Audi Gt Quattro med S2 3b motor

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Cavallin

Audi Gt Quattro med S2 3b motor

Inlägg av Cavallin »

Heeej allesammans,
det är så här att jag har en gt quattro och en audi s2, Audi s2 håller jag på att bygga aby motor till så jag har en 3b motor stående över. jag börjar lessna på skjutet i min Gt 87a och funderar på att hänga i 3b motorn.

min fråga till er galna GT meckare är: Vad passar och vad passar inte?
någon som har någon erfarenhet av detta får gärna dela med sig, jag har tänkt att använda orginal drivlinan från gt quattron, eftersom jag gillar dom låsbara diffarna.

Skiljer det något i svänghjul och tryckplatta? mest det mekaniska jag oroar mig för, elsystem har jag reserv.

Tacksamm för alla typ av kommetarer och tips,

Mvh Stefan Cavallin
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Hej!

Om du letar på forumet så finns massor med trådar i ämnet. Tror att allt ska passa mekaniskt. Det ska dock finnas några olika storlekar på den splinesade axeln till växellådan. Det som du dock ska fundera över är besiktningen. Vad jag känner till finns det ingen som utan tur har besiktigat en GT med Turbomotor i. Jag känner inte till någon som har regbesiktigat en sådan iallafall. Utomlands finns det gott om sådana projekt. Bara att titta på Youtube.
Cavallin

Inlägg av Cavallin »

Du får gärna länka om du har tid och lust, har inte så bra koll på forumet även youtube går bra.

mvh Stefan
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Fundera gärna några gånger till innan du "förändrar" GT Quattron. Det finns inte många kvar av dem.
Du kan ju lista ut värdet på den inom en snar framtid. :wink:
Cavallin

Inlägg av Cavallin »

Vad går dom för då? har en svart med ljus skinnklädsel abs och ac, gått 22000mil

En fråga till när jag ändå är igång, Det är ju vakumstyrda diffar, vad är det vanligaste problemet? luftlekage?

Tackar för alla sorts svar.

Mvh Cavallin
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Låter som du sitter på samlar bil snarare än trimmobjekt om du frågar mig...
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Re: Audi Gt Quattro med S2 3b motor

Inlägg av zlobo »

Cavallin skrev:Heeej allesammans,
det är så här att jag har en gt quattro och en audi s2, Audi s2 håller jag på att bygga aby motor till så jag har en 3b motor stående över. jag börjar lessna på skjutet i min Gt 87a och funderar på att hänga i 3b motorn.

min fråga till er galna GT meckare är: Vad passar och vad passar inte?
någon som har någon erfarenhet av detta får gärna dela med sig, jag har tänkt att använda orginal drivlinan från gt quattron, eftersom jag gillar dom låsbara diffarna.

Skiljer det något i svänghjul och tryckplatta? mest det mekaniska jag oroar mig för, elsystem har jag reserv.

Tacksamm för alla typ av kommetarer och tips,

Mvh Stefan Cavallin
orig kopling på s2 passar intwe rakt av mot växellådan du får ta en koppling från a200 tror ja då den ingående axlen är klenare på quattro drivlinan.

vanigaste är luft läkage o missljud i diffarna.

sett gt quattros för ca 60000sek i tyskland som varit i bra skick.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Om du har en GT Quattro med ABS skinnklädsel och AC så har du redan allas våran våta dröm på garageuppfarten. Byter du motor i den så förstör du en klenod och samlarobjekt. Då är det bättre att skaffa en gammal halvdan 80-quattro och byta motor i. Vissa relativt original GT 2wd i bra skick säljs ju för 10-30kkr så du kan ju tänka själv vad den är värd. Priserna har dessutom börjat klättra uppåt.
Jojjan
GT-fanatiker

Inlägg av Jojjan »

Lägg gärna upp lite bilder på GT Quattron.
Skriv svar