot, har jag kopplat in sakerna rätt, vilka prylar slet man i osv.
Det brukar resultera i att man hittar något man har glömt eller lyckats lossa. Det finns ju en massa vacuumslangar som är känsliga och en massa gummidetaljer som kan spricka om man bökar för mycket med dem.
Det brukar resultera i att man hittar något man har glömt eller lyckats lossa. Det finns ju en massa vacuumslangar som är känsliga och en massa gummidetaljer som kan spricka om man bökar för mycket med dem.
Det lustiga är att jag haft problem med alldeles för låg tomgång (500 varv) och svårstartad bil innan. Men efter att jag tankade fullt (!) så gick bilen plötsligt lätt att starta igen även om tomgånen varit låg.
Men nu går den ju knappast på låg tomgång längre. Har även haft tomgång på 3500 varv innan men det gick över efter att jag kört ca 200 meter. Är det någon som har nån idé vad detta tyder på?
Men nu går den ju knappast på låg tomgång längre. Har även haft tomgång på 3500 varv innan men det gick över efter att jag kört ca 200 meter. Är det någon som har nån idé vad detta tyder på?
Vad gjorde du med tomgångsmotorn när du kollade den då?
Gjorde du rent den ordentligt?
Om du hade tomgångsmotorn inkopplad när du hade en tomgång på 500 varv så borde den inte fungera som den ska. Gällde detta även vid kallstarter?
Om du får en tomgång på 3500 varv så borde det betyda att tomgångsbrytaren på spjällhusets undersida är defekt eller sitter i fel läge.
Det ska finnas två mikrobrytare under spjällhuset.
Såvitt jag vet finns det ingen glasklar lösning på problemet tyvärr.
Gjorde du rent den ordentligt?
Om du hade tomgångsmotorn inkopplad när du hade en tomgång på 500 varv så borde den inte fungera som den ska. Gällde detta även vid kallstarter?
Om du får en tomgång på 3500 varv så borde det betyda att tomgångsbrytaren på spjällhusets undersida är defekt eller sitter i fel läge.
Det ska finnas två mikrobrytare under spjällhuset.
Såvitt jag vet finns det ingen glasklar lösning på problemet tyvärr.
Jag har skruvat upp min "riktiga" tomgång så den ligger nu på 700 varv. Men ibland, oftast när jag startat bilen tidigare på dan, så lägger sig tomgången på upp till 3500 – 4000 varv. Sedan så kör jag ett tag (så gott det nu går) och har jag tur så hoppar bilen till och jag får vanlig tomgång. Jag tycker det låter precis som en brytare som glappar.
Men jag har lite svårt att orientera mig... är det någon som har en bild på var dessa microbrytare sitter och hur de ser ut?
Men jag har lite svårt att orientera mig... är det någon som har en bild på var dessa microbrytare sitter och hur de ser ut?
HEPP! Även jag lyckades få tomgångsstrul idag... När jag startade bilen på morgonen så la sig "tomgången" på 2400varv, stängde genast av och kollade brytaren som känner av om gasen är i "nolläge". Den klickade så jag startade bilen igen och då gick den som vanligt
På väg in till jobbet gick bilen som vanligt, men när jag skulle svänga in på parkeringen började tomgången att svänga mellan 1200 och 1400 varv
Efter jobbet fortsatte detta fenomen så det blev en massa felsökning och jag lyckades naturligtvis att få bilen att bli ÄNNU sämre, nu låg den på över 2500 varv och jag började ge upp. Kollade brytare och diverse andra pryttlar som kändes logiska att kolla upp. Inget hände om jag lossade kontakten till tomgångsventilen heller... Det sista försöket blev att spänningsmata tomgångsventilen lite direkt, jag duttade snabbt med mina testkablar direkt från batteriet och helt plötsligt började fåglarna kvittra och solen började skina igen *visslar* Motorn började helt plötsligt att gå på låga varv igen!
Stängde av motorn och kopplade in tomgångsventilen igen och bilen gick perfekt igen!
Slutsats! Något hade nog fastnat i ventilen och efter att jag matade den fullt ut, så började den att röra på sig som vanligt! Gissa om jag är lycklig igen


På väg in till jobbet gick bilen som vanligt, men när jag skulle svänga in på parkeringen började tomgången att svänga mellan 1200 och 1400 varv

Efter jobbet fortsatte detta fenomen så det blev en massa felsökning och jag lyckades naturligtvis att få bilen att bli ÄNNU sämre, nu låg den på över 2500 varv och jag började ge upp. Kollade brytare och diverse andra pryttlar som kändes logiska att kolla upp. Inget hände om jag lossade kontakten till tomgångsventilen heller... Det sista försöket blev att spänningsmata tomgångsventilen lite direkt, jag duttade snabbt med mina testkablar direkt från batteriet och helt plötsligt började fåglarna kvittra och solen började skina igen *visslar* Motorn började helt plötsligt att gå på låga varv igen!


Slutsats! Något hade nog fastnat i ventilen och efter att jag matade den fullt ut, så började den att röra på sig som vanligt! Gissa om jag är lycklig igen


Nu har GT:n stått alldeles för länge. Va å skaffade mig ett nytt sprut som jag stoppade på de va från en 100 plockade även kabelhärvan i motorutrymmet. Å nu funderar jag om de e nån av er som har nått elschema till audi 100 å även till gt. det va en massa fler sladdar í de från 100an.. hoppas nån av er har ett .. tack på förhand Warniee
Hmmm, nu är jag ingen expert på detta, men varför skaffar man sig ett nytt sprut (menar du bränslehuvudet m.m.) och dessutom från en helt annan modell? Bara för att de ser lika ut så fungerar de troligtvis inte likadant om jag har fattat det rätt. Det finns system med olika tryck och styrningen är inte likadana på alla heller.
Felet inträffade när du drog sladdar m.m. i motorrummet, snoka över allt sådant och skruva inte på en massa saker. Då blir bara allt värre, jag skulle gissa på att det är någon läcka eller något som har kärvat ihop.
Att ge sig på att byta sprut tror jag bara kommer att göra saken värre.
Fyll på tråden med mer info om vad du har gjort och hur bilen beter sig.
Felet inträffade när du drog sladdar m.m. i motorrummet, snoka över allt sådant och skruva inte på en massa saker. Då blir bara allt värre, jag skulle gissa på att det är någon läcka eller något som har kärvat ihop.
Att ge sig på att byta sprut tror jag bara kommer att göra saken värre.
Fyll på tråden med mer info om vad du har gjort och hur bilen beter sig.
Kolla in siffrorna på bränslefördelarna/huvudena, det står ett Boschnummer på en liten plåt som du kan jämföra.warniee skrev:Nä men jag har för mig att de e näst intll samma å de va exakt lika. som de i GT:n inte så lätt att hitta grejer till GT därför så tänkte jag pröva om de skulle bli bättre men ett annat OK bränslehuvud om de e så det heter. Jag har kollat sladdar å sånt å de verkade inte vara nå stärre fel på dem.
Inte ens GT:sarna med HY-motor har exakt likadana bränslesystem, det skiljer mellan 85:or och 86:or för att ta ett exempel (finns en brytgräns någonstans), på de tidigare kör man med spridare för lägre tryck.
Se över slangar, rör, kontakter och allt du kan tänkas att ha kommit åt. Har du kollat tomgångsventilen som jag skrev om i något inlägg ovan?
Kolla på Bosch:s hemsida som jag har länkat till i något inlägg en gång i tidenJojjan skrev:Om du har lust Edis så kan du väl lägga upp Boschnumren för de olika bränslehuvudena och på vilka motorkoder/årsmodeller de sitter på?
Om du har numren tillgängliga alltså?
GT-modellerna räcker ju

http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=2526
Nävars, jag vet detta för att jag har en 85:a och en 86:a, med olika huvuden.