Blåryker vid motorbromsning

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Blåryker vid motorbromsning

Inlägg av NSX »

Min bil blåryker väldigt kraftigt när varvar upp till ca 4000 varv eller mer och sedan motorbromsar till ca 3000 varv.

Vanligt fel???
Borde vara ventiltätningarna eller kan det vara något annat fel tex oljeringarna???
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Tjaba!Då kan det nog vara dax för en motor renovering
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Tjena Audimannen2...
Motorrenovering jo det skulle man nog göra om man hade pengar...
Men jag tror inte det behövs... om det bara är ventiltätningarna.

Kompressionen på motorn var bra, motor är inte något blöt, inga ventilknackningar osv...men jag vet inte jag upplever bilen så förbaskat slö, men det kan ju bero på att 2,2 liters motorn behöver mer varv.
Provade klocka 0-100 km på 11 sek nånting och kvartsmilen på en låg 18 sekundare, toppfart 190.
Vet inte om det är ungefär vad motorn ska kunna prestera..
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Tjaba
När jag köpte min GT i somras så hade den stått i två år efter rasad topp, när jag sen fick igång den rykte den som satan, och det skämdes man nästan över.Min pappa är meck sen många år tillbaka, och han trodde att ventiltätningarna var dåliga, men sen med tiden när man körde så slutade det att ryka, så jag vet inte om det kan ha varit kolvringarna som kan ha suttit fast.

Vad är det för årsmodell på din GT?
Mellan 85-88 när GT:n låg på 136 hk, så vet jag att den ska göra 0-100km/h på 8.6 sekunder och toppfarten runt 200km.Toppfarten verkar stämma med din bil, men att den kan vara något slö, för 11 sek tycker jag låter mycket.
Kan det inte vara något annat som gör att du förlorat effekt?
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Min motor har 130 hk och det är en -84.
Min frasa har en Audi 90 2,3 liters motor den går fruktansvärt mycket bättre, kat-burken rasade på bilen för några veckor då vart den ugefär som min gt i prestanda...
Man kan misstänka att det har nånting med bränslet att göra, har provat lite smått och justerat...kan ha blivit något bättre.

Om jag inte minns fel skruvade jag justeringen för bränslet 1,5 varv.
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Då borde din gå lika bra som din pappas audi ungefär, eftersom att den också är 5 cylig och på 136 hk.
När du skruvade för bränslet, hur skruvade du då?.För nedåt=mer uppåt=mindre
Har du kvar strypningen i spjällhuset?För jag har tagit bort min, och det hände lite mer när man gasade på ettans steg.
Har du gjort ett kompressions prov?På gtcoupe.se står det att kompressionen ska vara mellan 9,3:1 till 10.Och har du bra komp då är det nog ventiltätningarna som är slut eftgersom att den ryker.Det går att byta dem även fast toppen sitter kvar, man tar bara bort kammen.Jobbet kan man låta nån annan göra eftersom man behöver några special verktyg, det kostar inte så mycket.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Min bil ska nog inte riktigt gå lika bra som min farsas...han har 136 hk 2,3 liters, min är på 130 hk 2,2 liter vilket innebär att hans bil borde ha bättre vrid..

Jo strypningen är bortagen, Kompressionen ser bra ut, tändningen är kontrollerad och ok, tändstiften visar inget onornalt.

Jag vred ut vred upp bränslet...

Grävde fram en Audi 5:a 2,1 liter från en snöhög idag...
Plockade lös en toppen från den som ska renoveras och vässas med vassare kam och större ventiler samt portas och planas.

Förhoppningsvis ska det börja hända grejer då... :D
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Kontakt:

Kompression

Inlägg av Wicke »

Har varit en del snack om kompression här. Det som står i instruktionsboken om kompression är kompressionsförhållande och inte det samma som kompressionstryck som man kan mäta.
Skriv svar