Bromsar

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Nu är allt på plats, dessutom fungerar det! :) Det var dock lite meckande in i det sista som det skall vara...
12mm bromsslang blev lite svårt att hitta. Det fanns ingen på Biltema så jag begav mig till Mekonomen. Där satte jag tydligen griller i huvudet på personalen för de trodde inte de hade några. Tror nästan de tänkte för mycket på att mitt fall var ett specialfall... Jaja, tillslut beslutade de sig för att göra två korta rörövergångar till mig, med 12mm hane och 10mm hona, som jag fäste mellan oken och mina original bromsslangar. Detta blev trångt men fungerar, hoppas bara det inte är något SBP kan klaga på :roll:

Angående belägggen så var det bara att köpa till Audi A6.

Så efter en stund var allt på plats och luftat, kort efter var även fälgarna på. Jag snurrade på ett av bakhjulen för att se så de gick fint, MEN någonstans tog de abrubt stop! Jag upptäckte att vikterna för balanseringen tog i oket... Jisses vilka stora sportbromsar man skaffat sig! :D
Jag tror jag skall fila lite på oken, borde inte vara någon fara... För fälgarna är nybalanserade och fina...

Nu när allt är klart förstår jag hur mycket jag saknat en perfekt handbroms :) Helt underbart!

Inköpslista

Bakok hö + vä, Biltema 2x599
Skivor hö + vä, Biltema 2x179
Belägg hö + vä, Biltema 149
Mont.sats belägg, Biltema 40
Bromsrörsövergångar, Mekonomen 50
Fästskruvar ok-bakaxel, VAG 4x18

Totalt 1867 kr
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Vad bra att allt löste sig. Då är det bara hålla tummarna för att den går igenom besiktningen.
Fila ner oken är nog bästa alternativet, annars får du passa på att montera dit större fälgar. :D
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Suveränt! :D

Där kan man snacka händigt meckande, helt nya bromsar för under tusenlappen per sida. Kan du inte ta några smaskiga bilder? Hur stora fälgar har du? Måste tipsa polarn, borde kanske lira på en S2 också, dom är rätt lika. Å då slipper jag renovera hans ok som jag lovade i något svagt ögonblick... *yes*

/Christian
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Supernajs!! *yea*

Vore guld om du hade lite bilder också. Ett riktigt kanooooontips :D
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Bilder har nog strax landat i Edis inkorg :lol:

Fälgarna är original 14", får man på 15" så är problemet som bortblåst. Men kan inte ge upp fälgarna då jag lackat dem vita... Känns lite taskigt mot dem :)

Verkar som att de enda kravet för att få oken att passa på vilken audi som helst, är att det är oventilerade 10mm skivor bak. Det nämnde B-Å Linder iaf.. S2:an har väl ventilerade bak? Klart.. beläggen till de ventilerade skivorna kanske inte är lika tjocka.. Spelrummet i oket kan man nog få upp till ca 45-50mm.

O Christian, jag frågade bl.a dig, på NA hur man luftar kopplingen. Har dock inte hittat avtappningsskruven ännu... Orkar du förklara för mig en gång till eller har du en bild?
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Bild

Här ser man varför inte de vanliga beläggen passade, spåret där huvudet på beläggen går i är längre på originaloket. Beläggen får således inte plats i det nya...

Bild

En liten översiktbild :) Notera att handbromsen nu sitter rakt bakom bromskolven. Känns som en mycket stabilare konstruktion, dessutom ser den smått överdimensionerade fjädern STARK ut ;)

Bild

Här var det tight ja...

Bild

Allt på plats. Bromsskivan redan rostig :(

Bild

Nu var det då detta med rörövergången. Det gick inte att köra den kortare i manicken Mekonomen hade... Själva bromsslangen ligger kloss an mot bakaxeln/stötdämparen. Vet inte riktigt vad man kan klaga på, att det ligger o vibrerarar sönder möjligtvis?

Bild

Här ser man då hur jag fick ta bort några millimeter på oken. Hoppas inte det försämrar konstruktionen... :shock:
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Najs, trevligt med bilder! *yes*

Koppling pratade vi om tidigare http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.ph ... t=koppling det kanske räcker så? Annars så får jag väl fixa en bild på lördag och rita lite i den. Följ röret ifrån kopplingscylindern så länge så får vi se... ::

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker

Inlägg av Dr_pepper »

Mitt minne e ju inte på topp alltså, det var ju här vi snacka om de... :oops:

Jag hittade en skruv förut som satt på lådan ungefär rakt nedanför servobehållaren... Luftade där och det blev nog aningen bättre.
robban1989

Inlägg av robban1989 »

Här är art.nr för bromsoken vänster sida bak 66-5010 och höger bak 66-5011

Audi A6 97-04 med ATE-system.
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker

Inlägg av Cerwinski »

Snyggt och fräscht med nya grejjer :)

MEN jag tror INTE du får ha bromsslangen ligga mot på det sättet som det gör nu. Minsta sand/grus mellan och vibrationerna kommer göra att du filar ner slangen som med sandpapper...
evil.tweety
GT-fanatiker

Inlägg av evil.tweety »

Ser ju riktigt snyggt ut det där har varit inne på samma sak.dock så har jag dåliga erfarenheter från biltemas fram bromsar dom har en tendens att slå sig när man kör så dom blir riktigt varma. men det kanske bara är jag som lyckats med det. tycker oxå att deras beläg dammar mer än andra.men men kostar ju å andra sidan helften så mycket så.man kan ju byta 2ggr i stället för 1 som orginal :lol:
Skriv svar