byta spindelled

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Fegis
GT-fanatiker

byta spindelled

Inlägg av Fegis »

Hur svårt är det att byta spindelled ? Skriv gärna förklarande då jag är väldigt grön på att meka med bil :)
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Har man en spindelledsavdragare är det mycket enkelt. Men Hjulvinklarna kan ändras lite.

Ta av hjulet och skruva loss spindelleden men låt muttern sitta kvar, sen trycker du av den med avdragaren. skruvar av spindelleden helt och sätter dit den nya. För att inte ändra vinklarna för mycket så kan det vara en idé att sätta tejp där den gamla sitter så du kan sätta den nya på samma ställe.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Fegis
GT-fanatiker

Inlägg av Fegis »

nu har jag inget sådant verktyg :P så skruva med skiftnycklar o sådant men det borde ju gå det med ju :P
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

En spindelledsavdragare kostar inte många kronor på Biltema och jag skulle aldrig ge mig på ett byte utan att ha ett sådant verktyg. Har nämligen testat det en gång på traktorn... Utan verktyget, 1 timmes svärande med risk för att skada både sig själv och bilen... Med verktyget, 10 sekunders arbete... Typ...

Sedan är det nog bra att vara beredd med mycket 5-56 på den gängade stången eller kanskte till och med en gasolbrännare för att värma lite.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Nu hänger inte jag med. Gängstång på spindelleden?

Iallf. Upp med framvagnen på pallbockar, ta av hjulet på den sida som spindelleden ska bytas.

Ta något vasst. tex. en syl och dra en rits undersidan länkarmen på iett av dom ovala hålen där styrdellen sitter i. På så vis så har du koll på framvagnsinställningen.

Sen tar du bort kulleden neråt. Bänd med ett brytjärn eller ett smalt spätt. *hehe* Men gör det med kontroll. dvs lagomt våld.
Du kan vrida på fjäderbenet samtidigt. Ibland kan det släppa lättare då.

Sen när kulleden är borta så är det bara att tabort bultarna som håller spindellden och dra ur den ur länarmen. Alt. kancka ur den om den sitter hårt.
Sen dit med nya, och tyck in den så den kommer rätt med ritsen du gjorde ibörjan. Sen ihop med allt igen. *yes*

En annan grejj som kan vara kul att veta:
På dom äldre Quattro så sitter det samma grejjer bak som fram ivåra GT:ar bara att länkarmarna är vända tvärtemot.*hehe*

Bild[/img]
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tänkte på att han skulle byta styrled :oops:
NipO
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av NipO »

Men jag fattar fortfarande inte varför hjulinställningen skulle ändra sig om man byter spindelled ? ::
Däremot styrled som ni pratat om finns det ju risk för att man ändrar framvagnsinställningen lite grann..

Spindelleden sitter ju där den sitter .. man kan inte skjuta den fram eller tillbaka, iaf inte på min GT.
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Spindelleden ska gå att skjuta på våra GTar.
Det är på den som man ställer camber vinkeln.

Hittade en liten lathund på nätet. *yes*
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Skriv svar