Montera bort fördelaren?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Montera bort fördelaren?

Inlägg av Dajjmen »

Hej.

Håller på att plocka ner delar av motorn för blästring och lackering. Tänkte ta av fördelaren. Är det några problem med detta? Är det bara att skruva av sen sätta dit den igen efter renovering och sätta rotorn på samma läge som den var innan? Finns det nått man måste tänka på?

/Dajjmen
Bild
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Re: Montera bort fördelaren?

Inlägg av Jonas »

Det kan vara svårt att få tillbaka det exakt, men det finns ett märke där nollpunkten är på fördelaren så när du monterar tillbaka den så ställer man den mot den punkten. Sen är det bara ställa tändningen så den blir rätt.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Re: Montera bort fördelaren?

Inlägg av Dajjmen »

Jonas skrev:Det kan vara svårt att få tillbaka det exakt, men det finns ett märke där nollpunkten är på fördelaren så när du monterar tillbaka den så ställer man den mot den punkten. Sen är det bara ställa tändningen så den blir rätt.
Hur ställer jag tändningen då?? snurrar lite på fördelarlocket?
Bild
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

du snurra på fördelaren. Men som tidigare sa nollställ allt och börja därifrån funkar bäst. Har du en haynes bok så står det i den
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Som sagt tidigare så sätt hela motorn i ÖD (Övre dödläget) Det är markerat på vevaxeln med ett streck som ska stämma överens mot en "bula" på kammremsskyddet. (Läs i haynes om detaljer) På fördelaren finns även ett litet streck som rotorn ska peka på.

Sen är det bara att montera av och vara jävligt noga med att rotorn pekar på strecket när du monterar tillbaka.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Skriv svar