kylfläkten till motorn

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

kylfläkten till motorn

Inlägg av Gt Mackan »

Tänkte bara kolla om nån av er vet om det är normalt att kylfäkten går så ofta, har kört med bilen nu när det varit 30 grader varmt ute, motortempen håller sig bra hela tiden men fläkten går ofta oavsett temperatur ute.Finns det nån termostat som gör att den går lite kallare eller är det fel på givaren som talar om när fläkten skall starta, det är nytt kyl i bilen och jag har spolat så gott det går innan det nya kylet sattes dit. fläkten kan gå upp till tre gånger, efter jag stängt av motorn i omgångar börjar störa mig på det.
*neutral* *neutral* *neutral* Det har varit så sen jag köpte bilen för 2 år sen, så det är inget nytt fenomen. motortempen ligger runt 90-95 grader eller precis över mitten på mätaren
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Min är exakt likdan, och ligger på exakt samma temp. Jag har hört att det ska vara normalt, men tydligen så beter sig inte alla GT´s så. Min brukar gå igång ungefär 3 gånger när det varit varmt och 1 - 2 gånger när det vart lagom temp. Och den låter massor när den är igång, alla undrar vad det är som låter... Bilen vill säkert bara ha uppmärksamhet :wink:
GpunktsTony
GT-intresserad

Inlägg av GpunktsTony »

:D Jag hade en audi 100 som lät aset när det var varmt och man stängde av den, brorsan var hemma och gick förbi bilen när fläkten starta, hantrodde bilen starta och jag hörde honom skrika efter mig och han drog ur nycklarna men den "gick" ändå, har nog inte skrattat så mycket nånsin tror jag, ni skulle sett va han sprang runt och hade sig!! :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

*asg* Måste varit hur kul som helst!
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Inlägg av Gt Mackan »

Tänkte det kan bero på att jag saknar den där kåpan över kylet som gör att den kyler sämre, och fläkten går så mkt
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Men jag saknar med den i plast som ligger över, o jag saknar även den i papp som sitter på sidan..
O min har aldrig startat när tänningen e av.
O sida 2 så e ju min tysk. :? Dem har väl litta skumma saker för sig, eller. :lol:
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Min har pappskivor och plastkåpa och den är går på titt som tätt i alla fall. Kanske har med kylarvätskan att göra?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Min snurrar också efter att bilen stannat. Den kan gå ett par gånger och det blir jätteskönt bakom bilen av varmluften. Dock inte en sån här dag 8)
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Inlägg av Gt Mackan »

Har också funderat på det men, i och med att jag satt i ett nytt kyl pga att det andra hade spruckit vid anslutningen till övre kylarslang,så har jag ju bytt vattnet, funderar på om vattenpumpen kan va sliten i skovlarna.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

att fläkten går igång efter att bilen är avstängd beror på ett relä i säkringsboxen. nr 3 om jag inte minns fel
Skriv svar