Jag skulle vilja veta vad det är för fel om handbromsen funkar klock rent på ena sidan och funnkar inte alls på andra sidan.
Jag har smörjt upp den i lederna och det men när man drar hnder inget på vänster bak.
du har förmodligen fel inne i bromsoket. tyvärr en sjukdom på gt.
hade samma på min gammla gt 85:a och det på min gt 87:a jag kör nu. nytt bromsok kostar ca 900 på garantidelar. är nytt då du måste byta in ditt gammla. var uppmärksam vad det är för ok du har på bilen. om det är ate eller girling. lycka till/mvh micke
sry för att jag väcker en gammal tråd, men hur är det med kolvarna på oken bak, måste man vrida o pressa för att få in dom eller är det som fram att man bara pressar?
Wallin skrev:sry för att jag väcker en gammal tråd, men hur är det med kolvarna på oken bak, måste man vrida o pressa för att få in dom eller är det som fram att man bara pressar?
Där bak är det vrida och pressa som gäller... Jag hatar den konstruktionen
Larven_90 skrev:går ju o köpa sånna verktyg på "Feltema" för inte många kronar, underlättar då
Jag har köpt flera olika sådana verktyg och på den ena sidan fungerade det, men på det andra oket var det inte riktigt samma mönster i kolven så då passade det inte speciellt bra, så där var det ett rent helsike trots specialverktyg
jag har gjort som såhär att jag tar loss oken skruvar in kolven fullt. med biltemas satts med insex torks kommer inte ihåg art nr. sätter tillbaka oket utan att sätta tillbaka handbromswiren. luftar bromsarna sedan sätter jag tillbaka wiren igen. och då har min handbroms fungerat iaf
Jag gör så att jag brukar kolla så att gummidamasken är lös i spåret. Sen tar jag en tving och en polygrip. Men lätt tryck på kolven vrider jag den med polygripen. Man får vara försiktigt så att man inte gör stora märken i kolven. Tvingen sätter jag så att jag spänner den samtdigt som jag skruvar in kolven. Inte för hårt utan bara så att kolven inte kuggar ut när man skruvar. Den går ju lätt ut men inte in.