Tickande...

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
chrlin05
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 13, 2005 20:37

Tickande...

Inlägg av chrlin05 »

Hej! Min gt tickar ganska ordentligt när den är kall (speciellt när det är kallt ute) detta är väl någon ventil som är kass antar jag. Undrar hur dyrt det är att fixa och om det finns någon genväg att minska tickandet. Är det farligt med ventiltickande?

Ps. Detta forum rockar fett!
quattro-Chrille
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

min tickade me ganska bra men köpte nåt anti tick på mekonomen som man hällde ner i motoroljan på motorn. så fick man köra lite så försvann tickandet kostade ca 60-80 spänn
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Vad är det för årsmodell på GT:n? Tror att hydrauliska ventiler kom -85 eller 86.
chrlin05
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 13, 2005 20:37

Inlägg av chrlin05 »

Det är en -85 quattro. Tickandet försvinner när den blir varm.
quattro-Chrille
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Då borde det vara hydrauliska...
Som jag såg på spränskisserna så såg det ut så hade Coupé quattro -85 hydrauliska men inte GT Coupé utan quattro -85.
För mer tips och information rekomenderar jag dig att läsa missljud tråden om du inte redan gjort det.
Vad jag hört om hudrauliska är att man då och då måste varva ur motorn lite grann för att förebygga problem.
Senast redigerad av 1 NSX, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag tror min 85:a med HY-motorn har hydrauliska...
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tjaa!! 85 kom hydrauliska lyftare, det märkte jag på min(85:a)första gången jag fick igång den, den hade stått i två år, så när den startade lät den som en diesel, tänkte sån här bil vill inte jag ha som låter som f_n, men sen efter ett tag när den började bli varm och man varvade upp bilen så släppte ljudet, det blev så tyst så :D
chrlin05
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 13, 2005 20:37

Inlägg av chrlin05 »

Tack för hjälpen! Ska ta och prova mig fram...
quattro-Chrille
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Behöver faktiskt INTE vara lyftarna som det är fel på! :!:
Det är stor skillnad på om det är ett litet försynt "tickande" ljud ifrån motorn, eller om det är ett mer distinkt "knackande" ljud du har.

Är det ett knackande ljud, så bör du kunna härleda det till vaacum-förstärkaren som sitter lokaliserad på främre delen av motorblockets högra sida. Sitter två ganska stora svarta slangar på ovansidan av denna, sammankopplade med en "T-koppling". Denna förstärkare drivs nämnligen av en "pistong" som flyger fram och tillbaka med hjälp an kammen. När pistongen får några mil på nacken kan den helt enkelt nötas ned, och flyger då omkring inne i spåret där den sitter. Därav det knackande ljudet. Denna "pistong" går att helt enkelt bara plocka bort! :shock: Vaacum-förstärkaren är endast en backup ifall man skall åka med sin lilla GT i exempelvis Aplerna, och bromsa MYCKET. Annars används denna lilla "grunka" inte alls.... Lossa förstärkaren med 2st 10-muttrar? på vardera ovan- och undersida av förstärkaren. Då blottar sig den lilla "pistongen". Dra ur den ur dess spår, och skruva tillbaka förstärkaren igen. Sedan skall du ha lugnt och skönt Audi-muller från din femma, UTAN störande knack från den lilla "pistongen".... *yes*
VILL man vara seriös, kan man givetvis åka till sin Audi-verkstad och beställa hem en nu "pistong", den kostar endast 250:- så det är ju ingen jätteförlust i och för sig....

JAG kör utan "skydd" :shock: (pistongen) och är lika glad för det. Den väger ju dessutom säkert ett halvt kilo, så bilen blir ju LÄTTAD på köpet.... ::

Lycka till!!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Bra tips har också hört andra som haft problem med den.
Kan passa på att säga att man känner av det lite grann att bromsarna går lite tyngre än vanligt om man plockar bort vacuum förstärkaren, speciellt om mna kör fort och snabbt ska bromsa ned. Men det är bara vana.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Här är bilder från mitt byte av mellanlyftaren:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307
Skriv svar