Bränsletrycksregulator?!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Bränsletrycksregulator?!

Inlägg av QuattroGmbH »

Är det någon som vet hur man höjer soppatrycket? Går ju inte via regulatorn som sitter på blocket, finns ingen justerskruv överhuvudtaget.
Jag vet ju att om man sänker styrtrycket så får den mer soppa, och att om man sänker systemtrycket så får den mindre soppa. Någon som provat sätta in en extern BTR mellan regulatorn som finns och luftmängdmätaren?
Fast då kanske man får problem vid kallstart osv., någon som vet? :?:
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

det går att modifiera orginal btr:n som sitter på blocket så att man kan ställa trycket. Jag har gjort det på min *yes* Lätt att göra dessutom.

Vet inte om detta ämne är aktuellt fortfarande, såg att det postades för ett tag sedan, men där är kanske är någon annan som undrar också...
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Peter urq skrev:det går att modifiera orginal btr:n som sitter på blocket så att man kan ställa trycket. Jag har gjort det på min *yes* Lätt att göra dessutom.

Vet inte om detta ämne är aktuellt fortfarande, såg att det postades för ett tag sedan, men där är kanske är någon annan som undrar också...
Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde? :D
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Finns det inte två olika modeller av den, där den ena går att ställa med en "knopp" ?
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde?
Jo absolut. Behöver nog dock några bilder om jag ska kunna bli förstådd!

Låt mig få knäppa några bilder med kameran imorgon så ska jag försöka visa.
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Peter urq skrev:
Okej okej, du kan inte lägga upp en "guide" på hur du gjorde?
Jo absolut. Behöver nog dock några bilder om jag ska kunna bli förstådd!

Låt mig få knäppa några bilder med kameran imorgon så ska jag försöka visa.
Jo det kanske du har rätt i, lättar att förstå då..
Men gör så, jag väntar med spänning! *yes* :D
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

OK, ska försöka förklara så gott jag kan...

1. Plocka loss BTR från blocket, sitter på höger sida. Den sitter fast med två skruvar.

Bild


2. Nu har du BTR:n i handen. Det är inte nödvändigt att plocka loss bränsleledningarna, det går bra att pilla med den liggandes på motorn. Kan dock underlätta borrningen att ta loss den helt.

Bild


3. Vänd upp baksidan, där hittar du en mässings kupa. Denna ska du borra ett hål i (minst 5mm). Ser till att få hålet centrerat på kupan. Var försiktigt med borren, mässing ger inte mycket motstånd.

Bild


4. Nu är det bara att börja skruva *yes*

Bild


Använd en 4mm insex för att justera. Var försiktig när du skruvar, membranet som justerskruven sitter i är ganska ömtåligt och förmodligen lite torrsprucket (är ju trots allt ingen ny bil).

Skruva moturs för sänkt styrtryck= fetare blandning/mer soppa.
Andra hållet för mindre soppa.
Var försiktig och håll reda på hur många hel-/halvvarv du justerar. Börja med små justeringar och prova dig fram. *yes*

Nu vill jag ju inte bli ansvarig för en massa skrotade motorer här på forumet så prova försiktigt och om ni känner er osäkra så strunta i det. Alla modifieringar sker på egen risk :!:

Mycket nöje
/Peter *asg*
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Peter urq skrev:OK, ska försöka förklara så gott jag kan...

1. Plocka loss BTR från blocket, sitter på höger sida. Den sitter fast med två skruvar.

[img]htp://aycu03.webshots.com/image/31522/2003911345010147809_rs.jpg[/img]


2. Nu har du BTR:n i handen. Det är inte nödvändigt att plocka loss bränsleledningarna, det går bra att pilla med den liggandes på motorn. Kan dock underlätta borrningen att ta loss den helt.

[img]htp://aycu23.webshots.com/image/35382/2004340027997062413_rs.jpg[/img]


3. Vänd upp baksidan, där hittar du en mässings kupa. Denna ska du borra ett hål i (minst 5mm). Ser till att få hålet centrerat på kupan. Var försiktigt med borren, mässing ger inte mycket motstånd.

[img]htp://aycu23.webshots.com/image/33702/2005292890007336660_rs.jpg[/img]


4. Nu är det bara att börja skruva *yes*

[img]htp://aycu01.webshots.com/image/32680/2003704360553546009_rs.jpg[/img]


Använd en 4mm insex för att justera. Var försiktig när du skruvar, membranet som justerskruven sitter i är ganska ömtåligt och förmodligen lite torrsprucket (är ju trots allt ingen ny bil).

Skruva moturs för sänkt styrtryck= fetare blandning/mer soppa.
Andra hållet för mindre soppa.
Var försiktig och håll reda på hur många hel-/halvvarv du justerar. Börja med små justeringar och prova dig fram. *yes*

Nu vill jag ju inte bli ansvarig för en massa skrotade motorer här på forumet så prova försiktigt och om ni känner er osäkra så strunta i det. Alla modifieringar sker på egen risk :!:

Mycket nöje
/Peter *asg*
Helt kanon bra "guide"! *yes* *yes*
Känner att det börjar klia i fingrarna redan nu, men jag får vänta tills det är ljust. Ska prova på reserven först så jag inte havrerar någonting, för det vore ju klantigt..

Tack så mycket! :!: :lol:
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Detta låter väldigt intressant :D Skulle vara kul att prova men vet inte om man vågar, för detta sätt skulle ju bara kosta om man skulle ha sönder den annars så kostar det inget att bonntrimma, men tänkte som så ja, räcker det inte om man justerar på själva insprutningen som sitter ovanpå luftfiltret?? eller ger det kanske lite till om man skulle göra på detta vis??
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Audimannen2 skrev:Detta låter väldigt intressant :D Skulle vara kul att prova men vet inte om man vågar, för detta sätt skulle ju bara kosta om man skulle ha sönder den annars så kostar det inget att bonntrimma, men tänkte som så ja, räcker det inte om man justerar på själva insprutningen som sitter ovanpå luftfiltret?? eller ger det kanske lite till om man skulle göra på detta vis??
Det är också en sak jag har funderat lite på, CO-skruven som sitter på "bränslefördelaren", den ökar ju också soppa mängden.. :?: :!:

Iallafall, ska ge mig ut ut och pilla lite nu, ser väl om det blir någon skillnad.. :lol:
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Nu var det fixat och klart, men känner ingen markant skillnad, kommer nog bara dra mer soppa! ::
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Nej, att bara skruva upp soppan utan något annant trim på bilen har du nog inte mycket glädje av. Tvärtom så får du nog bara den att gå sämre. Skruva upp soppan gör du om du har trim som kräver mer soppa.

Har du en helt orginal motor som du vill ha fart på så ska du nog snarare skruva NER bränslet. Dock med stor försiktighet, det är med för lite bränsle som du kan börja köra sönder :!:

Men men, med en helt orginal motor så ska du nog inte pilla på trycket alls. Audis motorutvecklare har en gång i tiden lagt mycket tid på att få till bästa möjliga bränsleblandning för körbarhet och prestanda. Börjar du dock ändra hård/mjukvara (trim) i motorn så kan det innebära att det även är dags att justera bränsle, tändning m.m.

Sorry om detta inte gav dig något, jag trodde att du hade hittat på något med motorn. :shock:
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Med trimm kamm kan det altså vara idé att skruva lite?

hur vet man att det blir bättre då? skruva och testköra?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Skulle vara fint att trimma pärlan lite men det är så dyyrt med tex. en kamaxel. Men nån gång i tiden ska hon få lite godis i sig :D Blir väl när man har jobb.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Kan man bytta ut orginal BTR, Mot en sådan här???

Bild
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Visst borde du väl kunna byta ut orginalet mot en bling bling :wink:

Tänkvärt ang btr är att orginal har en progressiv bränslekurva. Det innebär att den justerar trycket beroende på den mekaniska luftflödesmätaren i luftburken. När man skruvar trycket på orginal btr så justeras det linjärt. Detta innebär t.ex. för att mer soppa på högre varv så måste trycket justeras linjärt, d.v.s. "över hela kurvan". Resultatet som man kan få är som t.ex. i mitt fall: Jag har höjt laddtrycket och alltså behöver jag även höja bränslet. Jag har då skruvat upp trycket linjärt och fått mer bränsle över hela registert. Detta innebär att innan turbon börjat ladda så får bilen lite för mycket soppa. Men när turbotrycket kommer så får den rätt. Bilen går lite "pluddrigt" vid kallstart p.g.a. motorn flödas med soppa, men hellre det än att den går för snålt på fullgas med fullt ladd.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jo men på denna så e där 3 ställen o sätta slangar på..
En in o en ut (soppa). o den lilla man ser åvanför klockan ska där visst sitta en vaccumslang som justerar på något sätt..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

stämmer, men det är så på org. btr:n också så det är inga prob.
Däremot kan det bli lite lurigt att byta ut slangarna bränsle in/ut. Det har skruvanslutning orginal så där får man hitta på något annat om du vill ha "bling bling" btr:n.
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Men det finns lösa sånna o köpa, den runda man stoppar bulten i (Vet ej vad dem heter), så det e ju bara till o fixa 2 sånna o litta slang o dra från bränslespridaren o ner till BTR:en. På Btr:en så behövs det ju bara 2 små slangklämmor så sitter det ju bra där.
Kan kanske sätta den där den syns. så när man poppar huven så kommer alla flickor o tar sig på kinderna o säger WOW titta vad han har.... :lol: :lol: *yes*
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Men det finns lösa sånna o köpa, den runda man stoppar bulten i
ok, då så! Då ska det inte bli några problem. *yes*
Skriv svar