100t motor i gt quattro

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: lör maj 07, 2005 22:05

100t motor i gt quattro

Inlägg av ogge »

Hej!

Jag funderar på att köpa en gt quattro, men jag vill ha lite mer effekt i den så jag undrar vad besiktningen säger om man rullar in med en 100t motor under huven. Går det att få den laglig med den motorn eller måste man bygga massa saker för att få den laglig och i så fall vad? Går det att göra samma sak med en 200t motor eller måste man regga den som ombyggt fordom och bygga om hela drivlinan och bromssystemet?

Jag har sökt runt på forumet men alla verkar säga olika saker.

Hälsningar Oskar
ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: lör maj 07, 2005 22:05

Inlägg av ogge »

Är det ingen som bytt ut motorn till en 100 turbo och kan säga hur det har gått med besiktningen?

Jag har en till fråga, hur många hk är det i 100 turbon?
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: sön sep 24, 2006 20:34
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av codrac »

jag skulle säga att lättaste sättet är att byta motor innan besiktning till orginal och sen när den är besiktad så sätter du i den motorn du vill ha,, tror att det är det billigaste sättet. Du får inte igenom bilen med en 100t motor om dom ser att det sitter en turbo, inte en suck..
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

100 T

Inlägg av Gizmo »

165 hk har 100T motorn orginal om jag inte har fel för mig..

Du kan ju prova o lägga i den o hoppas på att han inte kollar allt för noga när han öppna huven.. O så öppna Wastegaten helt så den släpper ut allt laddtryck så han inte känner turbon när han e ute o kör en runda..
Jag har för mig att där e inbyggt Wastegate i den turbon så det e bara av med staget o öppna spjället helt.. Slö under tiden med kan man leva med om han missar det.. *yes*
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
ogge
Inlägg: 5
Blev medlem: lör maj 07, 2005 22:05

Inlägg av ogge »

okej... tack för svaren.
GpunktsTony
GT-intresserad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre apr 27, 2007 11:36

Ang. bes.

Inlägg av GpunktsTony »

Jag frågade teknisk upplysning om man kan bes med s2 motor och om man har intyg från verkstad på att motorn är orginal och att bilen i sig klarar av effekt ökningen. ska kolla upp det mer.
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Lånar tråden lite

Ska själv byta från min orginal 22 motor till audi 100 2,3 motor utan turbo. Hur gör man med styrboxar? ska man byta dem med?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Är på g med 100 turbo motorn i min GT. Kommer att ta all motor styrelektronik och flytta över. Kommer att byta tillbaka standard motor vid besiktning.

Kommer dock att krävas modifieringar i motorutrymmet för att rymma allt.
Hakken
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jul 03, 2007 22:20
Ort: N

Inlägg av Hakken »

Megiltura skrev:Ska själv byta från min orginal 22 motor till audi 100 2,3 motor utan turbo. Hur gör man med styrboxar? ska man byta dem med?
Är inte 2.2GT och 2.3 samma motor ? båda är väll 2.226l ?
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Nej gtn har 2144cc.
Skriv svar