bygga om till bakhjulsdrift

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
audigtcoupe
GT-intresserad

bygga om till bakhjulsdrift

Inlägg av audigtcoupe »

funderade på och bygga om till bakhjulsdrift,vad behövs för att göra de?går det ock ta bakaxeln från en audi 80? ock sen en stor modefiering med motor utrumet,med tanke på att vrida motorn. :roll:
projekt:audi gt-87 halft nerplockad
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Tror du måste ha en quattrokaross då, Och en sån bygger man väll inte så gärna om till rwd...
Audi 80 är framhjulsdrivna, Tror inte det finns en audi efter 70 som är rwd...
Användarvisningsbild
EvO
GT-intresserad

Inlägg av EvO »

varför ska du vrida motorn???? Den står ju rakt redan!!!!!
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Skippa 80 quattro bakvagnen, den passar ju iaf inte. Varför inte en volvoaxel och någon volvo låda, det borde finnas nån spränkåpa som passar i deras orginalsortiment. Det har väl suttit VAG dieslar i volvo vid något tillfälle om jag inte är ute och cyklar? :?:

Inte för att vara taskig men tänkte du vrida på motorn så ska du nog avstå ifrån projeket, möjligen behöver den väl vinklas upp lite för bättre vinkel mot kardanaxeln.

Oväntat att bränna bakdäck med en GT... *yes*

/Christian
audigtcoupe
GT-intresserad

Inlägg av audigtcoupe »

jo,men om jag tar volvos bakaxel måste jag få tag på någon 460axel med 4bultars hjul.ock dom är ju framhjulsdrivna,ock hur gör man för ock få bort drivaxlarna fram på gtn?? :roll:
projekt:audi gt-87 halft nerplockad
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Spelar det så stor roll att ha 5-bultsdelning bak? Man måste förmodligen korta axeln iaf och då kan man lika gärna montera spacers som ändrar bultdelningen om man vill behålla 4-bult mönstret. Jag var mer inne på en volvo 140/240/740 axel, dom kostar inte många kronor...

Drivaxlarna fram sitter i växellådan, ska man ta bort dem behöver man behålla yttre hälften av yttre knutarna eller tillverka lämplig mojäng att hänga i naven så att inte hjulen åker av. Eller sitter dom av sig självt på en GT? Borde nog sitta något där... ::

Kanske ska kolla SFRO? Lär ju vara reg-besiktning som ombyggt fordon som gäller, dom har en handbok som förklarar regler och ger tips!

mvh

/Christian
Skriv svar