"Historien" om min -86a

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
ajV
GT-intresserad

"Historien" om min -86a

Inlägg av ajV »

Detta är en sammanfattning om hur det går och har gått med min gt sedan köpet.

Det hela började med körkortet och min första bil, volvo 240, bakhjulsdrivet snö och vinter, vad mer kan man begära?. Såfort snön hade försvunnit så var det inge roligt o åka trött bakhjulsdrift så tankarna börjades snegla runt mot bilar med potential att åka fort i kurvorna.

Sprang över en annons om en gt coupe 86a på blocket utan bild och med ett lågt pris, lägligt nog så stod den här i Nyköping. Efter kontakt med säljaren så åkte jag dit och tittade på den, hittade lite småsaker som jag inte gillade. Jag och en polare åkte dit men jag var så stressad att vi bara provkörde bilen en 200meter var, (jag vet hur fruktansvärt dumt det är) bilen lät bra men kopplingen slirade lite.

Köpet gick igenom, jag åkte max 5minuter påväg hem och stannade för att posta iväg ägarbytespappret, Vipps så knackade bilen satan :S

Hem och kollade oljan och ringde säljaren och sa några väl valda barnförbjudna ord och la på luren. En annan kompis tittade lite på bilen och tyckte vi skulle prova och hälla i en smörja som ska rensa och göra rent i lyftarna, sagt och gjort så knackade bilen inte längre. Glädjen varade dock inte länge. Bytte oljan 2mil senare då den vart svart som natten så rengjorde gjorde iaf smörjan. Skickade i mobile 1 Synt olja och bilen knackade bara lite då och då.
(Pinnen i vakumpumpen hade jag också plockat ur)

Efter en hel dels läsande här på forumet så bestämdes det att lyftarna skulle bytas. Medans vi ändå var igång så bytte vi även kamremen vilket var ett jäkla pill. Nya lyftarna på platts och startade, knackade satan i några sekunder innan lyftarna fick i sig olja, (trotts dom legat i oljebad i någon timme). Bilen knackade inte längre! wiii glädje!

Stängde av och småpysslade lite med kåpor osv och startade, KNACK KNACK KNACK KNACK)
Några väldigt långa meningar med fula ord och ett och annat slag i väggen och verktyg som flög omkring så började jag lugna ner mig och farsan tyckte jag skulle stoppa tillbaka pinnen i vakumpumpen innan jag började riva ner kammen osv igen.

Sagt och gjort, i med pinnen igen och bad en lång bön för att den skulle vara tyst och javisst, motorn lät precis som den ska! gläääädje!.
Kan konstatera att under ventilkåpan så sitter det en fjäder till den där vakumpinnen och när inte pinnen sitter i så kan fjädern låta en heldel när den inte har tryck på sig.

Att byta lyftarna är inte så svårt, av med kåpan, märk upp på kamdrevet hur det ska sitta mot toppen, skruva sedan av kammen, lyft upp lyftarna, stoppa i dom nya och sen tillbaka med allt igen, vipps klart.

Det finns mer på bilen som jag håller på och fixar men det kommer upp mer om det senare.

Hoppas att det inter är allt för många stavfel och konstiga meningar.

MVH Andreas "ajV"

(bilder kommer, ligger på en annan dator och nu ligger jag i sängen med laptopen och känner inte alls för att resa på mig :P )
Senast redigerad av 1 ajV, redigerad totalt 0 gånger.
kommer sen!
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

En rejäl rengöring av tomgångsmotorn kanske löser kanske tomgångsbekymret och testa att köra utan "pinnen", jag har tagit bort min för trots att den var ny så blev det ett himla oväsen ibland... Lite "skämmigt" att komma med en bil som är hur fin som helst men låter som en tröska :oops: Det är tyst nu iaf :D
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

Jag har ju haft lite av samma problem med en tidigare Audi jag ägde, då hände det efter ca 10 mils hård körning så stängde jag av bilen och när jag startade den igen så lät den som om en tomte satt inne i toppen med en hammare :? Rev isär toppen, kollade kamaxlarna(20v) och kollade även alla hydraltryckare. Märkte då att en av tryckarna inte var oljefyld, alla andra var fortförande hårda men denna var det inget tryck i. Jag var bara tvungen att ta reda på vad som kunde ha hänt med den så jag kapade den på mitten, eftersom det inte finns nått vettigt sätt att plocka isär dom. Väl isärkapad så insåg jag att den lilla fjäder som fungerar som backventil (tillsammans med en kula) hade gått sönder och låg i 10 bitar, så det var ju inte så konstigt att den inte kunde hålla trycket. Gasen i botten in till Mekonomen och köpte en ny för 120-130 spänn, skruva ihop allt och motorn spann som en katt igen *yes* Detta är kanske lite väl mycke jobb om man inte har tid eller lust att chansa på att det kanske är detta som är felet, men om du känner igen symtomet så skulle jag iallafall tänka på saken :D

Lycka till och hoppas att det kanske hjälpte dej lite *yes*

PS om det är någon som vill se en hydraltryckare isärkapad så har jag bilder på den :lol: tänkte om det är någon som är lika tokig som jag i att ta reda på hur alla saker och ting fungerar *hehe*
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

codrac skrev:Jag har ju haft lite av samma problem med en tidigare Audi jag ägde, då hände det efter ca 10 mils hård körning så stängde jag av bilen och när jag startade den igen så lät den som om en tomte satt inne i toppen med en hammare :? Rev isär toppen, kollade kamaxlarna(20v) och kollade även alla hydraltryckare. Märkte då att en av tryckarna inte var oljefyld, alla andra var fortförande hårda men denna var det inget tryck i. Jag var bara tvungen att ta reda på vad som kunde ha hänt med den så jag kapade den på mitten, eftersom det inte finns nått vettigt sätt att plocka isär dom. Väl isärkapad så insåg jag att den lilla fjäder som fungerar som backventil (tillsammans med en kula) hade gått sönder och låg i 10 bitar, så det var ju inte så konstigt att den inte kunde hålla trycket. Gasen i botten in till Mekonomen och köpte en ny för 120-130 spänn, skruva ihop allt och motorn spann som en katt igen *yes* Detta är kanske lite väl mycke jobb om man inte har tid eller lust att chansa på att det kanske är detta som är felet, men om du känner igen symtomet så skulle jag iallafall tänka på saken :D

Lycka till och hoppas att det kanske hjälpte dej lite *yes*

PS om det är någon som vill se en hydraltryckare isärkapad så har jag bilder på den :lol: tänkte om det är någon som är lika tokig som jag i att ta reda på hur alla saker och ting fungerar *hehe*

Tack för hjälpen, bara hoppas att det är vakumpumpen och inte tryckaren, lite mycket jobb men som det känns nu så kan jag göra vad som hällst för att få henne o spinna som en katt igen, har ju bara kört bilen 10 min ju :(

jag är ALLTID intresserad av bilder :D
kommer sen!
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag vill också se bilder :lol:
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

Well lite uppdatering efter dagen kanske kan vara på sin platts :)

Började dagen med att tvätta 17" sommarhjulen som jag fick med :P:P:P:P (fina som fan! med 6 däck :D 17" 215/40 )

Efter det var det bara o vänta tills ena polaren som jobbar med bilar skulle få lunchrast så han kunde komma ut och lyssna på bilen, vi kom fram till att det med största sannorlikhet är en hydralisk tryckare som inte mår som den ska, vi tog bilen ner till meca där han jobbar och köpte med en burk
WYNN´S Hydraulic valve lifter concentrate, skickade i den och varvade i 30sec VIPPS KNACKNINGARNA BORTA!!!!!!!!!

glad som fan så ut och åkte, kom 500m innan polarn frågade, har du försäkrat bilen? jusstfan haha hade glömt det så ringde direkt i bilen och fick bilen försäkrad, ut och körde i 30min, ohhhh ljudet i en audi 5a är så sjukt underbart! gick bra förutom att kopplingen är skit, man känner att bilen vill så *pip* mycket mer men att kopplingen slirar, lite synd men men.
Ska prova o byta vätska och titta över kopplingen och är den så dålig som jag tror så får man väll punga ut 2300kr för en ny koppling, känns som det är värt det faktist.

Bilen stod någon timme och sen var det dags att åka till jobbet, då var knackningarna tillbaka :´(

Men nu känns det iaf som att man vet att det är någon tryckade som inte mår bra så då vet man ju iaf vad det är som man måste byta, men ska under morrondagen prova och göra rent pinnen i vacumpumpen för att se om det gör någon skillnad.

Finns det någon som har någon guide eller lite bilder eller liknande på hur man byter tryckaren?, tror nog vi klarar det ändå men alltid lite bättre att studera lite innan man ger sig in på det, vi i "gänget" som håller på är ju trotts allt gammla b230/b20 raggare ;) (för er som inte vet, volvo 240-740 motor)

Jo hittade ett till fel på bilen idag, när jag var o hämtade bilen sa han att passagerarstolsunderredet klonkade lite då och då men i självavärket så är det växellådan som klonkar till ibland när man kör på 1an och släpper av, så är väll upphängningen som man får titta över, men borde inte vara några större problem att fixa.

Tack för forumet och det kommer bli en projekttråd om bilen såfort man får tid att börja hålla på mer med den.
Och jag kommer försöka skriva en så väldetaljerad guide som möjligt för bytet av tryckaren med bilder och liknande för er andra som vill ge er in på det.

By the way, ses på träffen om vi inte träffas på vägarna!
På återseende
MVH Andreas "ajV"
kommer sen!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

hej o välkommen hit i gt träsket :) roligt med nytt gt folk. hade liknande problem med min första gt med knackande i motorn där byte jag lyftarna i motorn kostade runt 1200 på mekonomen om jag inte minns fel. hade lite problem med en av minna gt:s jag har idag med men där byte jag olja och fyldde på med nåt liknande du skrev som man häller i motor oljan som tar bort gamla olje rester slag o så motorn. sen dess har min motor varit knack fri. kan vara när bilen ståt ute i minus grader några dar utan att varit körd kan det knacka några sekunder innan motorn får upp olje trycket. jo klart att du ska komma på gt träff nu i sommar :D mvh micke
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

tack känns iaf som att man kan fixa knackningarna :)

Oljan som ligger i nu ser ren i fin ut dock funtar jag på om "stolpen" som hade den innan mig har hällt i fel olja eller ngt liknande dumt, känns som att den inte borde knacka efter man hällde i medlet.

Funderar på om ska pumpa ut oljan och påsåvis tömma ventilerna på gammla oljerester och dra runt motorn litegran så att all gammal olja värkligen kommer ut. Och sen hälla i ny fin olja, halv eller helsyntets???.

Imorrn blir det lite småpul med bilen, risken är välldigt stor att bilen står på 17" arna imorrn ;) :P måste börja pilla lite med billjudet också så man får det gjort, dock känns det nästan meningslöst då jag har svårt o tro att man kan tröttna på det underbara ljudet ur audi-5an :P
kommer sen!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Hej!

Ett litet varningens ord. En trimmfirma rekommenderade mig att hälla i en tunn racingolja för att rensa ur systemet från slagg och beläggningar på min 88:a. Det gjorde jag och körde ungefär 500 mil enligt rekommendation. När jag sedan en dag skulle köra in bilen i mitt garage så började oljelampan att lysa och oljevarningen tutade. Inget oljetryck, så jag vred av direkt och kollade alla kablar till givare och sånt. Testade och starta igen och efter några sekunder började lyftarna att rassla i motorn och jag vred av direkt. Fick putta in den i garaget.

När jag sedan efter en husflytt (lägligt) fick tid att kolla på det skruvade jag efter mycket frågande och felsökande ur den reduceringsventil som sitter underifrån i framkant på motorn tillsammans med någon givare. Den som ska fjädra ner vid för högt oljetryck och släppa tillbaka oljan i tråget. Den satt tvärfast p.g.a. någon slaggflaga som satt sig. Med milt våld fick jag loss den och kunde rengöra och smörja den så den gick fritt. Vid första nervösa starten så var oljetrycket tillbaka och motorn spann igen förutom tickandet från vakumpumpen.

Det ska jag också titta på men det är en annan historia!

/Bruzze
Lizzan
GT-intresserad

Ledsen?

Inlägg av Lizzan »

Hej!

Var inte leden. Jag har en 85:a, som jag nu har plockat ur motorn ur och renoverar, och den knackade i ventilerna. Det är vanligt hos de flesta Audibilar, speciellt GT och 80.
Testa att kolla oljeivån, det kan vara antingen för mycket, eller för lite olja. Och det kan i sin tur ge knackningar, hjälper inte det så får du nog kolla om ventilstyrnngarna är glappa, att ventilerna går att föra i sidled. Lycka till med motorn.

//Lizzan
ajV
GT-intresserad

Inlägg av ajV »

Tjenare

Jag har nyss bytt oljan och det knackar fortfarande ur tryckarna men det är ingen fara sålängem an inte varvar max-varv enligt några audi-killar jag frågat.
Men om jag får sålt min andrabil nu närmaste dagarna så blir det att beställa nya tryckare och byta ut dom.

Ohh älskar audin!
kommer sen!
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

Nu har jag lyckats hitta dom där bilderna på min isärsågade ventiltryckare

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske inte är dom bästa bilderna men man får väl en uppfattning iallafall *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Åh, man får tacka, man fick ju en liten hum om vad det rör sig om för något iaf :D
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

ja det som är mest intressant är ju den bilden längst ner, det är ju själva backventilen som också är kapad på mitten.. i den sitter fjädern som går av och då börjar dom ticka *yea*
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

När jag köpte min så knacka den som sat*n, (fick ner priset pågrund av det) :D , sen när man kom hem så beställde man nya hydraltryckare, satt i dom, inte en knackning sen dess *yea*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Tryckarna

Inlägg av Gizmo »

E det svårt o få i dem där tryckarna.. tänkte bara på o få kammen rätt mot fördelaren..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

nej det tyckte jag inte, fick hjälp av farsan, så det gick bra *yes* *yea*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

tryckarna

Inlägg av Gizmo »

Jaha ja då blir det till o brställa tryckare då.. o hoppas att man får dit det så det blir bra.. Tar o sätter i det på den andre toppen med trimmkam..

Var köppte du dina o vad var priset på dem :?: :?:
Användarvisningsbild
stork3n
GT-fanatiker

Inlägg av stork3n »

jag vet inte riktigt, det va ett år sen jag köpte dom så.. men jag tycker det e värt det, låter så fint efter det *yes*
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag tycker att min låter litta för mycket som en diesel nu.. :evil: O det e inget man vill..

Men jag ska börja kolla runder nu efter tryckare..
Skriv svar