planing och portning
planing och portning
besiktade kärran i går och fick lite mera att göra läck vid grenröret m,m. visade sig att en del bultar till grenröret är borta eller rent av av dragna. lättaste att komma åt det är väl att lyfta toppen? funderat då att renovera hela toppen o köpa sotningssats till den. men när toppen endå är av kan man ju plana och porta den. någon som vet hur mycket man kan porta och plana? hur mycket effekt det gör o så. motorn är på 136hp och helt orginal i övrigt. alla tips är välkomna. mvh/micke
Tjenare. tycker värkligen att du porta o plana toppen ger bra med efekt i kärran plan inte mer än 0,5 har jag läst den går ej bra med för mkt komp, porta e bara också att göra porta upp insuget också så det går jämmt med toppen. min topp är portat o planad går mkt bra. Bearbeta insuget mycket så du får bort allt ljutskägg. polera upp avgas kanalerna i toppen så gott det går så bränner inte så mycket sot fast heller.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
En anledning till att man inte ska plana toppen mer än 0,5 är att kamremmet helt enkelt blir för kort! Man kan avhjälpa detta genom att använda ställbart kamdrev. Portning ger säkert en viss effektökning, men tänk på att detta är hemskt dyrt om det ska göras ordentligt. Jag skulle renovera toppen (mirafrästa säten, nya styrningar och tätningar), plana 0,5 samt satsa på en trimkam från t.ex. Blausport (kolla på e-bay). Trimkam ger mer effekt än att porta och är billigare. Sen kan du ju göra både och om du har bra med flis =)
Mvh. Mattias
Mvh. Mattias
Tja! Om du beställer här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-400 ... enameZWDVW kostar den ca 2700:- plus frakt. Du får då med nya lyftare och packningar. Du kan ju även testa att lägga ett lägre bud och se om du får den. Helt oslagbart pris då t.ex. en Schrick-kamaxel kostar 6000:-, och då får du bara kammen. Denna kam används av många på motorgeek.com med bra resultat. Det är en 272-graders kam så karaktären är lämplig för gatbruk.
/Mattias
/Mattias
Plana så lite som möjligt för att få den rak.gt_87 skrev:ok men det va ju inte alls farligt ju.
Där är inte mycket att tjäna på kompet och det är små
marginaler innan remmen inte klarar sig.
ska du plana och köpa kam så montera justerbart kamdrev direkt
annars får du inte ut så mycket för dina pengar.