Tomgångsmotor!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Smile
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 03, 2005 20:17

Tomgångsmotor!

Inlägg av Smile »

Hej!

Hur får jag bort tomgångsmotorn(-86:a)?? Tror den är pajj/kärvar för varvtalet tenderar att hänga sig lite titt som tätt.

Tack i förhand för svar!
Audi GT -86 alpinvit
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

ta i bara


dra ur den från insugs slangen först sen bänder du den uppåt sammtidigt som du drar bort kanten som håller fast den

lite pill men det går (om slangar går sänder så gråt inte då behövs det nya ändå)
Smile
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 03, 2005 20:17

Inlägg av Smile »

tack! det gick efter en hel del bändande och brytande. Hade lite t-röd i den och skade runt och nu verkar den fungera.

I alla min slangar(där det igentligen bara borde vara luft) vid insuget så är det massa oljekladd osv. Ska det vara "lite" olja här eller är det något som är fel?
Audi GT -86 alpinvit
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

ja sorry men då moste du slänga motorn








hehehe nopp det blir lite av varje i dom där jäkla slangarna och det gör inget bara det inte täpper till någonstans eller går hål hela motons gång balans hänger på att det är rätt tryck i dem så om du vet att det inte är skött och du vill vara redig så kan du ta loss alla och göra rent dem med (diesel) OBS om du har mycket olja eller gojja i någon av slangarna så kan jag garantera att klockan som sitter på luftburken är igen täppt och det är en stor faktor i hor den går på tommgång dränk den bara i diesel och blås ur den med tryck luft.

roligt att hjälpa till så om det är mer frågor så ställ dem bara
Smile
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 03, 2005 20:17

Inlägg av Smile »

tack för svaret! Ska ned o plocka isär allt o rengöra alla slangarna nu så får vi se hure blir.

Fler frågor lovar jag att det blir!
Audi GT -86 alpinvit
Smile
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 03, 2005 20:17

Inlägg av Smile »

Har nu rensat slangarna från massa skit, bla. något cream-färgad gojja. hittade endel hål lite här o var som lagades temp. med lite tejp.
Nu går motorn betydligt friskare, piggare och jämnare! väl värt arbetet.

Nya problem uppstår, igår påväg hem så sjönk bomspedalen i botten, trasigt OK höger bak :( . Har beställt ett renoveringskit som kommer imorrn, får se om det hjälper eller om det blir att fixa ett nytt OK.
Audi GT -86 alpinvit
spax
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor nov 11, 2004 13:30

Inlägg av spax »

ok tänk på att om det har gått in vatten i oljan så bör du byta all olja i systemet
och om ett rör har gått sönder så fins det fler snart trasig rör
eller slangar
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

hur ser det ut i olje påfyllnings locket.. om det är cream färgat där med så har du ett stort problem... då kan det vara tex trasig topp packningen.. och om du kör me det så kommer glykolen i vattnet paja dina lager i motorn och det blir fan så dyrt om om du skiter i å fixa de
Smile
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 03, 2005 20:17

Inlägg av Smile »

förutom i en av slangarna så finns det ingen creamfärgad gojja någon stans, phuuu :D .

tack för tipset!
Audi GT -86 alpinvit
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

rengjorde tomgångsmotorn

Inlägg av Dr_pepper »

Jag gjorde rent min tomgångsmotor med bensin för tomgången var lite ojämn, men nu i efterhand så sjunker varvtalet väldigt långsamt efter att man gasat eller skall växla.

Vad kan felet vara?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Re: rengjorde tomgångsmotorn

Inlägg av Edis »

Dr_pepper skrev:Jag gjorde rent min tomgångsmotor med bensin för tomgången var lite ojämn, men nu i efterhand så sjunker varvtalet väldigt långsamt efter att man gasat eller skall växla.

Vad kan felet vara?
Så är faktiskt min 85:a också! Jag har rengjort och donat utan att få ordning på det... Så jag har inte tomgångsmotorn inkopplad, och då går den perfekt 8)

Kolla över alla vacuumslangar så du inte har någon torrspricka eller läckage någonstans..
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Okej, jag skall försöka kolla alla slangar o dylikt. Men problemet fanns inte innan jag tog loss tomgångsmotorn och gjorde rent den! Kan ju iofs ha kommit åt något när jag tog loss den..

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kan ju vara så att den var ihopkärvad totalt innan och var låst i ett läge. Nu däremot har den börjat röra på sig fast styrningen inte är riktigt OK.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Jag tvättade ut motorn med bensin igen och blåste rent med tryckluft denna gång.. Sedan var det bra. Fast jag ställde bilen i 2-3 timmar och så var det likadant som innan när jag skulle ut och köra!

Kan man smörja upp tomgångsmotorn med typ WD-40?

Om man skruvar om tomgången kan det då hända att varvproblemet ändrar sig också? För så som den är nu så har den alldeles för hög tomgång. Men det är omvänt vad det borde vara tycker jag, 1000 varv vid kall motor och 1200 vid varm.

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Har slutligen haft tid över för att kolla tomgångsmotorn igen och nu undrar jag om den skall snurra hela tiden? Jag hade loss den och täppte igen anslutningarna, startade motorn, men när jag kollade i tomgångsmotorn så var det ingenting som rörde på sig. Styrs den delvis av suget från motorn så att den inte jobbar när den är borttagen?

Eller är den kass??

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Edis,

När du kopplade ur tomgångsmotorn, fick du höja tomgången då?
Jag har själv kopplat ur min, fick ingen ordning på den... Tomgången är väldigt orolig när motorn är kall och bilen vill gärna dö, har höjt upp den men det hjälper inte så mycket när den är kall, och när motorn är varm så ligger tomgången strax över 1000 varv.
Har försökt kolla alla vacuumslangar men har inte hittat någon läcka.

Får det bli till att göra rent alla vevhusslangar eller?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Den var bortkopplad (på 85:an) när jag köpte den, så jag kan inte ge så många tips... Den går dock jäkligt illa när den är inkopplad... Släpper man gasen under normal körning så tar det en bra stund innan varvtaler sjunker, det sjunker väldigt sakta dessutom. Har inte forskat något mer eftersom den går så himla bra ändå.
Jimpa_31
GT-diggare
Inlägg: 89
Blev medlem: ons dec 15, 2004 09:11
Ort: Kopparberg /

Inlägg av Jimpa_31 »

Geggan som ni pratar om upptäckte jag i min 82a oxo ... ock så fans det em dos av det på mitt luftfilter :S ....

Nu udnrar jag om det e någe att avra rädd för lr så ?

PS ... ska byta topppackning senare i vår ,,, Just nu står bilen i kallgarage :) ... Så jag kör den inte iaf :) ....

Kör med en 83a iställe :P
Audi Gt Coupe 82
Bild
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Tydligen skall det inte vara något problem med denna gegga som de flesta verkar ha, men det skadar väl inte om man orkar göra rent alla ventilationsslangar någon dag...


För övrigt så har jag nu gjort rent min tomgångsmotor för tredje gången, men motorn har fortfarande problem att få ned varvtalet med tomgångsmotorn inkopplad. Det fungerar att köra utan den, det ända jag stör mig på är att bilen knappt klarar att hålla sig vid liv när den är kall. Den ligger och puttrar på 3-400 varv och dör ibland. Känns som att tomgångsmotorn behövs i det läget.

Jag försökte även undersöka tomgångsbrytaren som diskuteras i en av de äldsta trådarna här på forumet. Det ser ut som att spjällarmen faller på båda kontaktytorna på switchen och skall därmed få den att reagera. Men jag hör inget klickande från den!!
Är det någon som vet något om denna tomgångsswitch? Skall den verkligen klicka när det blir kontakt? Annars klickar det ju en del från spällhuskonstruktionen som man vrider på när man gasar, alltså mellan metallytorna. Funderar på om man kan ha blandat ihop dessa ljud.
Borde man inte märka någon signal i kotakten efter switchen? Där har jag mätt men det blir inget utslag när jag öpnnar och stänger spjället.

Någon kanske vill kolla sin egna kontakt och om det blir någon signal. Kontakten är den svarta som sitter på höger sida om spjällhuset och strax ovanför kallstartsventilen. Den har 3 poler.

Kom med funderingar!

Skulle vara så skönt att få ordning på den förbaskade tomgången. :)

Kan också nämna att jag följde upp och löste min ljuvkopplade bränslepump idag!

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Styrs inte tomgångmotorn av ett relä under instrumentbrädan som får signaler från någon temp-givare?
Skriv svar