turbo konvertering
turbo konvertering
Är de lätt att turbokonvertera en 86:a???
har någon gjort de...
e lite sugen på att vässa gtn inför kortet...
har någon gjort de...
e lite sugen på att vässa gtn inför kortet...
-
- GT-intresserad
- Kontakt:
-
- GT-intresserad
- Kontakt:
Turbo kit
Östlunds Motorsport ska visst ha färdiga paket till gt coupén men sidan funkar inte.. E själv ute efter ett paket.. Allt skulle gå på 18.000 visst..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
jo ja har funderat på o stoppa i en 200 TQ lina.. men jag vet inte hur mycket jobb de e med det..
http://www.blocket.se/vi/8716011.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/8251395.htm?ca=17_s
Här var lite motorer. Den 10v motorn verkar inte så tråkig för 7k.
http://www.blocket.se/vi/8251395.htm?ca=17_s
Här var lite motorer. Den 10v motorn verkar inte så tråkig för 7k.
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
Är din bil redan quattro? Annars e de en MASSA jobb att konvertera, Byta golv eller bygga om det totalt ocksåvidare... Billigare o skaffa en quattro..Gizmo skrev:jo ja har funderat på o stoppa i en 200 TQ lina.. men jag vet inte hur mycket jobb de e med det..
Men en 3B eller ABY motor går säkert att pilla i utan allt för mycket jobb, Sen är det många son skryter om att det är ganska stark drivlina som det är på GT´sarna.. Men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig har testat hur mycket de klarar...
Problemet jag kan tänka mig om du sätter i förmycket pulver är att du inte får ner det i backen pga framhjulsdrift.. Så runt 200-250 kusar tror jag räcker med tanke på att bilen är redan hyffsat pigg med sina 136 orginalhästar...
Nä den e inte det tyvärr.. o jag vill inte gör mig av med denna bilen heller eftersom det var min pappa som tog in den ifrån tyskland o de e ett arv när han dog. så det blir o bygga om..
Men enligt vissa jag har snackat med så ska det inte vara så jätte jobbigt o få dit en quattro lina..
Men bara på framhjulen kommer det o bli problem vid 200-250 hk. Kommer o vara svår o få ner dem i backen..
Men enligt vissa jag har snackat med så ska det inte vara så jätte jobbigt o få dit en quattro lina..
Men bara på framhjulen kommer det o bli problem vid 200-250 hk. Kommer o vara svår o få ner dem i backen..
Inte för att vara pessimistisk, men att bygga om en ej quattro till quattro ÄR jobbigt. Du behöver byta i princip allt. Det finns t.ex. inte infästningar till bakvagnen, så karossen måste byggas om. Du behöver byta växellåda, avgassystem och lite annat smått och gott. Man kan ju direkt säga att det är det kommer bli dyrt.Gizmo skrev:Men enligt vissa jag har snackat med så ska det inte vara så jätte jobbigt o få dit en quattro lina..
Men vill du ha en projekt som heter duga, ja då vet du vad du ska göra

SUCK.. jaja då vet man ju det.. Då får man spara till en Ur Quattro isället.. Ser mer ut som om det går åt det hållet nu då...
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
Jo jag vet.. Jag har tänkt på det o jag kommer INTE o göra av med bilen.. Ja har ju börjat hitta saker till den nu.
Typ sidokjolar, bakspoiler, bakvinge o framspoiler m.m.
Så det får bli en ny motor o en massa rostlagning o en lack på det..
Där e ju stort värde i den för min del...

Så det får bli en ny motor o en massa rostlagning o en lack på det..
Där e ju stort värde i den för min del...
Turbo konverteringa basic del 1 av 2
jag håller för på för fullt att konvertera min Gt-84. Den har mycket spec. Men lite groft om konverteringen vad du behöver.
GRENRÖR:100 TQ eller 10v Urquattro/200grenrör (inte 20v (S2,S4,S6,ABY passar inte)
TURBO:KKK K26,KKK K26/27,KKK K24 passar fint. 26/27an når 350hk lätt
S2,200,S4,S6,100TQ,Urquattro wastegate passar på 10v grenröret.
Downpipe: Ett bsvär av den tyngre skolan!! Et rent helvete att svetsa en 3" downpipe i detta motorutrymme. Ta bort batteri lådan eller sätt smalare rör!
Intercooler: Var ska den sitta är det största problemet. Antigen 87ans frontstötfångare och lite kapaning i plåten eller tar man bort kylar avgränsaren och sätter intercoolern lite där skymmer kylaren och utökar den dåliga kylan i motorn. Lägre thermostat gjör att motorn får kyl vatten tidigare men i längden tjänar du inget!! Större kylare eller effektivare fläkt. En gåta som jag återkommer till.
Olja till turbon: Tas från oljetryckskontakten med ett T-rör.
Vatten till turbon: Undre slange till expansionskärlet/kylar vatten behållaren tas och sätts på turbons anslutningar
Tryckrör: 2,5" räcker och det är svårt att dra. Använd fantasi och tank på flödet! 90graders böjar med kanter undvikes
Kamaxlar(Kamaxel): Turbo kammar åter kommer med info......
Dump Kan ni nog välja. Men observera att jag inte är pro men kan lite och detta på en bil med K-jet. Åter kommer
GRENRÖR:100 TQ eller 10v Urquattro/200grenrör (inte 20v (S2,S4,S6,ABY passar inte)
TURBO:KKK K26,KKK K26/27,KKK K24 passar fint. 26/27an når 350hk lätt
S2,200,S4,S6,100TQ,Urquattro wastegate passar på 10v grenröret.
Downpipe: Ett bsvär av den tyngre skolan!! Et rent helvete att svetsa en 3" downpipe i detta motorutrymme. Ta bort batteri lådan eller sätt smalare rör!
Intercooler: Var ska den sitta är det största problemet. Antigen 87ans frontstötfångare och lite kapaning i plåten eller tar man bort kylar avgränsaren och sätter intercoolern lite där skymmer kylaren och utökar den dåliga kylan i motorn. Lägre thermostat gjör att motorn får kyl vatten tidigare men i längden tjänar du inget!! Större kylare eller effektivare fläkt. En gåta som jag återkommer till.
Olja till turbon: Tas från oljetryckskontakten med ett T-rör.
Vatten till turbon: Undre slange till expansionskärlet/kylar vatten behållaren tas och sätts på turbons anslutningar
Tryckrör: 2,5" räcker och det är svårt att dra. Använd fantasi och tank på flödet! 90graders böjar med kanter undvikes
Kamaxlar(Kamaxel): Turbo kammar åter kommer med info......
Dump Kan ni nog välja. Men observera att jag inte är pro men kan lite och detta på en bil med K-jet. Åter kommer
Intercooler placeringen är lite klurig som sagt men jag har kommit på två alternativ!
1. Sätt intercoolern framför front plåten och köp en 85-88as front som man sätter en spacer på och flyttar fram fångaren en bit för att sedan gjöra hål i fronten! Smart och Snygg men lite tråkigt att köra på lerig väg då man riskerar att proppa igen I/C och då laddar bil inget..... Jag kommer att gora på detta sättet för min gt går ej på vintern. Och inte i lera och inte i..... Den går när det är sol sommar och lite trafik!
2.Flytta motorn bakåt! Ta bort hela batteri lådan, Sätt tändspolen i Torpeden och flytta alla fästen bakåt. Låter lätt men det krävs ett stort ordföråd.
OBS! Välj inte en för stor intercooler då ni kan tappa laddtryck och turbon anstängs pga mottrycket i intercoolern.
BRÄNSLE: Som en liten komplaktion till Turbon behövs det SOPPA, JAg ville inte chansa på att GT pumpen orkade så jag tog en riktig Audi S2 pump in tank och monterade utanför tanken men behöll in tank pumpen grån GTn. Nytt pump fäste sedan var det bara att starta!!! Helt otroligt va?
1. Sätt intercoolern framför front plåten och köp en 85-88as front som man sätter en spacer på och flyttar fram fångaren en bit för att sedan gjöra hål i fronten! Smart och Snygg men lite tråkigt att köra på lerig väg då man riskerar att proppa igen I/C och då laddar bil inget..... Jag kommer att gora på detta sättet för min gt går ej på vintern. Och inte i lera och inte i..... Den går när det är sol sommar och lite trafik!
2.Flytta motorn bakåt! Ta bort hela batteri lådan, Sätt tändspolen i Torpeden och flytta alla fästen bakåt. Låter lätt men det krävs ett stort ordföråd.
OBS! Välj inte en för stor intercooler då ni kan tappa laddtryck och turbon anstängs pga mottrycket i intercoolern.
BRÄNSLE: Som en liten komplaktion till Turbon behövs det SOPPA, JAg ville inte chansa på att GT pumpen orkade så jag tog en riktig Audi S2 pump in tank och monterade utanför tanken men behöll in tank pumpen grån GTn. Nytt pump fäste sedan var det bara att starta!!! Helt otroligt va?
konvertera till till turbo
Hmm om jag vore som du så skulle jag ta en vanlig audi 200 motor och stopa ner i din gt.enkelt och biligt men som jag läste så är det lite trångt att montera en 3" down pipe men det går med lite trixande.går inte att sätta röret som vanligt för då får det inte plats.ang bränslet så räker det upp till ca 200 hk men du ska dock inte ladda mer en MAX 1,0 bar i detta ut förande. motorn klarar orginal utan problem ett ladd på ca 1,6bar. det kör jag med.men inte bränslet.det bottnar. det bränsle insprutningen är ett mekaniskt med eloktronisk tändning.för att du ska kunna använda det utan en massa krångel
köper du en luft burk från urquattro och lika så *röret* som sitter åvan på luftvågen.enklast och snyggast.det är i aluminum oxå så de går att få lite finish på den om man vill. på min gt quattro funkade det fint. MEN som sagt detta är inget du kommer att kunna puttra in på bil provningen och säga kolla vad jag har byggt fint va? då får du en stor röd fin lapp på fram rutan utan du måste få ett intyg från vag som är nästan omöjligt att få om du inte har bra munläder.annars har du ju sfro som du kan prata med. Dock är detta inte gratis att fixa. kolla på www.sfro.se för mer info.
ang s2 motorerna så kan det funka där med om du blandar in sfro. men om du inte gör det är det bara att glöma det.det ser bil provningen på en gång att det är fel maskin i.det är det som är så bra med 10 v motorn skruva av grenröret och montera ett orginal sug grenrör eller chansa på att bara montera bort en tryck slang när du är klar. ang ic så kör jag med saab 900 ic 95:ans båda anslutningarna på samma sida passar ganska bra direkt. får ju så klart fixa nya fästen. men det har du nog räknat med. och modfiera fronten lite annars sätter du den framför kylaren. funkar bra det med du har väll ändå inte räknat på 600hk i din GT?jag körde så och det funka fint men fixa en större olje kylare från tex saab 2,3. biliga grejer att få tag på och det finns många. själv kör jag med saabs jetronic system och saab ic samnt apc boxen för ladd styrningen och tändning. biligt och funkar bra.funkar även med volvos grejer.
om du har planer på ett quattro bygge så är det mycket jobb. enklare att köpa en färdig kaross som är kass och bygga på den direkt om du inte ska
ha en massa special grejer typ sellholms eller liknande.då kan det ju vara värt.men dyrt.
hoppas du fick lite mer tips nu hur du ska gå till väga.
köper du en luft burk från urquattro och lika så *röret* som sitter åvan på luftvågen.enklast och snyggast.det är i aluminum oxå så de går att få lite finish på den om man vill. på min gt quattro funkade det fint. MEN som sagt detta är inget du kommer att kunna puttra in på bil provningen och säga kolla vad jag har byggt fint va? då får du en stor röd fin lapp på fram rutan utan du måste få ett intyg från vag som är nästan omöjligt att få om du inte har bra munläder.annars har du ju sfro som du kan prata med. Dock är detta inte gratis att fixa. kolla på www.sfro.se för mer info.
ang s2 motorerna så kan det funka där med om du blandar in sfro. men om du inte gör det är det bara att glöma det.det ser bil provningen på en gång att det är fel maskin i.det är det som är så bra med 10 v motorn skruva av grenröret och montera ett orginal sug grenrör eller chansa på att bara montera bort en tryck slang när du är klar. ang ic så kör jag med saab 900 ic 95:ans båda anslutningarna på samma sida passar ganska bra direkt. får ju så klart fixa nya fästen. men det har du nog räknat med. och modfiera fronten lite annars sätter du den framför kylaren. funkar bra det med du har väll ändå inte räknat på 600hk i din GT?jag körde så och det funka fint men fixa en större olje kylare från tex saab 2,3. biliga grejer att få tag på och det finns många. själv kör jag med saabs jetronic system och saab ic samnt apc boxen för ladd styrningen och tändning. biligt och funkar bra.funkar även med volvos grejer.
om du har planer på ett quattro bygge så är det mycket jobb. enklare att köpa en färdig kaross som är kass och bygga på den direkt om du inte ska
ha en massa special grejer typ sellholms eller liknande.då kan det ju vara värt.men dyrt.
hoppas du fick lite mer tips nu hur du ska gå till väga.