Går taskigt på laga varv!?!?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Går taskigt på laga varv!?!?

Inlägg av Nenne »

Jag har ju som några av er kanske sett lite bekymmer med min lilla kärra. Men har nu efter diverse plock och pill lyckats få den till att gå LITE bättre iaf....Nu går den bra på höga varv.....dvs typ 3000 och uppåt....men låter man den gå ner på tomgång, så kinkar den igen...bluddrar och låter inte alls pigg. Nästan som att den skulle få HELT fel luft/bränsle-blandning eller som att en cylinder inte funkar. Men låter man den komma upp i varv så känns det direkt efter en liten stund, att den mår bra igen.
Har dock inte kollat CO-halten, eller bytt tändkablarna ännu, men tänkte höra av ngn av er har ngn BRA idé om vad felet kan vara.
Detta fenomen uppstod liksom bara "pang bom".
Kan det vara:
Insprutningsventilerna?
Bränslemängdsinställningen som ställt om sig själv?
Tändmodulen?
Tändkablarna?
Eller ngt annat roligt?.... :shock:
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Kolla vacuum slangar först.
Är det någon skillnad när motorn är kall/varm?

Hade en kompis som hade en Audi 100 som gick enomrt dåligt på låga varv. Man var tvungen att hålla bilen på höga varv för att motorn överhuvudtaget skulle gå.

Dom felsökte i evigheter och till slut lämnade dom in bilen på VAG och dom hittade felet. Reläet för tomgångsstabiliseringen var borta...

Edit: Om det visar sig att alla vacuum slangar är hela kan det vara så att EGR förstärkaren har gått sönder. Detta hände mig.
Bild
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

tomgångsmotorn kanske
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Nej tomgångsmotorn är det inget fel på. Den fungerar jättebra - til skillnad från många andras vad jag hört...hehe

Men motorn går rent just när den är stenkall, och sedan kanske 30-60 sek. För att tsedan bete sig om att den misständer eller dyl.

Går som sagt på höga varv, men ej låga. Skuttar och bluddrar som om det vore ngn saab.... *asg*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

En teori...

Kallstartsventilen har hängt sig i öppet läge... Då borde bilen gå hyfsat när den är "stenkall" men allt eftersom så får den för mycket bränsle. Vid högt varv däremot så går det åt mycket soppa så "extrasoppan" försvinner i mängden.

Kanske kan vara värt att fundera på iaf :D
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Japp kallstarten kan det vara. Jag hade det problemet på min. Prova tt ta bort kontakten bara så märker du direkt. *yes*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Nej jag har hittat felet nu!! *asg*

Var inte så svårt egentligen....bytta ut alla tändkablarna och VIPPS så gick den bra igen..... *yes*
Värst vad ett litet kabelbrott kan orsaka bekymmer och huvudbry....

Kallstartsventilen påverkar ju inte gången på motorn. Min har också hängt sig, men den ger ju bara en dusch vid uppstart. Så bilen blir svårstartad när det inte är 10 minus ute...annars påverkar den ju inte gången i övrigt.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härligt!! *yes*

Då kan du komma på träffen :D
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Så det är alltså en dålig kallstartsventil som gör att många är svårtstartade!? Har undrat länge vad det kan bero på...
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Kul att den går bra igen!

Host Harkel, vad var det jag sa... *yes*

mvh

/Christian
Nenne
GT-diggare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 05, 2005 21:04
Ort: G

Inlägg av Nenne »

Nja...det KAN bero på en krånglande kallstartsventil iaf. Testa med att dra ur kontakten till spridaren, och se om det hjälper. Gjorde det på min iaf...
Sitter väl ngn givare ngnstant som skall tala om för spridaren att jobba när det är kallt, men min verkar tro att den lever i Sibirien eller ngt... :? För den vill ju typ spruta hej villt även när det är varmt ute... :wink:
Skriv svar