Kamrem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Kamrem

Inlägg av Jimpa_31 »

Tjena.. tankte hora hur man lossar en kammrem pa en gt 82a ...

Sa vitt jag ser sa sitter det inge spanntjosan .. ar det bara tvinga av och pa som galler da lr ?



MvH Jimmy
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Kamremmen spänns via vattenpumpen på vissa motorer.
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

ok ... Da forstar jag ... tack for svaret...

MvH Jimmy
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

kamrem

Inlägg av Gizmo »

Jag bara drog av min.. Sen tvinga på den igen.. O min e en 86:a
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna :( ,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ? :) (Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)

Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet :)
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jimpa_31 skrev:Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna :( ,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ? :) (Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)

Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet :)
Använd en muttermaskin om du har tillgång till det. Annars gäller det att försöka låsa kamdrevet på något genom att exempelvis hänga dit kamremmen eller ta en kraftig skruvmejsel någonstans kamdrevens hål.

Plåten du pratar om är till för att skydda kamremen mot att en sten eller något annat kommer emellan kamremmen och drev och orsakar kanske motorhaveri, vet inte om ventilerna kan ta i kolvarna på Audi 5-cyl.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag hade en stor jävla tång som jag höll drevet med o sen drog av muttern med en muttermaskin..
De e ingen fara om kammen skulle hoppa.. det gjorde min o det var inte ett eller två hack utan ett halvt varv eller ngt.. Kolvarna tar inte i ventilerna.. Min klara sig bra i alla fall.. Så kör du utan om du vill det..
Tror inte chansen e så stor att där skulle komma ngt imellan..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Man kan sätta en skruvmejsel (Försiktigt men bestämt) i ett hål alldeles bakom motorn mot växellådan, Där man kikar för att ställa in motorn, Kransen sim sitter där funkar ganska bra att låsa mot så man kan dra av muttern fram...
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

Tog en tjock smal pl[tbit och laste den mellan kamdrevet och ena insex bulten som haller platen... sen tog jag den starsta shiftnyckeln jag kunde hitta (40 cm lr nage) ... den hade inte en chans ;)...

Snart kommer nog toppen flyga ur den oxo :) ./.. ska bli kul a se hur ens kolvar och ventiler ser ut :) .,, BTW hur ser markningarna ut pa kammen .. DVS orgina och trim ec ec ,.,, ,
Audi Gt Coupe 82
Bild
Skriv svar