Chip

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ChristianAx
Kontakt:

Chip

Inlägg av ChristianAx »

Hej.
Skulle vilja ha lite hjälp med trim mm. har precis köpt en GT med 135hk och undrar om det är någon som vet någonstans där man kan få tag på trim delar typ chip. Vill inte byta motorn till turbon riktigt än :lol:

Skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig :)
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

så vitt ja vet så fins det inga chipp till gt:n pga att det inte finns något styrdom,, det man får göra är o ställa på tändningen lite istället. men till nyare 10v motorer som tx ng nf etc fins det chipp till.. på dom ger ger 12hk + ca 20nm i vrid
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

zlobo skrev:så vitt ja vet så fins det inga chipp till gt:n pga att det inte finns något styrdom,, det man får göra är o ställa på tändningen lite istället. men till nyare 10v motorer som tx ng nf etc fins det chipp till.. på dom ger ger 12hk + ca 20nm i vrid
tja menar du att det går att chippa en 10v NG motor?
var kan man få tag på en sådan isf vore intressant.
zlobo Om du har några mer tips på hur man kan få lite mer kräm så är jag tacksam
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

rallytobbe skrev:
zlobo skrev:så vitt ja vet så fins det inga chipp till gt:n pga att det inte finns något styrdom,, det man får göra är o ställa på tändningen lite istället. men till nyare 10v motorer som tx ng nf etc fins det chipp till.. på dom ger ger 12hk + ca 20nm i vrid
tja menar du att det går att chippa en 10v NG motor?
var kan man få tag på en sådan isf vore intressant.
zlobo Om du har några mer tips på hur man kan få lite mer kräm så är jag tacksam
Japp ng motorn går att chippa på bränsle och tändning sitter 2 st boxar.. det gjorde det i min -89:a. Bsr gjorde ett chipp till den för länge sedan vet ej om de har något kvar till den. min bil blev mer varv villig i och med nytt chipp.

öppet filter till den så den kan andas redigt o då skall du placera filtret så den får rikligt med kall luft. sen är det det vanliga grenrör downpipe katt om man nu har en sådan, avgassystem. plana toppen lite porta lite, sen fins det hur mkt som hellst kan kan köpar över dim ventiler, och kamaxlar.
vill man ha redigt me power så tar man en 2,5l disel bottendel o slänger i.

har varit sugen på o bygga en fet 5cyl sugmotor o då skulle min botten del va baserad på en disel.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
ChristianAx
Kontakt:

Inlägg av ChristianAx »

Jag har en Gt från 88 Har den 10v motorn? Är helt ny i GT världen.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Välkommen hit!

GT:n har en mekanisk insprutning som inte enkelt går att påverka så mycket mer än genom att förbättra luftflöde in och ut samt att byta kam. Sen börjar det bli besvärligt med portning m.m. Från början är väl inte GT:n tänkt som en prestandabil men med runt 136hp och låg vikt så blir den ändå rolig. Man kan bara chippa motorer med elektronisk styrning av insprut som den motorn rallytobbe har från sin donatorbil. Vi har ingen elektronisk styrning så det finns inget chip att byta ut.

Jag har en okänd trimkam, 2,5"-system och sportfilter och jag är nöjd med prestandan och körbarheten. Det är heller inga problem med besiktning heller som det blir med en turbokonvertering. Jag har haft den uppe i 205km/h och det fanns mer att ge men vågade inte p.g.a. dåliga däck.

Tipset jag kan ge är att se till att ha rent bränslefilter och luftfilter. Kör injectioncleaner samt häll i en liter motorolja i en full tank för smörjning av insprutet. Lämna in spridarna på rengöring och byt gummina. Sätt på ett 2,5"-system och njut av en driftsäker rolig, snygg och klassisk entusiastbil!
ChristianAx
Kontakt:

Inlägg av ChristianAx »

bruzze skrev:Välkommen hit!

GT:n har en mekanisk insprutning som inte enkelt går att påverka så mycket mer än genom att förbättra luftflöde in och ut samt att byta kam. Sen börjar det bli besvärligt med portning m.m. Från början är väl inte GT:n tänkt som en prestandabil men med runt 136hp och låg vikt så blir den ändå rolig. Man kan bara chippa motorer med elektronisk styrning av insprut som den motorn rallytobbe har från sin donatorbil. Vi har ingen elektronisk styrning så det finns inget chip att byta ut.

Jag har en okänd trimkam, 2,5"-system och sportfilter och jag är nöjd med prestandan och körbarheten. Det är heller inga problem med besiktning heller som det blir med en turbokonvertering. Jag har haft den uppe i 205km/h och det fanns mer att ge men vågade inte p.g.a. dåliga däck.

Tipset jag kan ge är att se till att ha rent bränslefilter och luftfilter. Kör injectioncleaner samt häll i en liter motorolja i en full tank för smörjning av insprutet. Lämna in spridarna på rengöring och byt gummina. Sätt på ett 2,5"-system och njut av en driftsäker rolig, snygg och klassisk entusiastbil!
Tack så jätte mycket. Nu har jag nått att göra framöver. men det lär komma fler frågor så fort jag har börjat. :lol:
Men jag läste att man kan plana toppen lr det är inget att rek :?
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Jo plana toppen går alldeles utmärkt, det har jag på min funkar kanon.
Skriv svar