Kompressorbygge!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Kompressorbygge!

Inlägg av MummZ »

Tjenare!

Nu är de så att jag funder på bygga kompressor på min motor!
de är orginalsnurran som sitter i men ville få lite mer fart på den :)

men nu är frågan jag är helt ny på området och har försökt kolla info men har inte hittat nått bra så va ska man tänka på? hur går man till väga?
Hur ska allt kopplas? :D

Sen vart hittar man en billig kompressor? någon som har en liggandes? :wink:

Hoppas att någon kan hjälpa mig lite på vägen :)

Mvh

Victor
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det var några jeppar som byggde det på en audi 5:a i en 100 och dom hade hemsida. Jag kommer dock inte ihåg var. Jag vet att det var komplicerat att få plats m.m. Annars är kompressorn smidigare än turbon. Mindre med rör och så. Man kan ju sätta en magnetventil på remspännaren så man startar den när det är dags att gasa á la Mad Max. 8)
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

Okey men plats ska man nog kunna ordna...

Men de är den andra biten jag vill veta :)

tycker kompressor verkar mycket smidigare.. men de är min uppfattning...
jo precis som jag tänkte me att man starta den då man ska gasa!

Kan du försöka kolla upp va de var för sida?

Mvh

Victor
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Detta har jag med haft i tankarna.. men o hitta en kompressor e inte lätt.
Letat på många skrotar o ny e inte o tänka på. Men det e visst inte lönt med en VW G60 för dem pajar visst snabbt + dem e litta större. så jag har letat efter till M-B o Mini cooper S. Vet inte vilka som kan ha det mer.
Men jag har lagt ner letandet för det e lönlöst..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Ja kompressor matade min 5cyl 10v A90 coupé en gång i tiden.
Kan bara tillägga att bilen blev helt sinnse sjuk den spann på 3a;n på torr asfalt vid 0,5bar ladd.
Ja köpte en autorotor 2089 som var förstärkt. sen använde ja en pic-5:a som tilllägssprut. tyver har ja inte mkt bilder på installationen, kan bara säga att det var ganska dålt.

auto rotorn är en så kallad skruv kompressor så den låter mkt vid lugn körning.

lägger upp lite bilder på min gamla bil. "så kanske du får lite inspiration ;) "


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
byte till starkare kopling den örkade inte med kompresson.
Bild
Bild
Bild
på den här bilden kan man skymta det ombygda insuget
Bild
Bild
Bild
fästet till kompressorn
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sen sålde ja kittet efter ja sålt bilen till en kille som jar det i sin A100 han har din i sin bil nu.
http://www.loaded4speed.com/
Senast redigerad av 1 zlobo, redigerad totalt 0 gånger.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Den sidan var det ja!

Bruzze
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

Aaaa kul att se :)
fattar ungefär va man ska göra nu :) haha
men nu äre bara de vart jag ska få tag i en lämplig kompressor?

Sen satt jag och funderade idag.. min topp är planad 1,2 mm och då kommer jag troligtvis få problem med kompen lr vad tror ni?

värsta är att jag lämnade in den på inställning idag.. å känns som ja inte skulle gjort de nu då ja kanske ska bygga kompressor...

men tror ni de skulle gå ändå om man inte laddar så mycket?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

MummZ skrev:Aaaa kul att se :)
fattar ungefär va man ska göra nu :) haha
men nu äre bara de vart jag ska få tag i en lämplig kompressor?
Kolla ebay, eller enems hemsida.
MummZ skrev:Sen satt jag och funderade idag.. min topp är planad 1,2 mm och då kommer jag troligtvis få problem med kompen lr vad tror ni?
Japp, du får sätta dit en tjockare stålpackning. eller så kan man gröpa ur toppen lite.
MummZ skrev:värsta är att jag lämnade in den på inställning idag.. å känns som ja inte skulle gjort de nu då ja kanske ska bygga kompressor...

men tror ni de skulle gå ändå om man inte laddar så mycket?
svårt o säga, det e ju rätt högt komp i dom original.. det smidigaste vore o ta en MCII o sätta i den det blir billigast o vill man inte ha turbo så kan man kompresso mata den då kann du ladda 1,5bar nästan.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

Men tror ni de blir nån skillnad ifall man använder en liten kompressor ?
tex en minicooper kompressor.. de är juh bara en 1,6 liters motor i den..

Tänkte då borde de väl funka me att jag har lite högre komp i motorn ifall man har en mini cooper kompressor?
Senast redigerad av 1 MummZ, redigerad totalt 0 gånger.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ja du, den kommer nog inte räcka mer än kanske 0,5 bar i ladd alt handlar om hur mkt luft den levererar / varv har formeln om du är intresserad sen måste man veta vad som är max var på den. det är inte nyttigt o övervarva dom. tror att du skall leta efter en kompressor från en mercedes c220
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

jo men eftersom ja har rätt hör komp redan utan så vill ja inte riskera att ja he sönder motorn... därför ja tänkte på en mindre kompressor..
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

jo men det handlar om utväxling det är så du Bestämmer laddet det är laddet som kan döda din motor.. med komp 10:0 så kan man lada 0,3bar i teorin.. men i praktiken med ic o lite fetare blandning ca 0,5 bar
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

jo men ja har nog lite mer än 10 i kompresstion.. har juh plana 1,2 mm...
så i praktiken skulle ja inte kunna ladda nått alltså ? visst?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

teoretisk så e det nog tufft.. praktiskt så får man se.. det bästa vore om du kunde få tah i en mc motor som sagt den e redan kompsänkt o pallar med 300hk utan problem o dessa kan du hitta för ca 3000sek
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
MummZ
GT-tok
Inlägg: 116
Blev medlem: lör maj 06, 2006 23:36
Ort: Ume
Kontakt:

Inlägg av MummZ »

jo men tror ja skippar de...
ska sattsa på en aan motor nästa motor som bli...
dock så ska den kompressormatas oxå :D
så de kommer nog bli skojj me turbo och kompressor :)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ok
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar