"Historien" om min -86a

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

säg gärna om ni hittar några, vart och vad de kostar. Känner igen ljudet ni beskriver, går kanske inte att ignorera längre... :(
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Lyftare

Inlägg av Gizmo »

Jag har ringt mekonomen o kollat med dem o dem hade inte några alls..
De sa att det var orginal som gällde.. Alltså ringde jag till audi o kolla..

Nummer : 034109309AD 309kr st - 3090 för alla 10 :?
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

kul... :(
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

nä det tyckte jag inte.. trodde mekonomen kunde ha.. men jag får inte fatt i micro.. ska ringa dem med.. men jag ska leta vidare o se om där finns billigare..
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Haha fick tag i micro.. *yes*
Nummer HCF2020 - 160 kr st.. helt plötsligt blev det billigare.. ska beställas när lönen kommer.. nog lika bra o kolla vad lagerna kostar, nu när man ändå har av kammen..
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

http://www.quattro.se/ Säljer hydrauliska lyftare för 141:- kr

Har beställt många delar av dom och är helnöjd.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Men om man byttar lyftare. hur passar då skimsen (Stavas det så) Kan man bara flytta över dem eller den ska skimmas om..
Eller det ska inte behövas eftersom dem e hydraliska..
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

Jag har fått bort min kam och kamrem nu och nya tryckare är beställda, kostar 123kr styck på mekonomen och 150kr styck på meca.

Jag passar även på o byta kamrem och rulle nu medans jag ändå har plockat ner lite skit runt snurran. gick på med lite rabbat 600kr för ett "kamremskitt".

Får mina prylar imorrn så ihelgen åker dom på.

Kan även ha hittat problemet angående min dåliga tomgång, det är ett litet rosthål i egr-ventilen :P undra vad som händer om man håller iför hålet :P Ska bli skoj o se hur det blir när man plockat ihopp snurran i helgen.

Tack för bilderna och visat intresse!

Lägger upp lite bilder på min snurra ikväll, och en liten guide hur man byter dom när jag fått ihopp allt igen.

MVH Andreas "ajV"
kommer sen!
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Har hittat nån annons på blocket där det var nåt företag som sålde original lyftare för omkring 105kr st för jag kollade med dom förut. Kunde tyvärr inte hitta annonsen nu fast jag såg den här om dan.

Audimannen2
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Känner mig som ett stort frågetecken när ni pratar skimmsen (!?) och liknande... Det skulle funnits en av er i Solna som hade som passion att lära ut... Vill någon skicka ett PM och föklara lite runtomkring så är det varmt välkommet.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Inget PM. Vi är flera som har nytta av den infon!

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

sant sant, kändes bara som jag va den enda som fatta noll... ::
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Ha ha! Jag lovar du är inte ensam! *yes*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Kontakt:

Skimms!!!

Inlägg av Dompers »

Om jag inte svammlar allt för mycket nu så låter det som att dessa "Skimms" är distansbrickorna(micro-mm brickor för justering av ventilspel) mellan "tryckare" och "kamnock"!
Vad jag förståt så finns det två modeller, hydraliska och icke hydraliska.
När det gäller modellen "icke hydraliska" så måste brickorna bytas(skimsas om) om man byter tryckare ELLER kam, flyttar man över ALLT ihopa SKA inte detta behövas göras.
När det gäller den hydraliska modellen så(kan jag tänka mig) bör det finnas ett " statiskt mått" på brickorna för att erhålla rätt funktionalitet av tryckarna.
Detta är jag dock inte säker på pga att hydraliska lyftare SKA ta bort den disstans(ventilspel) som finns UTAN injustering, DOCK som sagt bör det finnas en "bricka" för "kamnocken" att trycka på(eller vise verca)!
Har själv aldrig "rivit ner" en hydral-topp(kommer inom snar framtid) men funktionen bör vara något liknande. :)
Senast redigerad av 2 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

TACK.. jag visste inte hur jag skulle förklara det, det e ju inte min starka sida o göra sånt.. men så som du förklara så stämmer det bra.. *yes*
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Nu har dom lagt in en ny annons så då fick jag syn på den, 110kr för en lyftare, det är inte farligt.

http://www.blocket.se/vi/8290105.htm?ca=10_s

//Audimannen2
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Ok En snålfundering. Någon skrev att någon lyftare var ihopsjunken eller mjukare än dom andra. Kan man känna över dom och bara byta dom som är kass? Jag har missljud i två eller tre lyftare och den kostnad att byta dom kontra alla är ganska stor!!!

Bruzze
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

Javisst kan man bara byta den som är sunkig men jag skulle nog byta allihopp, för om en eller 2 börjar bli dåliga så är det nog bara en tidsfråga tills dom andra också ger upp. Lägg på dom där extra hundringarna för att få helt nya, tror inte man blir missnöjd, det är trotts allt "bara" ca 1000-1500kr för att byta dom.

Ang shims så sitter det inga på min bil iaf, är bara nocken som går rakt mot lyftarna, och när man tittar på mina gammla tryckare så ser dom inte spec slitna ut på den sidan där nocken trycker, är ju trotts allt välldigt mycket olja som rör sig och smörjer.

Nu ska jag lägga in lite bilder åt er :)
kommer sen!
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

I min handbok står det såhär (Haynes bok 242 sid 54). "Det är inte nödvändigt att justera ventilspelet på motorer med hydrauliska ventillyftare".
Detta hittade jag på vår egen sida "Fakta-historia": 1985:
Det här året så hände det rätt mycket med GT:n. Den största ändringen var kofångarna som blev mycket större. Inredningen piffades upp lite grann och även motorn ändrades. Motorn fick nu ut en effekt på 136 hk vid 5700 v/min och det gjorde att bilen kunde göra 0-100 km/h på 8,6 sekunder och ett topphastighet på ca 202 km/h. Motor fick även hydrauliska lyftare och skivbromsar runt om (ventilerade fram). Det kom även en Quattro variant (fyrhjulsdrift). Hoppas detta löser några problem. *yes*
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

Tjenare idag har det inte hänt någonting med bilen förutom att jag vart och lånat en momentnyckel, så jag tänkte höra med er om någon har kolla på hur hårt man ska dra kamöverfallarna (dom som håller fast kammen). Jag har inte lyckats hitta hur hårt man ska dra dom.

Pular med lite bilder atm.

MVH Andreas
kommer sen!
Skriv svar