Tomgångsmotor!
Tomgångsmotor!
Hej!
Hur får jag bort tomgångsmotorn(-86:a)?? Tror den är pajj/kärvar för varvtalet tenderar att hänga sig lite titt som tätt.
Tack i förhand för svar!
Hur får jag bort tomgångsmotorn(-86:a)?? Tror den är pajj/kärvar för varvtalet tenderar att hänga sig lite titt som tätt.
Tack i förhand för svar!
Audi GT -86 alpinvit
tack! det gick efter en hel del bändande och brytande. Hade lite t-röd i den och skade runt och nu verkar den fungera.
I alla min slangar(där det igentligen bara borde vara luft) vid insuget så är det massa oljekladd osv. Ska det vara "lite" olja här eller är det något som är fel?
I alla min slangar(där det igentligen bara borde vara luft) vid insuget så är det massa oljekladd osv. Ska det vara "lite" olja här eller är det något som är fel?
Audi GT -86 alpinvit
ja sorry men då moste du slänga motorn
hehehe nopp det blir lite av varje i dom där jäkla slangarna och det gör inget bara det inte täpper till någonstans eller går hål hela motons gång balans hänger på att det är rätt tryck i dem så om du vet att det inte är skött och du vill vara redig så kan du ta loss alla och göra rent dem med (diesel) OBS om du har mycket olja eller gojja i någon av slangarna så kan jag garantera att klockan som sitter på luftburken är igen täppt och det är en stor faktor i hor den går på tommgång dränk den bara i diesel och blås ur den med tryck luft.
roligt att hjälpa till så om det är mer frågor så ställ dem bara
hehehe nopp det blir lite av varje i dom där jäkla slangarna och det gör inget bara det inte täpper till någonstans eller går hål hela motons gång balans hänger på att det är rätt tryck i dem så om du vet att det inte är skött och du vill vara redig så kan du ta loss alla och göra rent dem med (diesel) OBS om du har mycket olja eller gojja i någon av slangarna så kan jag garantera att klockan som sitter på luftburken är igen täppt och det är en stor faktor i hor den går på tommgång dränk den bara i diesel och blås ur den med tryck luft.
roligt att hjälpa till så om det är mer frågor så ställ dem bara
Har nu rensat slangarna från massa skit, bla. något cream-färgad gojja. hittade endel hål lite här o var som lagades temp. med lite tejp.
Nu går motorn betydligt friskare, piggare och jämnare! väl värt arbetet.
Nya problem uppstår, igår påväg hem så sjönk bomspedalen i botten, trasigt OK höger bak
. Har beställt ett renoveringskit som kommer imorrn, får se om det hjälper eller om det blir att fixa ett nytt OK.
Nu går motorn betydligt friskare, piggare och jämnare! väl värt arbetet.
Nya problem uppstår, igår påväg hem så sjönk bomspedalen i botten, trasigt OK höger bak

Audi GT -86 alpinvit
-
- GT-tok
rengjorde tomgångsmotorn
Jag gjorde rent min tomgångsmotor med bensin för tomgången var lite ojämn, men nu i efterhand så sjunker varvtalet väldigt långsamt efter att man gasat eller skall växla.
Vad kan felet vara?
Fredrik
GT coupé -85
Vad kan felet vara?
Fredrik
GT coupé -85
Re: rengjorde tomgångsmotorn
Så är faktiskt min 85:a också! Jag har rengjort och donat utan att få ordning på det... Så jag har inte tomgångsmotorn inkopplad, och då går den perfektDr_pepper skrev:Jag gjorde rent min tomgångsmotor med bensin för tomgången var lite ojämn, men nu i efterhand så sjunker varvtalet väldigt långsamt efter att man gasat eller skall växla.
Vad kan felet vara?

Kolla över alla vacuumslangar så du inte har någon torrspricka eller läckage någonstans..
Jag tvättade ut motorn med bensin igen och blåste rent med tryckluft denna gång.. Sedan var det bra. Fast jag ställde bilen i 2-3 timmar och så var det likadant som innan när jag skulle ut och köra!
Kan man smörja upp tomgångsmotorn med typ WD-40?
Om man skruvar om tomgången kan det då hända att varvproblemet ändrar sig också? För så som den är nu så har den alldeles för hög tomgång. Men det är omvänt vad det borde vara tycker jag, 1000 varv vid kall motor och 1200 vid varm.
Fredrik
GT coupé -85
Kan man smörja upp tomgångsmotorn med typ WD-40?
Om man skruvar om tomgången kan det då hända att varvproblemet ändrar sig också? För så som den är nu så har den alldeles för hög tomgång. Men det är omvänt vad det borde vara tycker jag, 1000 varv vid kall motor och 1200 vid varm.
Fredrik
GT coupé -85
Har slutligen haft tid över för att kolla tomgångsmotorn igen och nu undrar jag om den skall snurra hela tiden? Jag hade loss den och täppte igen anslutningarna, startade motorn, men när jag kollade i tomgångsmotorn så var det ingenting som rörde på sig. Styrs den delvis av suget från motorn så att den inte jobbar när den är borttagen?
Eller är den kass??
Fredrik
GT coupé -85
Eller är den kass??
Fredrik
GT coupé -85
Edis,
När du kopplade ur tomgångsmotorn, fick du höja tomgången då?
Jag har själv kopplat ur min, fick ingen ordning på den... Tomgången är väldigt orolig när motorn är kall och bilen vill gärna dö, har höjt upp den men det hjälper inte så mycket när den är kall, och när motorn är varm så ligger tomgången strax över 1000 varv.
Har försökt kolla alla vacuumslangar men har inte hittat någon läcka.
Får det bli till att göra rent alla vevhusslangar eller?
Fredrik
GT coupé -85
När du kopplade ur tomgångsmotorn, fick du höja tomgången då?
Jag har själv kopplat ur min, fick ingen ordning på den... Tomgången är väldigt orolig när motorn är kall och bilen vill gärna dö, har höjt upp den men det hjälper inte så mycket när den är kall, och när motorn är varm så ligger tomgången strax över 1000 varv.
Har försökt kolla alla vacuumslangar men har inte hittat någon läcka.
Får det bli till att göra rent alla vevhusslangar eller?
Fredrik
GT coupé -85
Den var bortkopplad (på 85:an) när jag köpte den, så jag kan inte ge så många tips... Den går dock jäkligt illa när den är inkopplad... Släpper man gasen under normal körning så tar det en bra stund innan varvtaler sjunker, det sjunker väldigt sakta dessutom. Har inte forskat något mer eftersom den går så himla bra ändå.
Geggan som ni pratar om upptäckte jag i min 82a oxo ... ock så fans det em dos av det på mitt luftfilter :S ....
Nu udnrar jag om det e någe att avra rädd för lr så ?
PS ... ska byta topppackning senare i vår ,,, Just nu står bilen i kallgarage
... Så jag kör den inte iaf
....
Kör med en 83a iställe :P
Nu udnrar jag om det e någe att avra rädd för lr så ?
PS ... ska byta topppackning senare i vår ,,, Just nu står bilen i kallgarage

Kör med en 83a iställe :P
Audi Gt Coupe 82

Tydligen skall det inte vara något problem med denna gegga som de flesta verkar ha, men det skadar väl inte om man orkar göra rent alla ventilationsslangar någon dag...
För övrigt så har jag nu gjort rent min tomgångsmotor för tredje gången, men motorn har fortfarande problem att få ned varvtalet med tomgångsmotorn inkopplad. Det fungerar att köra utan den, det ända jag stör mig på är att bilen knappt klarar att hålla sig vid liv när den är kall. Den ligger och puttrar på 3-400 varv och dör ibland. Känns som att tomgångsmotorn behövs i det läget.
Jag försökte även undersöka tomgångsbrytaren som diskuteras i en av de äldsta trådarna här på forumet. Det ser ut som att spjällarmen faller på båda kontaktytorna på switchen och skall därmed få den att reagera. Men jag hör inget klickande från den!!
Är det någon som vet något om denna tomgångsswitch? Skall den verkligen klicka när det blir kontakt? Annars klickar det ju en del från spällhuskonstruktionen som man vrider på när man gasar, alltså mellan metallytorna. Funderar på om man kan ha blandat ihop dessa ljud.
Borde man inte märka någon signal i kotakten efter switchen? Där har jag mätt men det blir inget utslag när jag öpnnar och stänger spjället.
Någon kanske vill kolla sin egna kontakt och om det blir någon signal. Kontakten är den svarta som sitter på höger sida om spjällhuset och strax ovanför kallstartsventilen. Den har 3 poler.
Kom med funderingar!
Skulle vara så skönt att få ordning på den förbaskade tomgången.
Kan också nämna att jag följde upp och löste min ljuvkopplade bränslepump idag!
Fredrik
GT coupé -85
För övrigt så har jag nu gjort rent min tomgångsmotor för tredje gången, men motorn har fortfarande problem att få ned varvtalet med tomgångsmotorn inkopplad. Det fungerar att köra utan den, det ända jag stör mig på är att bilen knappt klarar att hålla sig vid liv när den är kall. Den ligger och puttrar på 3-400 varv och dör ibland. Känns som att tomgångsmotorn behövs i det läget.
Jag försökte även undersöka tomgångsbrytaren som diskuteras i en av de äldsta trådarna här på forumet. Det ser ut som att spjällarmen faller på båda kontaktytorna på switchen och skall därmed få den att reagera. Men jag hör inget klickande från den!!
Är det någon som vet något om denna tomgångsswitch? Skall den verkligen klicka när det blir kontakt? Annars klickar det ju en del från spällhuskonstruktionen som man vrider på när man gasar, alltså mellan metallytorna. Funderar på om man kan ha blandat ihop dessa ljud.
Borde man inte märka någon signal i kotakten efter switchen? Där har jag mätt men det blir inget utslag när jag öpnnar och stänger spjället.
Någon kanske vill kolla sin egna kontakt och om det blir någon signal. Kontakten är den svarta som sitter på höger sida om spjällhuset och strax ovanför kallstartsventilen. Den har 3 poler.
Kom med funderingar!
Skulle vara så skönt att få ordning på den förbaskade tomgången.

Kan också nämna att jag följde upp och löste min ljuvkopplade bränslepump idag!
Fredrik
GT coupé -85