Tickande...
Tickande...
Hej! Min gt tickar ganska ordentligt när den är kall (speciellt när det är kallt ute) detta är väl någon ventil som är kass antar jag. Undrar hur dyrt det är att fixa och om det finns någon genväg att minska tickandet. Är det farligt med ventiltickande?
Ps. Detta forum rockar fett!
Ps. Detta forum rockar fett!
quattro-Chrille
Då borde det vara hydrauliska...
Som jag såg på spränskisserna så såg det ut så hade Coupé quattro -85 hydrauliska men inte GT Coupé utan quattro -85.
För mer tips och information rekomenderar jag dig att läsa missljud tråden om du inte redan gjort det.
Vad jag hört om hudrauliska är att man då och då måste varva ur motorn lite grann för att förebygga problem.
Som jag såg på spränskisserna så såg det ut så hade Coupé quattro -85 hydrauliska men inte GT Coupé utan quattro -85.
För mer tips och information rekomenderar jag dig att läsa missljud tråden om du inte redan gjort det.
Vad jag hört om hudrauliska är att man då och då måste varva ur motorn lite grann för att förebygga problem.
Senast redigerad av 1 NSX, redigerad totalt 0 gånger.
-
- GT-fanatiker
Tjaa!! 85 kom hydrauliska lyftare, det märkte jag på min(85:a)första gången jag fick igång den, den hade stått i två år, så när den startade lät den som en diesel, tänkte sån här bil vill inte jag ha som låter som f_n, men sen efter ett tag när den började bli varm och man varvade upp bilen så släppte ljudet, det blev så tyst så 

Behöver faktiskt INTE vara lyftarna som det är fel på!
Det är stor skillnad på om det är ett litet försynt "tickande" ljud ifrån motorn, eller om det är ett mer distinkt "knackande" ljud du har.
Är det ett knackande ljud, så bör du kunna härleda det till vaacum-förstärkaren som sitter lokaliserad på främre delen av motorblockets högra sida. Sitter två ganska stora svarta slangar på ovansidan av denna, sammankopplade med en "T-koppling". Denna förstärkare drivs nämnligen av en "pistong" som flyger fram och tillbaka med hjälp an kammen. När pistongen får några mil på nacken kan den helt enkelt nötas ned, och flyger då omkring inne i spåret där den sitter. Därav det knackande ljudet. Denna "pistong" går att helt enkelt bara plocka bort!
Vaacum-förstärkaren är endast en backup ifall man skall åka med sin lilla GT i exempelvis Aplerna, och bromsa MYCKET. Annars används denna lilla "grunka" inte alls.... Lossa förstärkaren med 2st 10-muttrar? på vardera ovan- och undersida av förstärkaren. Då blottar sig den lilla "pistongen". Dra ur den ur dess spår, och skruva tillbaka förstärkaren igen. Sedan skall du ha lugnt och skönt Audi-muller från din femma, UTAN störande knack från den lilla "pistongen"....
VILL man vara seriös, kan man givetvis åka till sin Audi-verkstad och beställa hem en nu "pistong", den kostar endast 250:- så det är ju ingen jätteförlust i och för sig....
JAG kör utan "skydd"
(pistongen) och är lika glad för det. Den väger ju dessutom säkert ett halvt kilo, så bilen blir ju LÄTTAD på köpet....
Lycka till!!

Det är stor skillnad på om det är ett litet försynt "tickande" ljud ifrån motorn, eller om det är ett mer distinkt "knackande" ljud du har.
Är det ett knackande ljud, så bör du kunna härleda det till vaacum-förstärkaren som sitter lokaliserad på främre delen av motorblockets högra sida. Sitter två ganska stora svarta slangar på ovansidan av denna, sammankopplade med en "T-koppling". Denna förstärkare drivs nämnligen av en "pistong" som flyger fram och tillbaka med hjälp an kammen. När pistongen får några mil på nacken kan den helt enkelt nötas ned, och flyger då omkring inne i spåret där den sitter. Därav det knackande ljudet. Denna "pistong" går att helt enkelt bara plocka bort!

VILL man vara seriös, kan man givetvis åka till sin Audi-verkstad och beställa hem en nu "pistong", den kostar endast 250:- så det är ju ingen jätteförlust i och för sig....
JAG kör utan "skydd"

Lycka till!!
Här är bilder från mitt byte av mellanlyftaren:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307