Läckande oljepump
Läckande oljepump
Nu har jag snart bytt allt i motorrumet, det där med att byta motor var ett STORT projekt, åtminstånde blev det så i mitt fall.
Igår läckte det olja vilket jag trodde var oljetrågspackningen så den är nu bytt. Men det läcker fortfarande. När man häller i all olja så verkar det tätt, men efter att ha haft igång motorn framförallt efter lite varmkörning så läcker det från famänden av motorn.
Därför misstänker jag nu oljepumpspackningen. vad tror ni om det? Sen lyser min oljelampa så oljepumpen kanske rent av är trasig, men vad kan gå sönder i en sådan? Är det någon som varit med om att oljepumpen spricker? den är ju av aluminium som jag förstår det.
Jag hittar dessutom ingen pakning till pumpen verken på autoexperten eller mekonomen. vågar inte se vad VAG tar för den...
Kan man göra sig en egen av packningsmatrial?
Igår läckte det olja vilket jag trodde var oljetrågspackningen så den är nu bytt. Men det läcker fortfarande. När man häller i all olja så verkar det tätt, men efter att ha haft igång motorn framförallt efter lite varmkörning så läcker det från famänden av motorn.
Därför misstänker jag nu oljepumpspackningen. vad tror ni om det? Sen lyser min oljelampa så oljepumpen kanske rent av är trasig, men vad kan gå sönder i en sådan? Är det någon som varit med om att oljepumpen spricker? den är ju av aluminium som jag förstår det.
Jag hittar dessutom ingen pakning till pumpen verken på autoexperten eller mekonomen. vågar inte se vad VAG tar för den...
Kan man göra sig en egen av packningsmatrial?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Givaren har jag koll på det verkar inte läcka från den då det inte är olja på den utan snarare i kanten mellan blocket och tråget fram på motorn.
Vevaxeln går ju ut från blocket i framkant och driver remmarna där, men den packboxen som sitter där bytte jag när motrn var urplockad så jag tror inte att den läcker där.
Kan vara en spricka i pumpen som jag skrev ovan. Den bör ju vara lätt spräkt eftersom den är i bräcklig aluminium.
JAg vet inte vart man annars kan kolla. finns ju inte så mycket som kan läcka där, om nu inte hela blocket har spruckit, men det måste vara ganska ovanligt.
Jag har i alla fall tagit bort pumpen fårn den andra motorn nu, och ska sätta den på bilen imon får se vart det leder. Börjar bli smått galen på det här...
Vevaxeln går ju ut från blocket i framkant och driver remmarna där, men den packboxen som sitter där bytte jag när motrn var urplockad så jag tror inte att den läcker där.
Kan vara en spricka i pumpen som jag skrev ovan. Den bör ju vara lätt spräkt eftersom den är i bräcklig aluminium.
JAg vet inte vart man annars kan kolla. finns ju inte så mycket som kan läcka där, om nu inte hela blocket har spruckit, men det måste vara ganska ovanligt.
Jag har i alla fall tagit bort pumpen fårn den andra motorn nu, och ska sätta den på bilen imon får se vart det leder. Börjar bli smått galen på det här...
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
det finns en packning mellan blocket o pumpen samt en packbox bakom kamrems drevet.. Själva pumphuset brukar alldrig gå sönder såvida du inte fått in någon flisa i det.. när du hadde motorn nere öppnade du umpen o kollade hur den sågu inuti? man kan mäta spelet mellan hjulen för att se slitaget.. sen kan det va så att om du bytt packboxen o duu inte knackat in den redigt så kan den läcka där.. om den fortfarand läcker köp en original eller på mekonomen för dom funkar
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Packboxen nertill är bytt och den köpte jag på mekonomen, tror att jag fåt in den ordentligt men jag ska kolla noga igen. JAg har också börjat fundera på om det är kamaxelns packbox som läcker. Pumpen har inte varit loss av mig i alla fall.
Jag ska ta av kamremskåporna nu tänkte jag och köra igång motorn för att se om det klarnar ytterligare.
Jag ska ta av kamremskåporna nu tänkte jag och köra igång motorn för att se om det klarnar ytterligare.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Nu har jag varit ute och kollat. Jag kan inte se att kamaxelpackninmgen skulle läcka det borde i så fall rina utmed motorns framkant och det verkar det inte göra. Desutom skulle oljan i så fall komma ut på motorns högrasida (från färdriktningen sett) och det kommer ut olja på vänster sida som sedan följer tråget och droppar av på högersidan.
Så det verkar ju vara oljepumpspackningen i alla fall. men om pumpen inte går sönder sller spricker så verkarr det ju ännu konstigare att en pckning bara bestämmer sig för att ge upp.
Inga fler tipps på vad man ska kolla?
Så det verkar ju vara oljepumpspackningen i alla fall. men om pumpen inte går sönder sller spricker så verkarr det ju ännu konstigare att en pckning bara bestämmer sig för att ge upp.
Inga fler tipps på vad man ska kolla?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
enda tipps ja har e o tvättarent o plåcka bort kamrems kåporna o sen starta bilen o titta på när det börjar läcka . kan ju va en por i pumpen som gör att den läcker..
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Nu har jag äntligen hittat felet. Lite pinsamt att ertjänna dock... Det visade sig att det saknades 5 st bultar till oljepumpen. minst 3 av dem är jag skyldig till.
Men gött som fan att den håller tätt nu i alla fall.
Tack för hjälpen.
Men gött som fan att den håller tätt nu i alla fall.

Tack för hjälpen.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
heheh
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu