Tomgångsmotor!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Nenne
GT-diggare

Inlägg av Nenne »

*citat*
"Jag försökte även undersöka tomgångsbrytaren som diskuteras i en av de äldsta trådarna här på forumet. Det ser ut som att spjällarmen faller på båda kontaktytorna på switchen och skall därmed få den att reagera. Men jag hör inget klickande från den!!
Är det någon som vet något om denna tomgångsswitch? Skall den verkligen klicka när det blir kontakt? Annars klickar det ju en del från spällhuskonstruktionen som man vrider på när man gasar, alltså mellan metallytorna. Funderar på om man kan ha blandat ihop dessa ljud.
Borde man inte märka någon signal i kotakten efter switchen? Där har jag mätt men det blir inget utslag när jag öpnnar och stänger spjället."
*slut citat*

Switch´en du talar om har en skiftade funktion. Dvs den har kontakt mellan mittenstiftet, och ett av ytterstiften i avslaget läge, och skiftar över till mitten och det andra ytterstiftet i tillslaget läge. Hängde ni med?... :shock:
Dvs en trepolig kontakt med skiftande funktion helt enkelt.... Fungerar denna inte, så kan tomgångsmotorn omöjligt kunna kontrollera tomgången på bilen. Den vet ju inte när du släpper gasen, och skall börja jobba.... Hade själv detta problem på min 87'a, och plockade loss brytaren och lagade den helt enkelt. Efter detta så fungerar tomgången klanderfritt med tomgångsmotorn INKOPPLAD!...

/Nenne
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Nenne

Kanon att du skriver om denna brytare! Nu undrar jag bara hur du lagade den? Hade den hoppat ur sitt rätta läge?
Vet du om man kan mäta i kontakten efter brytaren och på så sätt se om den fungerar? Gör gärna det först isf än att plocka bort själlhuset...

Om du tog loss spjällhuset.. vet du då om man behöver en ny packning när man monterar tillbaka det? Kan också nämna att skruvarna sitter SJUKT hårt, vet inte om ja vågar skruva loss det.. :?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Bultarna till spjällhuset är limmade.
Jag antar att man måste borra lös det.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

NSX skrev:Bultarna till spjällhuset är limmade.
Jag antar att man måste borra lös det.
Det lät ju kul... :? Då orkar jag inte plocka loss spjällhuset iaf!

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Nenne jag behöver din hjälp!

Fick loss brytaren idag så att man såg den riktigt. Det fanns ett hål rakt in i brytaren, så jag misstänkte därmed att grejen spjällarmen faller på hade hoppat loss. Tryckte i en spik i hålet och hörde klicket! Jag tänkte att det bara var att sätta en kort pappspik i hålet som armen faller på och klicket upptstår, detta funkade fint. Nu klickar det när jag rör på gasen.

Men jag försökte att även att mäta mellan polerna efter switchen. Det fanns ingen kontakt mellan de tre polerna hur jag än gasade eller inte.

När allt var monterat och ihopkopplat så var bilen precis som vanligt. Med tomgångsmotorn inkopplad så var motorn hur stabil som helst. Den varvade mer när den var kall för att sedan lägga sig på ca 750 varv. MEN varvtalet sjunker fortfarande VÄLDIGT långsamt. Det känns som att det måste vara switchen, för tomgångsmotorn jobbar ju annars som den skall.

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Är det någon som skulle vilja mäta i sin egen kontakt efter tomgångsbrytaren? Den sitter fastskruvad på sidan av spjällhuset och är svart.
Vore väldigt sjysst om någon mätte och såg vad det är för resistans mellan polerna både vid öppet och stängt spjäll!
Nu vet jag inte om det är någon skillnad på de olika motorerna, jag har ju iaf en 85:a så det kanske skulle va bra att mäta på en 85:a o framåt..

Skulle vara oerhört tacksam om någon hjälpte mig med detta!

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare

Jag har samma problem

Inlägg av Clay »

Hej Dr_Pepper!

Jag har läst igenom de flesta inläggen angående tomgångsproblem. Jag har själv det här luriga problemet.

Fick du någon mer hjälp sen? Lyckades du lösa ditt problem?
Nu är det ju nästan ett år sedan det senaste inlägget i den här tråden. Men jag tänkte om jag skulle försöka hitta den där brytaren och mäta jag också.

Det verkar vara lite slit med att få ordning på det här. Jag är rätt oduglig på att meka och hittar typ inte alls i motorutrymmet. Frågan är om jag ska lämna in skrället eller sälja GT'n till någon riktig entusiast som kan bilen.

Men det vore kul att lösa tomgångsproblemet och få ordning på't.
Det råkar inte vara någon som har en schysst bild på var de här delarna sitter? Som exempelvis tomgångsmotor, viktiga vacuumslangar och EGR-ventil samt VDO-relä under instumentbrädan. Är det bara att lyfta på instrumentbrädan? Har märkt att min sitter helt löst.

Gott nytt år på er!
/ Kimpa
Skriv svar