Tjena.. tankte hora hur man lossar en kammrem pa en gt 82a ...
Sa vitt jag ser sa sitter det inge spanntjosan .. ar det bara tvinga av och pa som galler da lr ?
MvH Jimmy
Kamrem
kamrem
Jag bara drog av min.. Sen tvinga på den igen.. O min e en 86:a
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna ,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ? (Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)
Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet
Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet
Audi Gt Coupe 82
Använd en muttermaskin om du har tillgång till det. Annars gäller det att försöka låsa kamdrevet på något genom att exempelvis hänga dit kamremmen eller ta en kraftig skruvmejsel någonstans kamdrevens hål.Jimpa_31 skrev:Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna ,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ? (Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)
Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet
Plåten du pratar om är till för att skydda kamremen mot att en sten eller något annat kommer emellan kamremmen och drev och orsakar kanske motorhaveri, vet inte om ventilerna kan ta i kolvarna på Audi 5-cyl.
Jag hade en stor jävla tång som jag höll drevet med o sen drog av muttern med en muttermaskin..
De e ingen fara om kammen skulle hoppa.. det gjorde min o det var inte ett eller två hack utan ett halvt varv eller ngt.. Kolvarna tar inte i ventilerna.. Min klara sig bra i alla fall.. Så kör du utan om du vill det..
Tror inte chansen e så stor att där skulle komma ngt imellan..
De e ingen fara om kammen skulle hoppa.. det gjorde min o det var inte ett eller två hack utan ett halvt varv eller ngt.. Kolvarna tar inte i ventilerna.. Min klara sig bra i alla fall.. Så kör du utan om du vill det..
Tror inte chansen e så stor att där skulle komma ngt imellan..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
- Raven_LIII
- GT-fanatiker
- Inlägg: 409
- Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
- Ort: Ljusdal i G
Tog en tjock smal pl[tbit och laste den mellan kamdrevet och ena insex bulten som haller platen... sen tog jag den starsta shiftnyckeln jag kunde hitta (40 cm lr nage) ... den hade inte en chans ...
Snart kommer nog toppen flyga ur den oxo ./.. ska bli kul a se hur ens kolvar och ventiler ser ut .,, BTW hur ser markningarna ut pa kammen .. DVS orgina och trim ec ec ,.,, ,
Snart kommer nog toppen flyga ur den oxo ./.. ska bli kul a se hur ens kolvar och ventiler ser ut .,, BTW hur ser markningarna ut pa kammen .. DVS orgina och trim ec ec ,.,, ,
Audi Gt Coupe 82