Backventil till bränsletank
Backventil till bränsletank
Jag har hört mig för med startsvårigheterna jag har på min gt.
Det är många som har sagt att det är backventilen till bränsletanken.
Nu undrar jag vart den sitter på en gt ?
mvh andreas
Det är många som har sagt att det är backventilen till bränsletanken.
Nu undrar jag vart den sitter på en gt ?
mvh andreas
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
du ska ju oxå ha en bränsletrycksacumulator eller hur det stavas. med den ska sitta mellan pumpen och bränsle filtret. den håller tryck i systemet så att den inte blir svår startad. jag har tagit bort min efter som den läckte så det tar några varv innan den startar.
1 / Bränsletank
2 / Bränslepump
3 / Bränsletrycksacumulator
4 / Bränslefilter
5 / Luftrenare
6 / Luftmängdmätare
7 / Bränslemängdmätare
8 / Luftspjäll
9 / Tomgångjusterskruv
10/ Tillsatsluftlid
11/ Kallstartsventil
12/ Insugningsrör
13/ Styrtrycksventil
14/ Insprutare
detta är till en 4cyl motor men prinsipen är ju den samma på alla k-jet
1 / Bränsletank
2 / Bränslepump
3 / Bränsletrycksacumulator
4 / Bränslefilter
5 / Luftrenare
6 / Luftmängdmätare
7 / Bränslemängdmätare
8 / Luftspjäll
9 / Tomgångjusterskruv
10/ Tillsatsluftlid
11/ Kallstartsventil
12/ Insugningsrör
13/ Styrtrycksventil
14/ Insprutare

- mrknopfler
- GT-fanatiker
- Inlägg: 233
- Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48
Då är det kanske därför min Audi 100 är så trögstartad?evil.tweety skrev:du ska ju oxå ha en bränsletrycksacumulator eller hur det stavas. med den ska sitta mellan pumpen och bränsle filtret. den håller tryck i systemet så att den inte blir svår startad. jag har tagit bort min efter som den läckte så det tar några varv innan den startar.
Min 84:a hade en period när den var svårstartad som sjutton. Men jag fick rådet att köra i en rejäl dos med Redlines bränslesystemsrengöring och sedan hälla i 2dl tvåtaktsolja var 300-400 mil för att smörja bl.a. bränslepumpen, och efter ett tag blev det mycket bättre.
På min GT var det tydligen smörjningen av bränslesystemet som var problemet då.
När våra GT tillverkades så var 98 oktan blyad. Det funkade ju som smörjmedel.
På min GT var det tydligen smörjningen av bränslesystemet som var problemet då.
När våra GT tillverkades så var 98 oktan blyad. Det funkade ju som smörjmedel.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
ja det är ju inte fel att smörja upp våra bränslesystem. 98:an var ju blyad sen försvan det. till oblyad 98 och nu är den nån miljöbensin som är så tår så att saharaöknen är blöt i gämförelse. men som sakt det skadar ju inte att tanke lite tvåtaks olja. ett litet tips så vid inloppet till bränslehuvudet inte i där har jag för mig sitter ett metalfilter om man har skit i tanken och inte är så bra på att byta bränsle filter kan denna täpas igen. gjorde det på min golf gti.
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N