Skulle äntligen hämta min GT idag, men....

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Sammy skrev:Var det en puttekula som var inkilad i slangen där eller? :-) Låter ju inte som om den skulle kommit dit av sig själv!
Jepp, en vanlig sten-spelkula, satt som f-n, var tvungen att spräcka den i flera bitar för att få ut den.

Sammy skrev:Kolla om tomgångsskruven är utskruvad. Kom bara ihåg hur långt isf. Om du vill testa om din tomgångsreglering fungerar så skruvar du in tomgångsskruven. Om tomgångsregleringen fungerar som den skall reglerar den tomgången till ca 800 rpm och bilen startar lätt (startar lätt beror ju iofs på om inte något annat är vajsing). Men går den upp till 3000 rpm och sedan går ner till ca 800 rpm eftersom motorn blir varmare, då är det förmodligen tomgångsrelät som är kass.
Tomgångsskruven var 1,5 varv ut ungefär, och tomgången är densamma oavsett vilket håll eller hur mkt man skruvar den. Ska testa att lägga 12v på motorn och se om något händer. Den verkar bete sig likadant oavsett temperaturen i motorn, så jag tror tomgångsmotorn är död.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

bruzze skrev:Sammy tack för tipset. Jag har också öppnat mitt och kollat efter kallödningar och brända eller spruckna komponenter. Min reglering brukar hoppa igång när jag joxar med kontakterna till den feta oljegivaren under bromsvakuumpumpen. Ska testa att byta den. Min motor reagerar rätt på 12v. Jag har en tråd om min tomgång någonstans här.
Det värsta är att det inte syns om komponenterna är trasiga... Har som sagt haft isär ett par stycken sådana och man kan inte se med blotta ögat om de är trasiga eller inte. Men jag är lite sugen på att försöka byta ut operationsförstärkarna som sitter ett par stycken i reläena. Är ju ganska billiga och är de mest komplexa komponenterna där i iaf :-) Så kanske man kunde se om det är de som spökar. Men iofs så är sådana relä:n hyfsat billiga på skroten. Och det gör ju att man hellre chansar och får hem ett relä på posten :-)
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Tomgångsskruven var 1,5 varv ut ungefär, och tomgången är densamma oavsett vilket håll eller hur mkt man skruvar den. Ska testa att lägga 12v på motorn och se om något händer. Den verkar bete sig likadant oavsett temperaturen i motorn, så jag tror tomgångsmotorn är död.
Så du har låtit motorn stå och gå ett tag då? Och tomgången ligger konstant på 3000rpm?

Lite saker att testa:
#1 - När du drar ut kontakten till tomgångsmotorn - dör motorn då?
#2 - Mät kontakten på gasspjället (är troligtvis en svart trepolig kontakt). Börja med att höra om den klickar när du vrider gasspjället från tomgångsläget och tillbaka. Sedan tar du bort kontakten och på kontaktstycket som sitter kvar på gasspjället mäter du med en multimeter. Om det är en trepolig kontakt så mäter du mellan mittenstiften och ett av de yttre stiften. När tomgångskontakten är sluten, då är det avbrott mellan ett av ytterstiften och mittenstiften, medan det är kontakt mellan det andra ytterstiftet och mitten. Och när du vrider gasspjället så blir det tvärtom.
Det skall vara ca 0 ohm när det är kontakt och oändlighet när det inte är det.
#3 - Kolla tempgivaren till tomgången. Den sitter undertill det aluminiumstuds (aluminiumrör) som kommer ut från topplocket. Aluminiumröret är kopplat till den övre kylarslangen till kylaren.
Det är en enpolig givare och på den sitter ett flatstift kopplat. Kolla så det är ordentlig kontakt här! Mät också resistansen (med kabeln bortplockad). Jag gissar att du får en resistans mellan jord (t.ex. blocket i motorn, någon metalldel) och polen på tempgivaren som är runt ett par tusen ohm.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

bruzze skrev:Sammy tack för tipset. Jag har också öppnat mitt och kollat efter kallödningar och brända eller spruckna komponenter. Min reglering brukar hoppa igång när jag joxar med kontakterna till den feta oljegivaren under bromsvakuumpumpen. Ska testa att byta den. Min motor reagerar rätt på 12v. Jag har en tråd om min tomgång någonstans här.
Men du! En sak slog mig... Du sa att den kunde hoppa igång när du pillar på kontakterna till oljetrycksgivaren? Du är säker på att ingen har kopplat fel, så att sladden till tempgivaren för tomgången sitter på oljetrycksgivaren och vice versa?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Har aldrig haft bort dom och det har alltid funkat förr.
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Sammy skrev:Så du har låtit motorn stå och gå ett tag då? Och tomgången ligger konstant på 3000rpm?
Japp, tomgången ligger hela tiden på strax över 3000rpm, oavsett hur länge jag låter motorn gå.

Sammy skrev:Lite saker att testa:
#2 - Mät kontakten på gasspjället (är troligtvis en svart trepolig kontakt). Börja med att höra om den klickar när du vrider gasspjället från tomgångsläget och tillbaka. Sedan tar du bort kontakten och på kontaktstycket som sitter kvar på gasspjället mäter du med en multimeter. Om det är en trepolig kontakt så mäter du mellan mittenstiften och ett av de yttre stiften. När tomgångskontakten är sluten, då är det avbrott mellan ett av ytterstiften och mittenstiften, medan det är kontakt mellan det andra ytterstiftet och mitten. Och när du vrider gasspjället så blir det tvärtom.
Det skall vara ca 0 ohm när det är kontakt och oändlighet när det inte är det.
#3 - Kolla tempgivaren till tomgången. Den sitter undertill det aluminiumstuds (aluminiumrör) som kommer ut från topplocket. Aluminiumröret är kopplat till den övre kylarslangen till kylaren.
Det är en enpolig givare och på den sitter ett flatstift kopplat. Kolla så det är ordentlig kontakt här! Mät också resistansen (med kabeln bortplockad). Jag gissar att du får en resistans mellan jord (t.ex. blocket i motorn, någon metalldel) och polen på tempgivaren som är runt ett par tusen ohm.
#1 - Nej, inget händer.

#2 - Mät vaddå på vaddå som sitter vars då (Lost me there)? Tror jag vet vad du menar, men eftersom jag inte har bilen i närheten, så kan jag inte gå och se efter just nu. Som sagt, har inte skruvat så mycket insprutning tidigare, och bilel ger mig oftast bara huvudvärk... men det är kul att lära sig.

#3 - Öh, ska bara hitta instruktionsboken till multimetern först :D

Känner mig lite borta när det börjar pratas om att mäta resistans och så vidare, men man ska väl börja lära sig någon gång antar jag.
Sammy
GT-intresserad

Inlägg av Sammy »

Sammy skrev:Lite saker att testa:
#1 - Nej, inget händer.
Ok. Testa att starta bilen, skruva in tomgångsskruven de där 1,5 varven och sedan testa att dra ut kontakten till tomgångsmotorn. Då borde motorn dö.
Om inte kan du börja kolla så att gasspjället stänger sig ordentligt. Du kan göra detta genom att ta loss den stora svarta gummibälgen och kika.

Om den ändå skulle gå efter du kollat allt detta, ja då kanske tomgångsmotorn fastnat i ngt läge. Har du testat att lägga 12v på tomgångsmotorn än? Rör den sig inuti då och klickar?
Stormcrow
GT-intresserad

Inlägg av Stormcrow »

Vill börja med att säga att jag är jätteglad över alla råd jag fått/får (tusen tack alla som bidragit), jag är glad att jag hittade den här sidan.
Ok. Testa att starta bilen, skruva in tomgångsskruven de där 1,5 varven och sedan testa att dra ut kontakten till tomgångsmotorn. Då borde motorn dö.
Det gör den inte, den går i alla fall.
Om inte kan du börja kolla så att gasspjället stänger sig ordentligt.
Det ser det ut att göra.
Har du testat att lägga 12v på tomgångsmotorn än? Rör den sig inuti då och klickar?
har testat, det händer ingenting.
då kanske tomgångsmotorn fastnat i ngt läge.
Jo, det verkar ha fastnat fullt öppen ungefär, håller på å letar efter en beg att testa. Jag har haft fullt upp med jobb och pyssel hemmavid (målar om kåken, skruva i min andra audi), så jag har inte haft möjlighet att vara till GT:n nåt. Nu i helgen SKA den hem, om det så blir på trailer.
Skriv svar