Igår lyckades man riva sönder kopplingen på GT, mitt under mappningen. Så det blev till att riva ner växellådan och kika vad som hade hänt. Men vid två tiden inatt var allt ihopskruvat och fixat med det som fanns på gården
Och vad var det som hade hänt? Jo urtramninglagret skar, kopllingsarmen hoppade ut. Bilen lät väldigt illa när den kördes. Att bilen sedan kördes med skuret urtrampningslager till verkstan ca 4 mil gjorde att det bara blev skrot av tryckplattan samt att en fjäder till lamellen fick en reva i sig.
Har fått sett tiderna nu. Som bäst fick jag en 0-100 tid på 10,3 sek, och 0-402 meter på 17,? (minns inte). Tiderna kanske inte är så imponerande och jag vet inte riktigt vad min GT ska prestera orginal. 0-100 tiden skulle nog gå få ner med bättre däck, fick bara ladda 2000 rpm i starten och ändå mycket hjulspinn med vinterdäcken.
Väntar med spänning på att få filerna där loggningen står från G-Tech mätaren. Återkommer med lite bilder och grafik över effektkurvan osv...
Kul ras... Detta hände på min fars King Kab 4wd. Jag hjälpte honom att byta koppling och lager. Det var inte det roligaste jobb jag gjort. Det är mycket prylar under en sån bil. Dessutom så är det torsionsfjädring fram och dom fjäderstängerna går under bilen förbi växellådan. Efter växellådan sitter också fördelningslådan och från den går drivaxlarna både fram och bak. Tunga prylar!
Saknar lyft så jobbet fick göras i mitt garage med bilen på pallbockar.
Tur att man har tillgång till lyft
Det roliga är att jag inte hade någon aning om att urtramningslagret skulle orsaka så mycket. Men det hade nog inte hänt om man inte kört bilen flera mil efteråt.
Här kommer en bild över hur det gick under mappningen. Av min förvåning vart andra repan bäst. Det vi gjorde under mappningens gång var att höja tändningen och minska bränslet. Har kopplat in en lamda för att underlätta den så kallade mappningnen.
Men för att jämföra på ett riktigt och bra sätt bör man nog köra tio vändor med varje inställning. Och framförallt se till att starta på samma ställe och i samma riktning.
För bilen kändes att gå bättre och bättre.