Bromsproblem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Karlsson
GT-intresserad

Bromsproblem

Inlägg av Karlsson »

Bromsen ligger nyper stenhårt om vänster bakhjul, vill ej släppa.

Det hela började med att hjulet glappade. Det vibrerade i hela bilen när jag bromsa. Drog åt centrumbulten. Hade inte saxpinnen setat där hade hjulet lossnat=/. sen va det dags för en provtur. märkte att bromsen låg på lite. men ju mer man bromsa desto mer började det ligga på till slut så låste det sig o bara skrapa i asfalten. verkar som kolven vägrar gå till baka? att tilläga så funkar inte handbromsen på detta hjul heller. "armen" har väl hoppat ur sitt spår igen.

finns det nån expert på området?=)
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Du får nog plocka ner det och kika.. antagligen är det som du säger att kolven har prob me o gå in igen..
Kolla me christian här på forumet.. Han har plockat ner alla sina bromsar och renoverat dem så han e väll "Experten" *yes*
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

okej, roligt att de ska va så bra väder att hålla på i oxå=/.

CHRISTIAN HAR DU NÅGE TIPS??=))
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Börja med att kolla så inte armen till handbromsen sitter fast, om den rör sig fritt så plocka av oket och tryck (mycket försiktigt och med mothåll) ur kolven med tryckluft eller cykelpump. Kolla på kolven, finns det repor, rost etc? Är gummidetaljerna skadade? Kontrollera handbromsmekanismen, putsa av eventuella smårepor och rost ifrån kolven med fins smärgelduk, hona vid behov ur loppet i oket. Byt skadade gumidetaljer, smörj in alltihopa med bromsoksfett och kontrollera funktionen. Det ska gå utmärkt att trycka ihop oket med fingrarna!

Bromrenovering på NA http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... atID%3Dfaq

Lycka till!

/Christian
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

Har rivit loss oket nu. armen till handbromsen verkar sitta fast vad gör man åt det?? Det ena belägget var helt blankslitet in på metallen medan det andra va ca hälften kvar på. vad kan detta bero på. måste man ta ur kolven för att fixa handbromsmekanismen?

kolven verkar röra på sig när man bromsar och åker in igen, har skaffat nya belägg. ska satsa på att försöka fixa handbromsen sen smälla ihop allt igen...

en annan fråga: vad händer när man skruvar på kolven är det till självjusteringen??

tacksam för svar

//Karlsson
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Sitter armen fast får man bända och smörja. Plocka ur kolven först, så att den inte håller emot. Man kan lossa fjädern och skruven som håller den samt lyfta axeln ca 6mm med en skruvmejsel så att man kommer åt enklare att putsa av rost och smörja, pilla, smörja etc...

NA FAQ för att bygga om oken med smörjnipplar för axlarna, har inte provat men sägs vara mycket effektivt. http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... /a1250.php

Kraftigare fjädrar finns hos Mekonomen, det ökar chansen att handbromsen inte hänger sig efterssom oket inte fastnar lika lätt. Tänk på att det är olika på höger och vänster sida... :lol:

Att skruva in kolven är att göra "reset" på självjusteringen, den kan mycket väl behöva skruvas isär, rengöras och smörjas in, dessutom finns där en liten o-ring som kan behöva bytas. Här finns lite prydlig information om självjusteringen. http://audi200.se/teknik/bromsar.htm

Att beläggen slits ojämt betyder förmodligen att oket inte flyter som det ska, brotcha hålen till självjusteringen, putsa av glidpinnarna och montera med nya bälgar (om det är skadade), samt rikligt med kopparpasta. Gummibälgar och glidpinnar finns tom hos Biltema.

/Christian
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

Tack för det fina svaret men skulle behöva lite mer detaljerad information om själva handbromsmekanismen o gärna hur det ser ut inut i.

har skruvat ur hela kolven.

armen till handbromsen har jag försökt att få bort men den går bara att bända upp en bit sen tar det stopp. verkar va rejält med skit o rost där i. går det att ta isär?? och hur vet man om den fungerar bör skruven där kolven satt röra sig när man vrider fram o tebax på armen?? misstänker att den klickat ur på nå sätt...
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jag vet faktiskt inte om man kan plocka ur axeln till handbromsen, men om man gör det så lär det bli rejält knepigt att få ihop igen. Har aldrig pillat med något ok där det inte fungerat att lyfta den där halva centimetern man kan lyfta och sedan smörja, skjuta upp och ned, vrida och upprepa igen och igen och igen, kärvar det för jävligt så lägg det i diesel några dagar så kanske det blir bättre? Brukar tränga in sjukt bra...

Kolven ska röra sig utåt när man drar i handbromsarmen, jag vill minnas att det är den gängade stången som glider ut och sedan in igen några millimeter.

Fungerar självjusteringen så har jag för mig att man kan pumpa ut hela kolven med handbromsarmen.

Såg kolven fin ut förresten?

/Christian
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

okejj hmm vad är det för halv centimeter du pratar om är det på handbromsarmen?? eller skruven som kolven sitter på??...
jag skruvade ut kolven spelar det någon roll??, du nämde något om tryckluft.
får prova med dieasel bra ideé. kolven såg relativt fin ut lite smutsig.
om jag inte får ihop det blir de väl till att byta ut=/ ett utbytes på meknomen skulle dom ha 1500:- för, tycker du man ska satsa på det eller köpa ett från skroten?? (vill komma så billigt undan som möjligt)
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

En halv centimeter är så mycket som man kan röra axeln till handbromsarmen upp och ned för att smärgla bort rost och smörja den.

Att skruva ur kolven går precis lika bra, men fungerar bara på bakoken... :)

Skruven och handbromsarmen ska ha en mekanisk förbindelse annars har något hoppat ur.

Jag skulle köpt ett ok på skroten, men de är svåra att få tag i, själv lyckades jag köpa ett ford? ok som är identiskt så när som på anslutningen av bromsslangen så jag behöver en längre slang. Upptäckte inte det förrän jag renoverat klart oket, dum som man är. Får se om det blir ett nytt ok eller en längre slang. Tänk dessutom på att det finns två storlekar - 36 och 38 mm. 36mm har insexs i kolven och 38 två små spår i kanten och kräver specialverktyg (finns på biltema). Min GT hade ett 36 och ett 38, ingen höjdare för jämn bromsverkan... :shock:

/Christian
Karlsson
GT-intresserad

Inlägg av Karlsson »

okej...de vart en resa till skroten i sollentuna...chakkade ett beg ok för 500 spänn så nu funkar det prima=)) använde mig av ett sånt verktyg som man monterar av rondellen på vinkelslipen med för att skruva in kolven..funkade fett bra...nya belägg från biltema oxå. tack för alla hjälp! nu ska vi bara se om den går igenom besiktningen på torsdag...
Skriv svar