Jag ställde tändningen på min GT för ett par veckor sen och så här gjorde jag:
1) Statiskt, motorn avstängd
"Nolla" motorn:
Bort med kamkåpan och sen linjera markeringen på kamhjulet med kanten på kamkåpan, samtidigt som svänghulet visar noll-markeringen i luckan på sprängkåpan. Vissa motorer verkar ha markeringen på baksidan av drevet, min har det men det har ingen annan femma jag mekat med haft..
(Jo min har en på framsidan också men den pekar skumt, någon som kan sprida ljus över detta?)
Justera tändningen:
Nu lossar du fördelarlocket och släpper på fördelaren så att du kan ställa rotorn mitt för pricken på fördelaren.
2) Dynamiskt, med motorn på och stroblampa.
Koppla in tändpistolen som du förklarade, montera tillbaka fördelarlocket.
Nu kommer trixet. Jag kan mycket väl ha fel för jag har "tolkat" Haynes, men bilen går bra efter behandlingen. Varkörd motor 800 rpm tomgång, vacumanslutningen bortkopplad. Justera försiktigt fördelaren med strobelampan i titthålet på sprängkåpan tills dess att det andra strecket (inte 0-an) ligger för den lilla "klacken" i titthålet. (Det bör bara betyda några grader ifrån den statiska grundjusteringen)
Någon som tycker jag är ute och cyklar?
mvh
/Christian