broms oken

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

broms oken

Inlägg av gt_87 »

tog ju hem den silvriga nu i förra helgen från dvalan. fick ett litet problem på vägen hem. märkte att det blev oljud och vibrerade kraftigt i bilen.
misstänkte att ett hjul satt loss så jag stannade till och insåg att det var bromsen på högerbakhjul som låg på.
så hela bromskivan glöde. fick hem bilen och var idag och köpte nya skivor och belägg bak.
konstaterade dok ganska snabbt att oket var kasst. tyvärr är det kasst på andra sidan med då handbromsen inte fungerar.
riktigt kul eller inte,.
har tittat lite på garantidelar och mekonomen nya ok ligger runt 1200 till 1500. men finns rep sats till oken med. någon som vet vad den innehåller?
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

De här oken är lite luriga, har du tur räcker det att byta packningarna, men eftersom de har byggt in handbromsen i oken så är det lagom rolig mekanik i oken och risken är stor att det är något strul med den. Jag köpte någon packningssats på Micro och den innehöll dammskydd och fett för glidpinnarna samt dammskydd och packning till kolven. Går relativt lätt att byta, så det är värt ett försök.

Glidpinnarna är väldigt viktiga, så se till så att de är rena och fina och löper lätt.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Kolla här. Här är en länk till ett tips om smörjnipplar till handbromsaxeln. http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t= ... elektrolys

Som sagt så är ju inte det en lösning på grundproblemet men det är ett sätt att underhålla ett förr eller senar återkommande generalfel!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

låter riktigt bra det där tipset från både edis och bruzze. men satt och kollade lite på det är badet som man gör med vatten och målar soda. blir inte klok på vad Offeranod är?
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vill bara passa på att säga ett varningens ord... Om man lossar prylarna inne i oket (diverse låsbrickor, fjädrar och annat) så får man bereda sig på att få vara "lite" tålmodig för det är INTE smidigt att få ihop det igen.

Hade inte varit fel med ett specialverktyg för detta...
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

det ska nog kanske inte vara något problem då man är van att meka i video spelare och cd växlare där det finns hur många fjädrar och brickor m,m *asg*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

gt_87 skrev:låter riktigt bra det där tipset från både edis och bruzze. men satt och kollade lite på det är badet som man gör med vatten och målar soda. blir inte klok på vad Offeranod är?
Offeranod är t.ex. en plåt som man sätter i badet runt detaljen som ska göras ren. Det som sker är en kemisk process som jag inte kan men jag anar att det är så att strömmen som åker mellan offeranoden och detaljen gör så att rost och sånt lossnar. Offeranoden äts upp i processen. Jag har inte testat det än men jag har ett herrejössesnätagg som jag ska använda till det. Funderar på att ta en murarhink och rulla ihop en plåt till ett rör som lagom får plats innanför kanterna. Sen lägga oken i mitten. Kan bli intressant!
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker

Inlägg av dagg »

bruzze skrev:
gt_87 skrev:låter riktigt bra det där tipset från både edis och bruzze. men satt och kollade lite på det är badet som man gör med vatten och målar soda. blir inte klok på vad Offeranod är?
Offeranod är t.ex. en plåt som man sätter i badet runt detaljen som ska göras ren. Det som sker är en kemisk process som jag inte kan men jag anar att det är så att strömmen som åker mellan offeranoden och detaljen gör så att rost och sånt lossnar. Offeranoden äts upp i processen. Jag har inte testat det än men jag har ett herrejössesnätagg som jag ska använda till det. Funderar på att ta en murarhink och rulla ihop en plåt till ett rör som lagom får plats innanför kanterna. Sen lägga oken i mitten. Kan bli intressant!
det lär du dokumentera bruzze *hehe* *yes*
Die for metal!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

hmm ok då är jag med på noterna. blir nog ett exprement nu till helgen *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

nipel

Inlägg av gt_87 »

har ju varit mycket diskution om bromsoken. skulle låna ett ok från 85:an till 88:an då får jag se detta *yes*

Bild

nipel på oket. ska se om det finns på andra sidan med
Jonas
GT-fanatiker

Re: nipel

Inlägg av Jonas »

En länk som visar hur man monterar nipplar i oken
http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... /a1250.php
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld