Byta topplockspackningen?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Byta topplockspackningen?

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Är detta svårt och dyrt ?
Hur gör man och vad mer bör man fixa till när man ändå tar bort toppen ?
Johan - 2004-09-15 18:52:30

Svar:
Ingen som har bytt topplockspackningen på en GT 5:a ?
Johan - 2004-09-19 21:15:03

Svar:
Har inte bytt själv, men raketvetenskap är det inte. Man måste ha en momentnyckel för återmontering. Problemet med operationen är förmodligen grenröret (som alltid på 5:orna) - trångt, rostigt och skört.

Packningen är väl inte så fasligt dyr ( < 1000:- ), men har toppen gått varm och blivit krokig kan den behöva planas (kontrolleras med en stålskala). Att plana toppen kostar lite olika beronde på var, och hur man betalar ;). En kompis planade toppen till sin Audi 100 (5:a) här i Södertäljetrakten och jag tror han betalade ca 800:- Men det går att komma undan betydligt billigare med lite tur.

Kan väl vara lämpligt att byta kamrem och vattenpump om man ändå pillar isär grejorna om det inte nyligen är gjort.

Har du inte Haynes manualen så kan jag scanna lite åt dig imorgon på jobbet, där finns en prydlig beskrivning av hela proceduren. Skicka ett mail isåfall.
Christian - 2004-09-20 21:37:25

Svar:
Tack för svaret.

Jo jag har Haynes manualen (engelska) men tyvärr så har jag tummen mitt i handen. Är inte så bra på att meka alltså.
Grejen är att det är en fuktfläck strax ovanför styrtrycksventilen vid topplockspackningen (olja eller vatten?). Motorn är ganska smutsig och lite oljig men det ser ut som att det är kylvatten som läcker från topplockspackningen. Mycket små mängder iofs men ändå lite oroväckande. Finns inget vatten i oljan och ingen olja i kylarvattnet så där är det inga problem än. Vattnet som försvinner från expansionskärlet är väldigt lite. Motorn dricker väldigt lite olja.

Vattenpumpen och kamremmen byttes förra året så dom bör funka några år till.
Bytte nyligen kylaren eftersom den hade rostat sönder.

Jag vill helst slippa kosta på bilen mer just nu eftersom plånboken inte är så välfylld. Men eftersom jag måste ha en fungerande bil så får jag be er om bra råd angående detta.
Måste jag byta packningen nu eller kan jag vänta tills det blir värre?
Och blir det värre?

Om man byter packningen, bör man dessutom byta oljetätningarna och kolvringarna m.m.?
Johan - 2004-09-21 22:17:55

Svar:
Mitt råd är att börja med att göra en motortvätt, "akta elen", så ser du bättre var det är läck och vad som läcker, är det vatten så dunstar det ju fort, så jag tror att du har ett litet oljeläck.
Själv så skulle jag inte göra någon åt problemet i nuläget, men hålla stor kontroll på olje och vatten nivåer OCH att det inte finns nån blandning, vatten i olja osv. Så länge som det inte förkommer någon blandning så går det bra.
Vad du skulle kunna prova med är att ta av ventilkåpan och efterdra topplocksbultarna med rätt moment.
Om du måste byta topplockspackningen så skulle jag rekomendera att helrenovera toppen, nya lyftare, ventiltätningar, slipa in ventiler, kolla kamen, ev plana toppen mm.
Detta är ett jobb som jag skulle lämna bort. Riva och montera kan man göra själv.
Vattenpumpen ska klara sig, ev kan du byta remmen.
Alternativet är att du skaffar dig en extra topp och renoverar den eller köper en nyrenoverad och sedan byter du när du får tillfälle..

Men som sagt, motortvätt och hålla koll på vätskenivåerna, är det som inte kostar många pengar.... det är vad jag skulle göra.

Hoppas att detta hjälper något.
Anders - 2004-09-22 18:10:25

Svar:
Bad en mekaniker kolla på det idag.
Han menade att den ytterst lilla nivå som läcker från packningen kallas för att den svettas.
Han gav mig samma tips som du skrev om här nu Anders.
Så det tackar jag för. :-)

Mekanikern visade mig en topplockspackning från en Volvo som hade totalhavererat efter att kylaren hade lagt av.
Packningen hade smält och plasten runt toppen hade också smält.
Dom nödplanade toppen med en anordning med något som liknade smärgelduk.
I morgon ska dom provstarta motorn för att se om den klarade sig.
Så visst ska man vara försiktig med onormal motorvärme.

Det som däremot var mer allvarligt med min bil var växellådan.
Men jag startar en ny tråd om den.
Johan - 2004-09-22 23:43:05