E85/Etanol?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Pekka
GT-intresserad

E85/Etanol?

Inlägg av Pekka »

Någon som testat köra på etanol och i sådanafall vad dom har testat för blandningförhållanden? :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Jag gjorde min hemläxa och sökte i forumet innan jag postade :D Hittade denna gamla obesvarade tråd.

Någon som kör etanolblandning i GT eller Audis 5:or med k-jetronic? Jag håller på att testa i Hondan och är nu uppe i 25 liter E85 och resten 95 upp till full tank på 60 liter vilket blir ca ungefär 40-45% E85. Det går hur fint som helst. Jag ska testa förbrukningen nu när vi åker till Gotland. Jag har dock inte vågat laborera med GT:n än. Har någon testat?

Vad krävs för att köra på 100%?
Jonas
GT-fanatiker

Re: E85/Etanol?

Inlägg av Jonas »

Jag har testat lite blandning av e85, Som max har ja kört med 25-30% etanol så tillkommer det några procent som redan finns i bensinen.
Märkte ingen skillnad med den blandningen förutom att de vart billigare att fylla tanken.

Det som oftast behövs fixas att köra med 100% e85 är uppställt soppatryck och större spridare ev en annan tempgivare. Har hört en som hade gjort det då starta den utan problem i -22grader fast det var en volvo 960.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
frasseaudi
GT-diggare

Jag har testat!

Inlägg av frasseaudi »

Jag har också läst igenom lite olika forum om att blanda e85, så jag bestämde mej för att prova på vardagsbilen ( Audi 100 avant 2,3E ) med en 30% blandning.

O till att börja med tyckte jag inte att jag märkte nåt direkt, men mot slutet av tanken tyckte jag att han blev sämre o starta o vill gärna rycka innan han blev varm, fick nästan för mej att etanolen inte hade blandat sej redigt med bensinen så att den hade skicktat sej, men det är bara en tanke jag har o inga belägg för.

jag tankade ju bensin först o etanol efter, kanske skulle gjort tvärt om.

Därefter har jag inte testat mer, kändes lite riskabelt, men det kanske hade funkat bra nu på sommarn när det är så varmt ute.

Mvh Frasse!
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Ska man köra etanol så ska man konvertera ordentligt, det finns risk att blandförhållandet blir fel och motorn spikar sönder annars.

Har sökt en del i ämnet och på de flesta insprutningsbilar kan man byta spridarna till ett par som öppnar 30-40% mer, på så sätt lurar man insprutningen att inget har hänt.

På våra bilar däremot är det BTR:en som ska byggas om, exakt hur har jag inte fått reda på då alla BTR:er verkar byggda på olika sätt av någon anledning.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
zlobo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

man skall helst inte köra me e85 i kj tronic då e85 angriper kjtronicen agresivt så bildas oxider etc i kjtronicen.. men om man inte bryrsig så kan man höja bränsle trycket me 30-40% samt ha ett extra motstånt till temp givaren för lättare kall start
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar