Få ner bensinförbrukningen.

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Jag har brukat tagit med mig en insexnyckel och ställt ner Co halten på plats vid bilprovningen. Man betalar ändå 300kr för besöket där.*hehe*

Tycker dock inte att du ska ställa ner den under 4-4.5%
Då kommer den nog bara gå som en råtta när den är kall.
Så betéer sig min iallf. 4.5% är Ok men helst ska den ligga på lite mera.
Därför ställer jag upp Co halten efter varje besiktining.*yes*
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

blueman83 skrev:Jag har brukat tagit med mig en insexnyckel och ställt ner Co halten på plats vid bilprovningen. Man betalar ändå 300kr för besöket där.*hehe*

Tycker dock inte att du ska ställa ner den under 4-4.5%
Då kommer den nog bara gå som en råtta när den är kall.
Så betéer sig min iallf. 4.5% är Ok men helst ska den ligga på lite mera.
Därför ställer jag upp Co halten efter varje besiktining.*yes*
Det är ju därför som det sitter en kallstartsventil monterad på motorn.
Funkar inte den så blir ju kallstarterna besvärligare.
Ser dina tändstift väldigt blöta ut och motoroljan luktar bensin och blir snabbt väldigt tunn?
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Startar gör den alltid utan problem.
Däremot när co halten är för låg så mothugger och dör motorn plus att det smäller till lite i luftkanalen mellan luftburken och insugsröret då man gasar då motorn är kall. Då får man varmköra ett par minuter på tomgången sen är det fenomenet borta. Men vem har lust att varmköra en motor på sommaren. Tar man bilen så ska man iväg på studs/ helst nyss.

Jag är sån som startar med växel i, så fort motorn går igång så släpper man upp kopplingen och åker iväg samtidigt som man försöker få på sig bältet. *hehe*

Men som sagt ställer jag på Co lite mera så försvinner symtomen.
Vet dock inte om motor är lite trimmad eller orignal.

Tändstiften och oljan är orört de senaste 4åren eftersom jag inte kör med bilen. Bara tar ut den tvättar av dammet och fixar lite, kör en kort liten sväng och motionerar bromsarna för att sedan ställa in den igen. *yes*
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Nu är det väl ändå så också att olja och bensin är en form utav färskvara som blir sämre med tiden...
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Nu har jag ställt ner bilen till 1.58 % så vi får se hur den går när den är kall. men den lär ju gå igenom besiktningen. Är det några andra siffror man ska kolla så att dom inte är för höga?? tex CO2, HC, O2, COcor eller Lamda??


Nu är det bara en sak till som ska göras, och det äratt ställa in lamporna. Är det nån som har några tips på hur jag kan se att dom är rätt inställda??

MVH Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Lysena är väl så att om du mäter från marken och upp till mitten på framljuset och sen går 10 meter längre fram på slät mark så ska inte halvljuset lysa över det måttet.

Om du grovjusterar och ser till att justeringen är uppsmord och fungerande så ställer dom in dom åt dig. Problemet är om det står för högt och dom inte kan justera ner det.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Du kan ju kolla HC värdet om de är högt så spottar den ut oförbrännd soppa. när min vaccumslang till förtändingen så stog hcn på 500. skifta plats på den så gick HCn ner på runt 70 har jag för mig 8)
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

hmm mycket intressant att läsa :D Jag besiktade min i förrgår och fick ned slag på 4 grejer, bland annat lyset för högt och CO värdet låg på hela 7,5% :shock: och det får inte vara högre än 3,5%. Förra året när jag besiktade fick jag 0,3% å dom sade att man kan ge den lite mer vilket jag har gjort, hällde även i Tripak Bensinbooster så att man ska få bättre värden men ändå så blev det så högt :( Men jag får väl ställa ner den lite för när man åker ser man tank mätaren går ner, och jag menar det är ingen V8 direkt :D
Ska jag ställa den på runt 3,0% då? det är väl lagom så att den inte går för snålt?! Har också glömt bort hur man ska skruva på skruven, medurs eller moturs? Tack på förhand

Ha det//Audimannen
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Audimannen2 skrev:hmm mycket intressant att läsa :D Jag besiktade min i förrgår och fick ned slag på 4 grejer, bland annat lyset för högt och CO värdet låg på hela 7,5% :shock: och det får inte vara högre än 3,5%. Förra året när jag besiktade fick jag 0,3% å dom sade att man kan ge den lite mer vilket jag har gjort, hällde även i Tripak Bensinbooster så att man ska få bättre värden men ändå så blev det så högt :( Men jag får väl ställa ner den lite för när man åker ser man tank mätaren går ner, och jag menar det är ingen V8 direkt :D
Ska jag ställa den på runt 3,0% då? det är väl lagom så att den inte går för snålt?! Har också glömt bort hur man ska skruva på skruven, medurs eller moturs? Tack på förhand

Ha det//Audimannen
mac Co e väl 4.5%?? Jag skriva min ca 60 grader motsols.
Bild
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

0.3% är alldeles för lågt för GT-motorn.
Då riskerar man att få brända ventiler.
GT:n ska gå ganska fett och det extra bränslet används även till att kyla "förbränningsväggarna."
GT-motorn utvecklar mycket värme.

Någon som håller med eller säger emot? :wink:
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Nej jag säger inte emot, men jag kan hålla med om att den skapar mycket värme, det har jag märkt :D Jag va ut å skruva på bränsle skruven cirka 45 grader och bilen drar absolut inte lika mkt, däremot vet jag inte hur mkt CO är nu för har ej nån mätare.



//Audimannen
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det kan ju vara värt att höra med en bilverkstad om de kan hjälpa dig med ett mätinstrument. Om du sedan sköter skruvandet själv så behöver det ju inte kosta speciellt mycket. Dessutom tar det ju bara några minuter.

Mät bara om du har ren bensin i tanken.
Kör du med oktanbooster så får du nog fel värden ändå.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

OKey det ska jag göra, tack för rådet. Har en bror som är mekaniker på BMW så tänkte åka dit nån dag och få det rätt inställt.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det låter bra det. :wink:

Ett tips är att du byter motorolja och oljefilter innan dess.
Risken är att om du har legat på CO 7.5% en längre tid så har det säkert gått ner en del bensin i motoroljan och då får du dels en tunnare motorolja och sämre avgasvärden.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jaha så pass, men om jag kommer ihåg rätt så precis när jag ställde av bilen i september så bytte jag olja+filter så det har inte gått många mil, och tändstift å sånt är inte så värst slitna heller, så det är väl så att den har fått för mkt. Kom också på att boostern jag hällde i hade jag i mkt utav, för man kan nämligen blanda den för tävlingsbruk, och det kanske inte var alltför bra.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Då kan du nog skippa oljebytet.

Nja man bör nog inte köra med någon "specialblandning" i bensintanken när man ska besikta bilen. :wink:
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

hehe nej det har du rätt i :D Det ska jag komma ihåg hädan efter.
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Kollade med en Audi expert när jag hade hög co och det optimala co värdet skall ligga på ca 1,1- 1,5 för att bilen skall gå som bäst, sen är det gränsvärde 3,5 på co halten enl bilprovningen. Det bästa är att åka till någon med co mätare och skruva den till rätt värde. Det gjorde jag på bilprovningen dom tog 100 spänn för det.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Gt Mackan skrev:Kollade med en Audi expert när jag hade hög co och det optimala co värdet skall ligga på ca 1,1- 1,5 för att bilen skall gå som bäst, sen är det gränsvärde 3,5 på co halten enl bilprovningen. Det bästa är att åka till någon med co mätare och skruva den till rätt värde. Det gjorde jag på bilprovningen dom tog 100 spänn för det.
På Bilprovningen här är det 4,5 som är max CO. Men det är ju med min -84 utan katt.
Bild
Skriv svar