Märklig gas/koppling

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ajV
GT-intresserad

Märklig gas/koppling

Inlägg av ajV »

Hej igen, den andra tråden handlar ju om knackningarna i min snurra så tänkte inte fylla på den med andra grejer än om motorn.

Nu till mitt andra problem:

När jag trycker ner gasen så känns det som att det finns typ 2 lägen, trycker man ner gasen till ungefär halvvägs så drar den på som den ska, men trycker jag ner pedalen ännumer så känns det bara som att den slirar koppling, motorn varvar mycket mer och varvräknarn flyttar sig snabbt, annat är det med hastighetsmätaren blir knappt någon skillnad, det konstiga är att det luktar ingen bränd koppling så jag är välldigt fundersam.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för svar
MVH Andreas stolt GT-ägare!
kommer sen!
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Jag tror detta kan bero på att du har två spjäll i spjällhuset, Detta gör att det känns som två lägen på gasen eftersom de först öppnar endast de stora spjället och sen när du gasar mer så öppnas det lilla.. Eller tvärt om.. *yes*
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

tvärtom är det,, det lilla öppnar först och sedan det stora när man ska gasa mycke *yes*
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Visst är det två olika gaslägen, men det låter skumt om varvtalet ökar markant utan att hastigheten "följer med". Det verkar inte som helt friska lameller :?
Skriv svar