Hur få tyst på varningssummern för oljetryck?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Matte
GT-intresserad

Hur få tyst på varningssummern för oljetryck?

Inlägg av Matte »

Hej!

Håller på att bli tokig på varningssummern som varnar för lågt oljetryck. Oljetrycket är som det ska, men det tjuter ändå. Det är över 2000 rpm det spökar, alltså givaren med den vita kontakten om jag inte har helt fel. Jag var in på mekonomen och tänkte köpa en ny givare, men den de hade verkar inte stämma till min motor (HY).
Så här ser det ut: på vänster sida om blocket sitter det en cylinderformad klump på vilken det sitter två kontakter, en vit och en blå. Vad jag vet är den vita för varningssummern över 2000 rpm, den blå är till oljetrycksmätaren och möjligtvis summern under 2000 rpm. Är det någon som har en bild eller kan förklara hur givaren jag ska byta ser ut? Den de hade på mekonomen såg ut som en "vanlig" oljetryckskontakt.
Finns det ngt annat enkelt sätt att "döda" summern på?

Mvh. Mattias
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

hej hade samma problem i min golf gti 83:a där var det med den vita kontakten som satt över olje filtret som spökade men innan jag viste det så hade jag nästan byt allt i bil fan. men summer sitter nog i instrument huset är ju bara att demolera den isåfall
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Hade samma i min gt, Vart inte klok på alla olika kontakter de hade... Bruna å blå o vita o grejjer... Men jag hann aldrig fixa det då motorn rasade innan jag hann byta givaren.. (De va givaren de va fel på först. Så fort man körde fortare än 70 så tjöt den) ::
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Hör med VAG om dom borde kunna hjälpa dig.
Svårt att förklara men om du berättar det du skrivit här borde VAG kunna lista ut vad det är för givare. Och sedan höra vad priset är men jag skulle gissa på att den kan vara dyr. Och det är inte så säkert att Mekonomen har givaren.
Har själv samma problem men jag ska prova lösa problemet med en begagnad givare. Jag kör själv utan givaren inkopplad så att jag slipper oljudet.
Matte
GT-intresserad

Inlägg av Matte »

NSX-> Har du jordat kabeln då eller? Om jag drar ut kontakten tjuter det hela tiden över 2000 rpm.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Jag har dragit lös den bruna kontakten från den nedre givaren. Givaren som bara har en kotakt på sig.
Matte
GT-intresserad

Inlägg av Matte »

Konstigt, det funkade inte för mig. Nu har jag jordat den vita kontakten och nu piper det inget =)
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Bra att det problemet löste sig.
Glömde nämna att kontakten jag kopplat ur är brun. Kan vara så att dom ändrat givarnas placering mellan olika motorer men det låter skumt.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

roligt roligt. nu har jag med råkat ut för att det tjuter när man kör snabbare än 70. någon som vet vad oljetryckskontakten kan kosta? mvh micke
Skriv svar