Skulle äntligen hämta min GT idag, men....

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Stormcrow
GT-intresserad

Skulle äntligen hämta min GT idag, men....

Inlägg av Stormcrow »

Åkte glad i hågen iväg med brorsan för att äntligen hämta GT:n idag, men det blev inget med det...

Det enda jag inte trodde skulle krångla, krånglar naturligtvis. Bilen startar helt enkelt inte. Den tänder till ibland, men inte tillräckligt mkt för att den ska gå. Det är ingen idé att stå å nöta på starten, startade den inte direkt, gjorde den inte det senare heller.

Vid ett tillfälle startade den och gick i 20-30 seknuder, men vill dö så fort man tar på gasen, och efter detta tänder den inte alls.

Ideer? Vad kan det vara som orsakar detta? Jag har skruvat mkt i förgasarmotorer, och kan det ganska bra, men har mycket liten erfarenhet av insprutning.

Brorsan nämnde att den tidigare kunnat vara lite trög vid kallstart, och att den ibland inte gått på tomgången när den varit kall, utan att man fått ge den lite gas för att den skulle gå.

Till saken hör att bilen stått de senaste 3 åren, och har nog inte varit startad på den tiden, men gick bra innan. Bensinen är även den 3 år gammal, men det var inte så mkt kvar, och jag hällde i ca 10 liter färsk soppa.

Någon som varit med om nåt liknande, eller som kan ha nån tanke om vad det kan vara? Är tacksam för alla tips.

Blev så besviken, hade verkligen hoppats få hem den och börja pyssla med den.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Kan vara kallstarts ventilen som spökar.
Smäller den inte ens igång med startgas? :roll:
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Jag hade ingen startgas med mig, så jag kunde inte prova med det, men jag gissar att den skulle gå på gas, eftersom den tänder ibland.

Jag får en känsla av att det är ett bränsleproblem, frågan är var det sitter. Jag hör att pumpen går, men det känns som att soppan inte kommer fram som den ska.
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Nu vet jag lite mer.

Den har gnista på alla stiften, men får ingen soppa. Jag kollade spridarna, och de öppnar aldrig.

Då undrar jag: Vad kan orsaka detta? Finns det något som kan "stänga av" spridarna, eller blir inte trycket högt nog för att de ska öppna?

Soppapumpen låter att gå, så jag tror inte det är den, men man vet aldrig.

Kan det vara stopp i bränslefiltret, eller är det mer troligt att det har nåt med "bränslefördelaren" (eller vad den heter, där spridarslangarna är anslutna) att göra?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Spridarna öppnar mekaniskt när du får vakuum i cylindern. Det kan bero på att du inte har något komp i motorn. Byt tätringarna runt spridarna som första moment. Dom bänder du loss med en tång. Bara att dra rakt ut. Du kan ju testa att skicka på lite startgas runt spridarna för att se om bilen tänder till. Byt också bränslefilter och kolla silen i ingående banjo i bränslefördelaren. Kallstartsspridaren kan du kolla genom att lossa den och hänga i en glasburk och sen köra på starten.

Lycka till
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Stormcrow skrev:Nu vet jag lite mer.
Den har gnista på alla stiften, men får ingen soppa. Jag kollade spridarna, och de öppnar aldrig.
Då undrar jag: Vad kan orsaka detta? Finns det något som kan "stänga av" spridarna, eller blir inte trycket högt nog för att de ska öppna?
Soppapumpen låter att gå, så jag tror inte det är den, men man vet aldrig.
Kan det vara stopp i bränslefiltret, eller är det mer troligt att det har nåt med "bränslefördelaren" (eller vad den heter, där spridarslangarna är anslutna) att göra?
Börja med att ta loss den svarta gummibälgen mellan bränslefördelare och gasspjäll. När det väl är gjort försöker du lyfta upp plattan i bränslefördelaren och kollar så att den går lätt upp och ner. Det händer ofta att aluminiumen oxiderar så att plattan fastnar och inte kan röra sig.
Ta nu och brygga där bränslerelät sitter (ta loss det och använd två flatstift med kabel imellan) så att bränslepumpen går hela tiden. Medan den gör det lyfter du _försiktigt_ plattan i bränslefördelaren. Du kommer HÖRA direkt om spridarna sprutar in bränsle.

Om spridarna sprutar in bränsle nu sätter du ihop allt igen och testar. Men när du ändå har borta den svarta stora gummibälgen, kolla efter sprickor och hål i den och alla andra vakuumslangar.

Ska ut och ta en bild på var relät sitter. Det är över de två STORA flatstiften du ska brygga.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

[tog bort bilder]
Senast redigerad av 1 Sammy, redigerad totalt 0 gånger.
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Tack för den mycket utförliga beskrivningen, jag ska testa det så fort jag får chans. En fråga: ska tändningen vara på eller av när jag bryggar relät, eller saknar det betydelse?

Tyvärr har jag 2,5 mil till bilen, och med jobb och barn blir det inte alltid så gott om tid över (frun jobbar ganska ofta kväll/helg).

Jag återkommer när jag provat.
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Smet iväg idag efter jobbet och testade lite. Om jag byglar vid bränslereläet, så går pumpen igång, så den fungerar. Sedan lyfte jag på plattan i bränslefördelaren, och då hör jag att spridarna öppnar. Skruvade ihop allt igen och testade starta. Bilen startade, gick några sekunder och dog sedan, efter flera försök startade den och gick nästan en minut, men dör så fort jag tar på gasen, tomgången var inge vidare heller (låg och ojämn).

Testade efter detta att lyfta plattan i bränslefördelaren igen, och nu gick det mkt trögare än det gjorde första gången, ska den göra så, eller borde den gå lätt hela tiden?

Hittade 2 mindre sprickor i gummibälgen, ganska nära insuget, kan det påverka så mkt?

Känns som att jag är ett steg närmare lösningen nu, men vill gärna få tips på hur jag går vidare...

Mvh
Hans
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Bra! Då är du ett steg längre.

Jag gissar att CO-halten inte stämmer då.

Om du inte vet var du ska justera denna, (nu tänker vi att allt är monterat) så sitter den mellan den svarta gummibälgen och bränslehuvudet (där alla bränsleledningar går ut till spridarna). Man får sticka ner insexen i en liten "tratt" som sitter där.

Fram med 3mm insexnyckel som är hyfsat lång och börjar med att vrida den 180grader medsols (åt höger). Om du inte har en jättelång insex så kan du behöva vrida, ta upp insexen, vrida osv för att komma 180 grader.

Om du vrider mer eller mindre, kom _alltid_ ihåg hur mycket du vridit åt endera eller andra hållet.

Mindre sprickor är inga problem, även om det inte är är hundra.

Och plattan går lite olika trögt beroende på bränsletrycket (som beror på motortemp osv). Så det är ganska normalt.
Men testa med 180 grader motsols på CO-skruven och testa att starta igen.

Du kan också kolla skruven som sitter på gasspjället (tomgångsskruven) och se om den är utskruvad eller helt inskruvad. Kom också ihåg hur mycket du skruvar på denna!
Med fungerande tomgångsstyrning kan denna vara helt inskruvad. Men låt den vara i det läget den är så länge, för den påverkar inte så mycket.

Så, du har du lite att pilla med igen :-)
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Börja INTE att skruva på något ännu! Förutsätt att bilen fungerade innan och leta istället upp den felande länken. Börjar man att skruva och pilla för mycket så är risken stor att det går åt pipan och man rör ihop precis allt...

Plattan i bränslefördelaren går trögt när det är tryck i systemet. Det är helt OK!

Jag skulle gissa på att det är tomgångsmotorn som är boven, är den öppen, eller fastnar i öppet läge kommer bilen att gå illa, eller dö helt. Det känns lite som ett sådant bekymmer. Jag hade lossat den, smörjt upp den med 5-56 eller liknande samt även provkört den genom att spänningsmata den.

Men som sagt, skruva inte på en massa saker. Om bilen fungerade när den ställdes in, så gissar jag bara på att något har bekat igen och fastnat i något läge.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Håller med Edis. Skruvarna ställer ju inte om sig själva. Tomgångsmotorn är ett hett tips.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Edis skrev:Börja INTE att skruva på något ännu! Förutsätt att bilen fungerade innan och leta istället upp den felande länken. Börjar man att skruva och pilla för mycket så är risken stor att det går åt pipan och man rör ihop precis allt...

Plattan i bränslefördelaren går trögt när det är tryck i systemet. Det är helt OK!

Jag skulle gissa på att det är tomgångsmotorn som är boven, är den öppen, eller fastnar i öppet läge kommer bilen att gå illa, eller dö helt. Det känns lite som ett sådant bekymmer. Jag hade lossat den, smörjt upp den med 5-56 eller liknande samt även provkört den genom att spänningsmata den.

Men som sagt, skruva inte på en massa saker. Om bilen fungerade när den ställdes in, så gissar jag bara på att något har bekat igen och fastnat i något läge.
Avsikten med det jag tipsat om är att veta om det faktiskt är att motorn får alldeles för lite soppa. Att skruva lite och samtidigt hela tiden ha koll på hur mycket man skruvar kan göra att man får lite uppslag på vad som kan vara fel.
Det ger lite mer betydelse när man läser detta:
"Brorsan nämnde att den tidigare kunnat vara lite trög vid kallstart, och att den ibland inte gått på tomgången när den varit kall, utan att man fått ge den lite gas för att den skulle gå. "

Men jag viker mig tillfälligt och håller med Edis att man kan ta loss, rengöra och testa tomgångsmotorn. Man kan t.ex. rengöra den med bromsrengöring på sprayflaska och sedan smörja upp den med 5-56. Börja med det!

Men utgår man från att motorn har tillräckligt med komp (för att lyfta bränslemängdsplattan) och inte för mycket vakuumläckor, så spelar det faktiskt ingen roll om tomgångsmotorn skulle beckat igen och oavsett vilket läge den beckat igen i (antingen varvar den mkt eller så dör den), så länge man reglerar tomgången med gaspedalen.
Jonas
GT-fanatiker

Re: Skulle äntligen hämta min GT idag, men....

Inlägg av Jonas »

Har du testat startat den med gaspedalen halft eller helt i golvet för min GT startar väldigt sällan aldrig utan gaspådrag.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Då börjar vi med att rengöra tomgångsmotorn. Vill minnas att jag fick göra det en gång på min audi 100 turbo, så den hittar jag i alla fall. Jag ska byta bränslefilter å lite såna delar senare, men det får vänta tills jag får hem bilen.
Edis skrev:Men som sagt, skruva inte på en massa saker. Om bilen fungerade när den ställdes in, så gissar jag bara på att något har bekat igen och fastnat i något läge.
Jag är också inne på det spåret. Jag vet att bilen gick fram till den ställdes av.
Jonas skrev:Har du testat startat den med gaspedalen halft eller helt i golvet för min GT startar väldigt sällan aldrig utan gaspådrag.
Om jag ger någon gas alls, så startar bilen inte över huvud taget, den tänder inte ens till. Däremot kan den tända om jag först ger gas, och sedan släpper av helt.....
Jonas
GT-fanatiker

Inlägg av Jonas »

Okej det låter lite mysko :? har du testat med startgas runt insuget och vid spridarna där de går in i toppen om det tjuvluftar någonstans?
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Jag börjar tro att tomgångsmotorn är körd. Testade rengöra den idag, och när jag tar lös den från bilen ser jag att det sitter en stenkula (!) inkilad i rörstumen som sitter på sidan, och det kändes inte rätt.... petade ur kulan, och nu startar bilen mkt bättre, men har en tomgång på drygt 3000rpm..... blir lite jobbigt i längden att köra den så misstänker jag.

Är det i stort sett samma tomgångsmotor till alla audifemmor, eller skiljer det mkt mellan olika modeller?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Stenar i motorer är aldrig bra. Jag hade en i min crossmotor en gång. Den tog vägen rakt in i växellådan. Nu verkar det som om tomgångsmotorn fastnat på fullt öppet. Då stannar det på ca 3000. När man startar ska den gå upp till 2000 för att sedan stegvis gå ner till 800 ungefär. Så är iallafall min när den funkar... vilket inte är så ofta nu för tiden.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Stormcrow skrev:Jag börjar tro att tomgångsmotorn är körd. Testade rengöra den idag, och när jag tar lös den från bilen ser jag att det sitter en stenkula (!) inkilad i rörstumen som sitter på sidan, och det kändes inte rätt.... petade ur kulan, och nu startar bilen mkt bättre, men har en tomgång på drygt 3000rpm..... blir lite jobbigt i längden att köra den så misstänker jag.

Är det i stort sett samma tomgångsmotor till alla audifemmor, eller skiljer det mkt mellan olika modeller?
Var det en puttekula som var inkilad i slangen där eller? :-) Låter ju inte som om den skulle kommit dit av sig själv!

Kolla om tomgångsskruven är utskruvad. Kom bara ihåg hur långt isf. Om du vill testa om din tomgångsreglering fungerar så skruvar du in tomgångsskruven. Om tomgångsregleringen fungerar som den skall reglerar den tomgången till ca 800 rpm och bilen startar lätt (startar lätt beror ju iofs på om inte något annat är vajsing). Men går den upp till 3000 rpm och sedan går ner till ca 800 rpm eftersom motorn blir varmare, då är det förmodligen tomgångsrelät som är kass.

bruzze: Testa med ett annat tomgångsrelä. Det är ett stort svart dubbelrelä som sitter under instrumentpanelen på förarsidan.

Testat att koppla 12v rakt på tomgångsmotorn? Man kan hålla på och motionera tomgångsmotorn ett tag på detta sätt.

På de äldre femmorna i A100 osv är det samma tomgångsmotor. Men såvida tomgångsmotorn du har fortfarande klickar när man lägger 12v på den, så vågar jag påstå att det är något annat som är vajsing. Högst troligt relät under ratten där. Haft isär ett par sådana.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Sammy tack för tipset. Jag har också öppnat mitt och kollat efter kallödningar och brända eller spruckna komponenter. Min reglering brukar hoppa igång när jag joxar med kontakterna till den feta oljegivaren under bromsvakuumpumpen. Ska testa att byta den. Min motor reagerar rätt på 12v. Jag har en tråd om min tomgång någonstans här.
Skriv svar