Skillnad mellan audi 80 och 90 äldre änn 88

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Pontus
GT-intresserad

Skillnad mellan audi 80 och 90 äldre änn 88

Inlägg av Pontus »

Är det någon skillnad på audi 80 och audi 90 äldre änn 88 vad det gäller växellåda kardan diffar osv.?

Med tanke på att audi 80:n har en 4 cyl motor?
Vad vet jag.
Skulle iaf vilja veta så om någon kan så får ni gärna dela med er av eran kunskap.

//Pontus :D
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag har en 80 coupé o har en 5:a.
Så det tror jag inte har med det o göra.. Men vad det e för skillnad vet jag inte
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

jo det är skilnad på växelådorna mellan 4cyl och 5 cyl. 5cyl har större innre drivknutar och annan splines "felstavat" men själva fästena på lådan borde vara lika kommer inte i håg. tror oxå att 5 ans låda har en typ av slung diff samnt audi 80 gte. även 90an har ju hudraulisk kopling som inte alla äldre audi 80 har. det är väl den största skilnaden på dom samnt utväxlingen skiljer på dom skiljer. det är typ det jag vet enligt min erfarenheter på växellådor. finns ju som sagt en del audi 80 gte med 5:a oxå men det är samma som 90:an. runt 88 byte audi fjäderben på sina b3b4 karosser så kolla det dom benen med delade fjäderben passar inte drivaxlarna till dom gammla och tvärt om. en annan splines och infästning på dom.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gizmo skrev:Jag har en 80 coupé o har en 5:a.
Så det tror jag inte har med det o göra.. Men vad det e för skillnad vet jag inte
Du har INTE en 80 Coupé, det FINNS inga 80 Coupé.

De heter Audi Coupé GT och de av nyare modell heter Audi Coupé. Om det av någon anledning står Audi 80 Coupé i registreringspapprena så beror det på troligtvis på en taskig reggning om det är en importerad bil.

Det är så gott som omöjligt att tala om vad som passar eller inte på dessa bilar. Det finns så sjukt mycket olika modellbeteckningar på lådor och annat och vad som passar på vad tror jag inte många har koll på. Jag har kollat in min lista med typbeteckningar där man kan se vilka lådor som finns och jag kan tyvärr inte ge dig ett klart svar ens på vilka typbeteckningar det är på lådan om jag inte vet exakt vilken av varje modell du vill jämföra.

Jag tror dock att det mesta av drivlinan måste bytas.
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

jo det är sant. men dom låder som sitter på audi 5or passar ju på så gott som alla audi 5or. till och med golfens låda passar på en audi 5:a om man vill bygga tvärstält i en golf :D men som sagt fästen och så passar ju inte från tex audi 100 200 v8 inte heller bakaxeln från quattro andra fästen. dock så passar quattro lådan fram från en audi 100 om man byter fästena men är inte säkert det är samma slutväxel på dom. det MÅSTE man ta reda på först innan det monteras. men som edis säger det finns en uppsjö av lådor till dom här modellerna. men dom flästa passar. det är ju innre drivknutarna som skiljer oftast. kolla på etka eller www.vagcat.com finns lite info där
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Edis skrev:
Gizmo skrev:Jag har en 80 coupé o har en 5:a.
Du har INTE en 80 Coupé, det FINNS inga 80 Coupé.

De heter Audi Coupé GT och de av nyare modell heter Audi Coupé. Om det av någon anledning står Audi 80 Coupé i registreringspapprena så beror det på troligtvis på en taskig reggning om det är en importerad bil.

Det är så gott som omöjligt att tala om vad som passar eller inte på dessa bilar. Det finns så sjukt mycket olika modellbeteckningar på lådor och annat och vad som passar på vad tror jag inte många har koll på. Jag har kollat in min lista med typbeteckningar där man kan se vilka lådor som finns och jag kan tyvärr inte ge dig ett klart svar ens på vilka typbeteckningar det är på lådan om jag inte vet exakt vilken av varje modell du vill jämföra.

Jag tror dock att det mesta av drivlinan måste bytas.
Ok.. För kollar man upp min så står det Audi 80 coupé gt.

PB,AUDI 80 COUPÉ GT,SVART,1986,ITRAFIK,000328,MIKAEL A-----,LANDSKRONA
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

nej jag tycker som edis att gt är gt men bilregistret skriver i bland audi 80 gt eller 90gt tror det har med vilken motor typ du har i din bil. har vart med om det på några av mina gammla gts oxå.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gizmo skrev:Ok.. För kollar man upp min så står det Audi 80 coupé gt.

PB,AUDI 80 COUPÉ GT,SVART,1986,ITRAFIK,000328,MIKAEL A-----,LANDSKRONA
Jo, men som jag skrev så finns det en och annan felreggad import och din är således en av dem.
evil.tweety skrev:nej jag tycker som edis att gt är gt men bilregistret skriver i bland audi 80 gt eller 90gt tror det har med vilken motor typ du har i din bil. har vart med om det på några av mina gammla gts oxå.
Att en GT är en GT är inget jag tycker, det finns helt enkelt inget som heter Audi 80 Coupé.
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

jo men dom jag har haft har varit svensk sålda. :roll:
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

nu har jag fixat två bilder som visar en liten skilnad det kan vara mellan audi 80 och 90.Bild Bild

Här ser man den nya sortens ytre knut som kom 88- den har en bult i stället för en mutter som sitter på dom gammla. Den andra bilder ser man storleks skilnaden mellan audi 80 4cyl motor i gemnförelse med en audi 90 innre drivknut. Den är ca 1cm större i omkrets. dock är det inte säkert det är det på alla bilar men oftast. liten hjälp på vägen iaf
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

märkte en sak till i dag ang nya och gamla lådor. nyare lådor från tex audi 90 88- är smalare än dom gamla iaf så skiljer det på längden på drivaxlarna.den nya sortens drivaxlar är längre än den gamla sortens.
AudiArt
GT-fanatiker

Inlägg av AudiArt »

Edis skrev: Du har INTE en 80 Coupé, det FINNS inga 80 Coupé.

Farsans och Min gammla reservare stod det Audi 80 Coupe GT på registret.. Inte import :?
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

AudiArt skrev:
Edis skrev: Du har INTE en 80 Coupé, det FINNS inga 80 Coupé.

Farsans och Min gammla reservare stod det Audi 80 Coupe GT på registret.. Inte import :?
Det hade varit intressant att veta regnumret på den, du får gärna PM:a det. Jag har nog ett 30-tal bilar i mitt register som är reggade som 80 GT och liknande och de flesta har varit importerade, eller är reggade mycket senare än de byggdes.

Audi har iallafall bara sålt Coupé GT:s, men VV är inte så bra alltid.

Evil.tweety --> Bra med bilder på delarna (även om den ena var i minsta laget :lol: ) *yes*
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

Tack :D nu har jag en större bild.Bild
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker

Inlägg av Dajjmen »

Edis. Kan tänka mig att min bil är en av dom. Där står inte änns GT :P
Bild
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

ähum inte för att vara petig men var det inte nån på denna tråd som frågade om drivlina och inte vilket som är reggat vart och hur. bara tänkte lite. :roll: kanske skulle skapa en egen tråd för det tänkte jag mest på.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

evil.tweety skrev:ähum inte för att vara petig men var det inte nån på denna tråd som frågade om drivlina och inte vilket som är reggat vart och hur. bara tänkte lite. :roll: kanske skulle skapa en egen tråd för det tänkte jag mest på.
Jag håller med, men det blev ju en knepig tråd där man var tvungen att reda ut att vi inte har Audi 80:s, som det första svarsinlägget handlade om. De går ju lite hand i hand och jag vill inte radera felaktiga inlägg.

Men det är onödigt att fylla på med mer svar och framförallt så behöver jag ingen hjälp i moderatorrollen, vilket skapade ett par inlägg extra i onödan :wink:
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

jaha fixade lite nyare bilder på skillnaden mellan gamla och nya knutarna. Bild

en liten skillnad på dom men båda axlarna är lika långa. den gamla knuten är den med mutter fattning.
Skriv svar