Klonkar när man rattar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
chrlin05
GT-intresserad

Klonkar när man rattar

Inlägg av chrlin05 »

Har börjat att klonka i framvagnen när jag rattar. Är det en bussning eller vad kan det vara? Har kört ganska aggressivt på senaste :oops:
quattro-Chrille
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Dom yttre drivknutarna, min gissning. Speciellt om det klunkar när du gasar och svänger.
Nenne
GT-diggare

Inlägg av Nenne »

Har ngt liknade fel på min GT. Fast den låter endast när man kör sakta och svänger. Då låter den som en gammal dörr typ.... :shock: Gnäller liksom i framvagnen.
Kan det vara torrt innanför damasken tro? Ser lite sprucken ut.... :cry:
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Om drivknuten är slut uppstår det bara klunkningar när man svänger och gasar (accelerar). Om det uppstår när kopplingen är nedtryckt är nog största risken att det är nånting i framvagnen typ hjullager, bussningar.

Hissa upp framhjulet leta efter glapp snurra på hjulet och lyssna ett fräscht hjullager ska inte föra något ljud av sig, håll på fjädern och snurra hjulet, vibrerar fjädern är hjullagret slut eller så ligger bromsen på något.

Att drivknutens damask ser lite sprucken ut gör inget, så länge det finns fett kvar. Men då kan det kanske vara dax att byta beroende på hur mycket.
AudiArt
GT-fanatiker

Tips

Inlägg av AudiArt »

Ett litet tipps. Bussningar i stryleder och byt servo oljan. Samma olja som växellådan kräver så byt den på en gång och du har en ny bil.
Skriv svar