Hej!
Som mången annan Audiägare har jag problem med att handbromsen låser sig och meddelar att det är dags för halvårsunderhåll av bakoken. Hittade ett GDS-tips på NordicAudi där man monterar smörjnipplar på oken.
http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... /a1250.php
Någon som testat?
/Bruzze
Ändrar överskriften då det passar bättre
Bruzze
Elektrolysbehandling av rost (Smörjnipplar på bakre oken?)
Elektrolysbehandling av rost (Smörjnipplar på bakre oken?)
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Kontakt:
Nej, har inte provat men man kan renovera dem istället. Du anar inte hur mycket äckel det är under handbromsarmen på ett 20 år gammalt ok. Så varför spackla över symptomen när du kan få ett "nytt" ok billigt?
Köp renoveringssatser för ett par hundralappar, riv isär och gör rent oken och montera med nytt fett och nya packboxar. Är man pedant så gör man rent och lackar samt byter fjädrar och nipplar också...
Elektrolys med järnplåt och målarsodalösning är mycket bättre än blästring åtminstånde om man inte har en rejäl kompressor. Här är en sida som beskriver processen:
http://www.e28.se/mektips/mektips_10.php
Här är en bild på några nyrenoverade GT Quattro ok som är elektrolysbehandlade och målade med en vända biltema värmefärg i "orginallook"...

mvh
/Christian
Köp renoveringssatser för ett par hundralappar, riv isär och gör rent oken och montera med nytt fett och nya packboxar. Är man pedant så gör man rent och lackar samt byter fjädrar och nipplar också...

Elektrolys med järnplåt och målarsodalösning är mycket bättre än blästring åtminstånde om man inte har en rejäl kompressor. Här är en sida som beskriver processen:
http://www.e28.se/mektips/mektips_10.php
Här är en bild på några nyrenoverade GT Quattro ok som är elektrolysbehandlade och målade med en vända biltema värmefärg i "orginallook"...

mvh
/Christian
Hej!
Jag har renoverat dom en gång redan. Dock inte så ingående som du gjort på bilden. Mycket snyggt. Jag funderar ändå på nippeln då detta är en svag punkt som återkommer med jämna mellanrum.
Här är tipset inklistrat. Källa http://www.e28.se/mektips/mektips_10.php
Bilbatteriladdare
Offeranod tillverkad av plåt
Platsbalja eller hink (måste vara tillverkad av plast eller glas)
Målarsoda
Vatten
Gör så här:
1. Fyll hinken/baljan med så mycket vatten som behövs för att täcka föremålet som ska rengöras.
2. Häll i och blanda ca en matsked målarsoda per 5liter vatten.
3. Koppla offeranoden till plus på batteriladdaren och lägg den i badet. (Undvik att sladden som sitter i offeranoden ligger under vattenytan)
4. Koppla minus på batteriladdaren till detaljen som skall rengöras och lägg den i badet (får inte ha direktkontakt med offeranoden)
5. Slå på batteriladdaren och se hur det börja bubbla smått i badet.
6. Vänta. Processen kan ta över ett dygn vid svår rost. Man kan med fördel plocka upp och borsta rent detaljen med jämna mellanrum.
7. När processen är klar tar du upp detaljen och rengör den met tex en roterande stålborste. Därefter måste detaljen rostskyddas eftersom den är helt fri från skyddande fett.
För att få så bra effekt som möjligt kan man tillverka en offeranod som går runt hela detaljen som ska rengöras. Jag brukar göra så att jag klipper till en bit med bilplåt som jag böjer ihop till ett stort rör som passar runt detaljen. Tänk på att offeranoden förbrukas, så använd inget värdefullt till detta. En MIG-svets kan också användas som strömkälla varvid det går ca dubbelt så fort att slutföra processen. Vanlig pinnsvets går inte då de oftast använder sig av växelspänning.
Lite bilder
Före

Efter

Badet

Bilbatteriladdare
Offeranod tillverkad av plåt
Platsbalja eller hink (måste vara tillverkad av plast eller glas)
Målarsoda
Vatten
Gör så här:
1. Fyll hinken/baljan med så mycket vatten som behövs för att täcka föremålet som ska rengöras.
2. Häll i och blanda ca en matsked målarsoda per 5liter vatten.
3. Koppla offeranoden till plus på batteriladdaren och lägg den i badet. (Undvik att sladden som sitter i offeranoden ligger under vattenytan)
4. Koppla minus på batteriladdaren till detaljen som skall rengöras och lägg den i badet (får inte ha direktkontakt med offeranoden)
5. Slå på batteriladdaren och se hur det börja bubbla smått i badet.
6. Vänta. Processen kan ta över ett dygn vid svår rost. Man kan med fördel plocka upp och borsta rent detaljen med jämna mellanrum.
7. När processen är klar tar du upp detaljen och rengör den met tex en roterande stålborste. Därefter måste detaljen rostskyddas eftersom den är helt fri från skyddande fett.
För att få så bra effekt som möjligt kan man tillverka en offeranod som går runt hela detaljen som ska rengöras. Jag brukar göra så att jag klipper till en bit med bilplåt som jag böjer ihop till ett stort rör som passar runt detaljen. Tänk på att offeranoden förbrukas, så använd inget värdefullt till detta. En MIG-svets kan också användas som strömkälla varvid det går ca dubbelt så fort att slutföra processen. Vanlig pinnsvets går inte då de oftast använder sig av växelspänning.
Lite bilder
Före

Efter

Badet